Gå til innhold

Antidepressiv

Anbefalte innlegg

Gjest just me...!
Skrevet

Hvordan er det med disse medisinene? Bør man øke dosen (i sammen med legen selvfølgelig) til man føler seg "lykkeøig2? Eller skal man nøye seg med å kansje fungere? Selv går jeg på cipralex og foruten lite bivirkninger kan jeg ikke akkurat skryte av resultatet så lagt. Tar 10mg.

Jeg lurer også på hvor lenge behandlingen bør foregå. har hørt snakk om ett år, men syntes det hørtes litt lite ut, er redd for tilbakefall selvfølgelig for jeg blir helt satt ut og fungerer ikke i det heletatt...!

Veldig takknemlig for svar

Skrevet

hei du!

Synes absolutt du skal øke dosen din på cipralex. For mange kommer den store forskjellen fra 10 til 15 mg. Etter en stund kan du også prøve 20 mg. Så kan du vurdere hva som kjentes riktigst ut med tanke på virkning mot depresjon og angst og mulige bivirkninger.

10 mg er i hvertfall i minste laget for mange.

Når det gjelder hvor lenge du skal gå på antidepressiva så skal en gå minst et år ved første gangs depresjon, og da snakker vi om et år fra du er symptomfri og ikke føler deg deprimert lenger. For de fleste vil nok behandlingen vare lenger. Mange av oss blir ikke helt symptomfri heller, selv om vi får det mye bedre. Lykkepille var et dumt begrep som kom med disse medisinene.

Så det siste ville jeg ikke tenkt så mye på på dette tidspunktet.

Snakk med legen din om å gå op i 15 mg i første omgang du. Kan ikke tenke meg at det skulle være noe problem. Håper det(eller muligens 20 mg) vil gi deg bedre virkning.

vennlig hilsen

Bitis Gabonica
Skrevet

hei du!

Synes absolutt du skal øke dosen din på cipralex. For mange kommer den store forskjellen fra 10 til 15 mg. Etter en stund kan du også prøve 20 mg. Så kan du vurdere hva som kjentes riktigst ut med tanke på virkning mot depresjon og angst og mulige bivirkninger.

10 mg er i hvertfall i minste laget for mange.

Når det gjelder hvor lenge du skal gå på antidepressiva så skal en gå minst et år ved første gangs depresjon, og da snakker vi om et år fra du er symptomfri og ikke føler deg deprimert lenger. For de fleste vil nok behandlingen vare lenger. Mange av oss blir ikke helt symptomfri heller, selv om vi får det mye bedre. Lykkepille var et dumt begrep som kom med disse medisinene.

Så det siste ville jeg ikke tenkt så mye på på dette tidspunktet.

Snakk med legen din om å gå op i 15 mg i første omgang du. Kan ikke tenke meg at det skulle være noe problem. Håper det(eller muligens 20 mg) vil gi deg bedre virkning.

vennlig hilsen

Cipralex kan økes til 20mg hvis 10 ikke er tilstrekkelig.

Pillene skal ikke gjøre deg superhappy, men holde depresjonen din i sjakk så du kan fungere normalt i hverdagen.

Det kan være lurt å få målt innholdet av escitalopram (virkestoffet i Cipralex) med en blodprøve. Slik kan legen se hvordan h*n kan gå fram mtp doseendring.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Målet er nådd når du er tilbake til slik du var før depresjonen kom.

Dosen kan økes om du ikke har full effekt på 10 mg.

Behandlingstiden er et år ved førstegangs depresjon. 2-5 år ved andregangs, og svært lenge ved tredjegangs og senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...