Gjest kokkosnøtt Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Når jeg sier hva som er best mener jeg det at når man trenger medisiner er det ikke da lettere å gå til psykiater fordi han både gir deg samtalebehandling og skriver ut medisiner? Må det ikke være litt stressende å måtte fylle inn fastlegen din i alt du og psykologen har snakket om på en måte? Jeg har enda ikke gått i noe langvarig samtale med noen psykolog el psykiater, bare akutt eller flere foskjellige gjennom skolen. Jeg har egentlig et ganske ok forhold med min fastlege, men akkurat nå føler jeg at jeg ikke orker å fly rundt og fortelle om min livssituasjon og forklare meg til alle meg i histen og pisten... Fast legen min er ganske ny og siden jeg er ganske ung føler jeg han vegrer seg veldig med å skrive ut medisiner til meg. Jeg forstår jo dette men han har ikke kjent meg så lenge og jeg snakker ikke så "dypt" med han om psyken min. Så jeg føler meg litt som en narkoman eller noe når jeg må spørre om feks innsovningstbl. Det er jo ikke sånn at jeg har lyst å gå på tabeletter, men etter 10-11 år med søvnvansker så hvet man hva som virker og ikke. Det er derfor jeg tenker om psykologen mener jeg bør gå på imovane ller noe så må jeg liksom overbevise legen min og... Til slutt lurer jeg også på om hvor lenge man bør gå på innsovningstbl. Jeg bruker å få ti om gangen og ti dager med litt søvn er vel og bra, men etter på er det rett tilbake til det "normale". Jeg vil jo ikke bli avhengig men tydlig vis er ikke ti netter med noenlunde sammen hengende søvn nok til å få meg inn i en riktig søvnryttme!! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Vanskelig å svare på. Bedre med en god psykolog enn en dårlig psykiater og omvendt. Ved schizofreni og spesielt bipolar I mener jeg det er en klar fordel å gå hos en psykiater. 0 Siter
Gjest piert Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Vanskelig å svare på. Bedre med en god psykolog enn en dårlig psykiater og omvendt. Ved schizofreni og spesielt bipolar I mener jeg det er en klar fordel å gå hos en psykiater. Jeg mener så absolutt en psykiater er den beste løsningen, ikke bare p.g.a dette med medisiner. Jeg opplever Psykologer som noe vel frigjorte slik at alt aksepteres som normalt. Derav skiller man seg fort ut fra gjennomsnittsbefolkningen. Jeg klarer ikke å frigi meg selv for -80 tallets psykologer med palestina skjerf, langt hår og haikebager. 0 Siter
Bitis Gabonica Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Jeg mener så absolutt en psykiater er den beste løsningen, ikke bare p.g.a dette med medisiner. Jeg opplever Psykologer som noe vel frigjorte slik at alt aksepteres som normalt. Derav skiller man seg fort ut fra gjennomsnittsbefolkningen. Jeg klarer ikke å frigi meg selv for -80 tallets psykologer med palestina skjerf, langt hår og haikebager. Så lenge det er medisiner inni bildet, så kan det nok være lurt å innvolvere en psykiater. Ved f.eks. poliklinikker er det ganske vanlig at psykologen samarbeider med en psykiater der det trengs. Hvis du har kroniske søvnproblemer, så finnes det ikke-vanedannende alternativer. Har god erfaring med Tolvon selv. Psykiatere har gjerne mer inngående kunnskaper om slik medisinering enn allmennleger. Et annet alternativ er at psykologen din kan rådføre seg med fastlegen din, så slipper du å fortelle alt på nytt. Det er nemlig mye i det NHD sier om at det er bedre med en god psykolog enn en dårlig psykiater og vise versa. I alle fall når det er snakk om samtaleterapi i seg selv. 0 Siter
Gjest bry Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Så lenge det er medisiner inni bildet, så kan det nok være lurt å innvolvere en psykiater. Ved f.eks. poliklinikker er det ganske vanlig at psykologen samarbeider med en psykiater der det trengs. Hvis du har kroniske søvnproblemer, så finnes det ikke-vanedannende alternativer. Har god erfaring med Tolvon selv. Psykiatere har gjerne mer inngående kunnskaper om slik medisinering enn allmennleger. Et annet alternativ er at psykologen din kan rådføre seg med fastlegen din, så slipper du å fortelle alt på nytt. Det er nemlig mye i det NHD sier om at det er bedre med en god psykolog enn en dårlig psykiater og vise versa. I alle fall når det er snakk om samtaleterapi i seg selv. Men legger man ikke grådig på seg av tolvon? Eller er det bare tull? Hørte at tolvon var bra for søvn,men så hørte jeg at man legger på seg av det. 0 Siter
Gjest o\dama Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Jeg mener så absolutt en psykiater er den beste løsningen, ikke bare p.g.a dette med medisiner. Jeg opplever Psykologer som noe vel frigjorte slik at alt aksepteres som normalt. Derav skiller man seg fort ut fra gjennomsnittsbefolkningen. Jeg klarer ikke å frigi meg selv for -80 tallets psykologer med palestina skjerf, langt hår og haikebager. Palestinaskjerf og haikebag :-)? Da hadde jeg også blitt skeptisk. Jeg har også diagnosen bipolar, og går til en psykolog som mener at diagnoser egentlig er noe tull. Han mener det er et stort overforbruk av medesiner i samfunnet, og at der bare en måte å bedøve problemene på. Jeg er langt på vei enig med han. Etter over et halvt år uten medesiner, ekstremt mye stress, overtid på jobb, store påkjenninger og lite søvn har jeg ikke utviklet noen manier, derfor tror jeg ikke lenger på diagnosen jeg har fått. Jeg foretrekker psykolog framfor en psykiater som skal se på meg som en medesinsk diagnosen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.