Gå til innhold

Har prøvd alle SSRI og ECT, hva nå?

Anbefalte innlegg

Jeg har dyp,tilbakevendende depresjon og sosial angst. Dette har jeg fått SSRI for siden juni -97. Enten har medisinen hatt bivirkninger av for alvorlig grad eller dårlig effekt. Mange har hatt effekt over lang tid, men så sluttet å virke. Dette skjer spesielt hvis jeg (i samråd med fastlege) går ned i doseringen i håp om at sykdommen har blitt bedre. Når jeg deretter må øke igjen, har det ofte skjedd at virkningen har uteblitt.Nå har jeg prøvd alle SSRI (tror jeg). Brukte Seroxat med god effekt lenge. I september/oktober ifjor ble effekten dårligere. I oktober fikk jeg en serie på 10 ECT-behandlinger. Uten effekt, annet at jeg fikk større problemer med hukommelsen. Husker ikke alt etter dette, men forsøkte Cymbalta. Vet at jeg måtte slutte med den pga. sterke bivirkninger, husker ikke hvorfor annet at jeg fikk kramper i musklene. Trappet ned i januar/februar og gikk over på Cipralex. Det fungerte veldig bra i 2-3 uker, så kom depresjonen tilbake. Får plutselige anfall av sterk psykisk smerte, gråter brått uten grunn og uten forvarsel. Har svært dårlig hukommelse, det gjør at det er umulig å utføre den daglige jobben. Jeg hadde et anfall for en uke siden og hadde ingen Vival, som jeg har pleid å få for akutte situasjoner. Da kuttet jeg meg opp i den en armen for å dempe den psykiske smerten, men jeg fikk noen Valium hos en venninne. Går på 20 mg. Cipralex. Kan denne økes, selv om det ikke er anbefalt i medisin vedlegget? Eller kan jeg bruke 2 typer samtidig? Min fastlege forsøker å finne ut av det, men jeg spør deg også,NHD, siden du har lang erfaring.Fikk et nytt anfall igår, men da hadde jeg Vival.

Vil legge til at den private livssituasjonen ellers er OK.Jeg er alenemor til en på 9 år.

Fortsetter under...

kanskje prøve stemningsstabiliserende i stedet for antidepressiva/ssri.

Mange har så lette "oppoversvingninger" ved lidelser i det bipolare spektrum (trenger ikke være manisk depressiv) og får SSRI over flere år uten bra resultat eller slutter å funke og får et nytt liv ved stemningsstabiliserende.

Steeerk psykisk smerte kjenner nå jeg meg igjen i og jeg har omtrent ikke kjent mer på det etter jeg fikk SS...

kanskje prøve stemningsstabiliserende i stedet for antidepressiva/ssri.

Mange har så lette "oppoversvingninger" ved lidelser i det bipolare spektrum (trenger ikke være manisk depressiv) og får SSRI over flere år uten bra resultat eller slutter å funke og får et nytt liv ved stemningsstabiliserende.

Steeerk psykisk smerte kjenner nå jeg meg igjen i og jeg har omtrent ikke kjent mer på det etter jeg fikk SS...

Har hatt god effekt og vært helt normal (hvis man ser bort fra bivirkninger) siden juni-97 til sep-05, med SSRI. Har aldri maniske episoder.

Har hatt god effekt og vært helt normal (hvis man ser bort fra bivirkninger) siden juni-97 til sep-05, med SSRI. Har aldri maniske episoder.

ok. da er vel ssri best for deg.

men en trenger ikke ha maniske episoder for å ha nytte av ss da. men som sagt gjelder det sikkert ikke deg da.

Bitis Gabonica

ok. da er vel ssri best for deg.

men en trenger ikke ha maniske episoder for å ha nytte av ss da. men som sagt gjelder det sikkert ikke deg da.

Det er en god del med tilbakevendende depresjon som ikke har opplevd noe oppsving, men som likevel får god hjelp av stemningsstabiliserende. NHD har tidligere sagt at det ikke er noe i veien for å prøve f.eks Lamictal dersom man ikke har fått tilfredsstillennde virkning av annen behandling (og det virker det som du ikke har i og med bivirkninger). Han har sagt at man kan regne med at oppsvingen ikke er kommet ennå, og at man i realiteten kan ha en bipolar lidelse.

Det er en god del med tilbakevendende depresjon som ikke har opplevd noe oppsving, men som likevel får god hjelp av stemningsstabiliserende. NHD har tidligere sagt at det ikke er noe i veien for å prøve f.eks Lamictal dersom man ikke har fått tilfredsstillennde virkning av annen behandling (og det virker det som du ikke har i og med bivirkninger). Han har sagt at man kan regne med at oppsvingen ikke er kommet ennå, og at man i realiteten kan ha en bipolar lidelse.

jeg har fått svar fra NHD i et nyere innlegg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...