Gå til innhold

Xanor

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Xanor 0,5 mg som er utskrevet av psykiatriker men liker ikke og ta disse da jeg vet at de må kuttes ut etter en tid og har lest at man kan få kraftige apstinenser ved seponering.

Hva mener psykiatrikeren på forumet om denne type medisin.

Jeg har GAD.

Er det andre som har erfaring med denne type angstdempende medisin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219457-xanor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har god erfaring med denne medisinen. Det er et "benzo" slik som sobril, stesolid, vival, men skiller seg ut fra disse medisinene ved en rekke ting. De er blant annet ikke direkte muskelavslappende, og man går på dem regelmessig hver dag(som en slags kur.) Etter 8 mnd skal det seponeres. Selv har jeg lagt på mellom 4 og 5 mg i mange år, men seponerer etter 8 mnd. Så jeg har prøvd å seponere mange ganger en dose som er langt høyere enn din. Du går på en veldig lav dose, men jeg vet av min psykiater at det er en del som gjør det.

Mange går på mye høyere doser enn jeg gjør også.

Man seponerer med o,5 mg i uka. Jeg har seponert flere antidepressiva, og må si at personlig er xanor den eneste medisinen jeg ikke har kjent fnugg av abstinenser på eller ubehag ved seponering til tross for at den er et benzo. Ikke så lenge jeg aldri har oversteget 8 mnds bruk, som er anbefalt i felleskatalogen, og har brukt i mitt tilfelle 8 uker på å seponere 4 mg xanor. Etter en stund har jeg begynt på igjen.

Så dette ville jeg bekymret meg svært lite om. Det du har hørt om er nok en del uheldige tilfeller hvor en dessverre har blitt gående i mange år på medisinen, på veldig høye doser etterhvert, og har opplevd seponeringen som svært trasig. Det har ofte vært primærleger som ikke har visst nok om denne medisinen som har gjort pasienter denne bjørnetjenesten.

Personlig synes jeg xanor er en fantastisk medisin for meg og min angst. Den virker så spesifikt på angsten min, og på denne dosen jeg går på føler jeg meg lite medisinpåvirket. Men den må skrives ut av psykiater første gang, og bør følges opp. Å ta en sobril gir en veldig annerledes virkning.

På den dosen du går på kunne du avsluttet på dagen og ville knapt merket det, tror jeg. Så ikke vær redd for det. Men selv om dosen er liten kan den ha god virkning i følge min psykiater. Men jeg skjønner godt du lurer, for det er en litt ukjent medisin, og ved misbruk har det kommet noen historier om vond seponering.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219457-xanor/#findComment-1628225
Del på andre sider

Ja, jeg har god erfaring med denne medisinen. Det er et "benzo" slik som sobril, stesolid, vival, men skiller seg ut fra disse medisinene ved en rekke ting. De er blant annet ikke direkte muskelavslappende, og man går på dem regelmessig hver dag(som en slags kur.) Etter 8 mnd skal det seponeres. Selv har jeg lagt på mellom 4 og 5 mg i mange år, men seponerer etter 8 mnd. Så jeg har prøvd å seponere mange ganger en dose som er langt høyere enn din. Du går på en veldig lav dose, men jeg vet av min psykiater at det er en del som gjør det.

Mange går på mye høyere doser enn jeg gjør også.

Man seponerer med o,5 mg i uka. Jeg har seponert flere antidepressiva, og må si at personlig er xanor den eneste medisinen jeg ikke har kjent fnugg av abstinenser på eller ubehag ved seponering til tross for at den er et benzo. Ikke så lenge jeg aldri har oversteget 8 mnds bruk, som er anbefalt i felleskatalogen, og har brukt i mitt tilfelle 8 uker på å seponere 4 mg xanor. Etter en stund har jeg begynt på igjen.

Så dette ville jeg bekymret meg svært lite om. Det du har hørt om er nok en del uheldige tilfeller hvor en dessverre har blitt gående i mange år på medisinen, på veldig høye doser etterhvert, og har opplevd seponeringen som svært trasig. Det har ofte vært primærleger som ikke har visst nok om denne medisinen som har gjort pasienter denne bjørnetjenesten.

Personlig synes jeg xanor er en fantastisk medisin for meg og min angst. Den virker så spesifikt på angsten min, og på denne dosen jeg går på føler jeg meg lite medisinpåvirket. Men den må skrives ut av psykiater første gang, og bør følges opp. Å ta en sobril gir en veldig annerledes virkning.

På den dosen du går på kunne du avsluttet på dagen og ville knapt merket det, tror jeg. Så ikke vær redd for det. Men selv om dosen er liten kan den ha god virkning i følge min psykiater. Men jeg skjønner godt du lurer, for det er en litt ukjent medisin, og ved misbruk har det kommet noen historier om vond seponering.

Vennlig hilsen

Hei bugge-jenta.

Takk for ditt svar.

Desverre ble det en feil i inlegget mitt,jeg bruker 0,5mg tre ganger daglig så det er jo noe mer men alikevel føles det godt at du sier du har god erfaring med denne medisinen og jeg får litt mer mot til å fortsette.

En av grunnene til at jeg ble sketisk er at fastlegen min er veldig flink til å påpeke at dette er FARLIG medisin + at den må bestilles hver gang jeg skal ha nye og det tilsier jo at det er lite brukt.

Jeg har også god virkning av denne medisinen.

hilsen meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219457-xanor/#findComment-1628311
Del på andre sider

Hei bugge-jenta.

Takk for ditt svar.

Desverre ble det en feil i inlegget mitt,jeg bruker 0,5mg tre ganger daglig så det er jo noe mer men alikevel føles det godt at du sier du har god erfaring med denne medisinen og jeg får litt mer mot til å fortsette.

En av grunnene til at jeg ble sketisk er at fastlegen min er veldig flink til å påpeke at dette er FARLIG medisin + at den må bestilles hver gang jeg skal ha nye og det tilsier jo at det er lite brukt.

Jeg har også god virkning av denne medisinen.

hilsen meg.

Kjære deg!

At dosen var på 1.5 mg gjør ingen forskjell fra eller til. Du vil trenge tre uker på seponering.

Jeg synes at med din GAD er det unødvendig av din fastlege å påpeke overfor deg hvor avhengighetsskapende denne medisinen er. Personlig mener jeg det er en ypperlig medisin for de som har GAD for den er enkel å forholde seg til. Samme dose skal taes hver dag.(man slipper å vurdere angststyrken fra dag til dag og slike ting) Man trapper opp med 0.5 mg i uka, og seponerer med 0.5 mg i uka. Man slipper å forholde seg til om man tar for mye eller for lite, (eller har jeg nok angst til å ta denne sobrilen? Kan jeg ta 15 mg sobril, eller har jeg så sterk angst at jeg kan ta 25 mg denne gangen? Bruker jeg for mye? osv.)

Her er det så greit. Du vet hva du skal ta, og det tar du. Skulle du glemme en dose, fortsetter du bare som normalt neste dag. Det eneste du skal passe på hvis ikke legen din gjør det er å ta en pauseperiode etter ca. 8 mnd. Kan det bli enklere? :o)

At du må bestille kan ha sammenheng med at du bor en plass der er lite psykiatere, eller at det er lite tradisjon for dem å skrive ut medisinen. Jeg har opplevd det bare et par ganger. Går selv på depottablettene.

Vær glad for den virkningen de har, og fortsett trygt på dem til det er gått ca. 8 mnd.

Igjen vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219457-xanor/#findComment-1629575
Del på andre sider

Kjære deg!

At dosen var på 1.5 mg gjør ingen forskjell fra eller til. Du vil trenge tre uker på seponering.

Jeg synes at med din GAD er det unødvendig av din fastlege å påpeke overfor deg hvor avhengighetsskapende denne medisinen er. Personlig mener jeg det er en ypperlig medisin for de som har GAD for den er enkel å forholde seg til. Samme dose skal taes hver dag.(man slipper å vurdere angststyrken fra dag til dag og slike ting) Man trapper opp med 0.5 mg i uka, og seponerer med 0.5 mg i uka. Man slipper å forholde seg til om man tar for mye eller for lite, (eller har jeg nok angst til å ta denne sobrilen? Kan jeg ta 15 mg sobril, eller har jeg så sterk angst at jeg kan ta 25 mg denne gangen? Bruker jeg for mye? osv.)

Her er det så greit. Du vet hva du skal ta, og det tar du. Skulle du glemme en dose, fortsetter du bare som normalt neste dag. Det eneste du skal passe på hvis ikke legen din gjør det er å ta en pauseperiode etter ca. 8 mnd. Kan det bli enklere? :o)

At du må bestille kan ha sammenheng med at du bor en plass der er lite psykiatere, eller at det er lite tradisjon for dem å skrive ut medisinen. Jeg har opplevd det bare et par ganger. Går selv på depottablettene.

Vær glad for den virkningen de har, og fortsett trygt på dem til det er gått ca. 8 mnd.

Igjen vennlig hilsen

Hei igjen.

Skal nok sørge for at jeg får et opphold etter 8 mnd men hva gjør man da?

Må man gå og være dårlig til man kan starte igjen eller finnes det hjelp for dette?

Har vært litt opptatt noen dager og har ikke fått svart på innlegget før nå.

Har vanlige xanor og ikke depot

og merker veldig veldig godt når virkningen går ut ,

må liksom styrte til og og ta en ny p,g,a redselen for å bli dårlig.

Har heldigvis klart og holde meg på den foreskrevne dosen og det går greit.

Jeg sliter en del om natta med stadige oppvåkninger og kaotiske drømmer,

litt synd for jeg sov godt før jeg begynte på medisinen.

Ellers går jeg i kognitiv gruppeterapi to ganger i uken og det synes jeg er godt,ingen er like men en del fellestrekk har vi så en får en del AHAopplevelser.

håper det fortsatt går bra med deg også.

Vennlig hilen mbo

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219457-xanor/#findComment-1636354
Del på andre sider

bugge -jenta

Hei igjen.

Skal nok sørge for at jeg får et opphold etter 8 mnd men hva gjør man da?

Må man gå og være dårlig til man kan starte igjen eller finnes det hjelp for dette?

Har vært litt opptatt noen dager og har ikke fått svart på innlegget før nå.

Har vanlige xanor og ikke depot

og merker veldig veldig godt når virkningen går ut ,

må liksom styrte til og og ta en ny p,g,a redselen for å bli dårlig.

Har heldigvis klart og holde meg på den foreskrevne dosen og det går greit.

Jeg sliter en del om natta med stadige oppvåkninger og kaotiske drømmer,

litt synd for jeg sov godt før jeg begynte på medisinen.

Ellers går jeg i kognitiv gruppeterapi to ganger i uken og det synes jeg er godt,ingen er like men en del fellestrekk har vi så en får en del AHAopplevelser.

håper det fortsatt går bra med deg også.

Vennlig hilen mbo

Hei!

Beklager at jeg ikke har svart deg før. Vi har problemer med datautstyret vårt for tiden.

Kommer meg ikke inn på.

Når legen sin synes du har hatt et forsvarlig opphold, kan du begynne på nytt igjen. Det vil nok variere med dosen muligens hvor lang tid det kan ta før du kan starte igjen. Det har vært mer enn noen uker, men ikke mange måneder i mitt tilfelle. Men min dose er jo i utgangspunktet større enn din.

I denne perioden er det selvsagt litt tøft, men jeg har sobril liggende som jeg tar i et nødsfall. Ikke daglig, langt der i fra. Men hvis det topper seg, og ting blir helt ille.

Selv foretrekker jeg depot, siden jeg har såpass stor dose, er det greit det siver regelmessig ut i kroppen synes jeg. Personlig merker jeg ikke så mye til at jeg går på xanor, men jeg merker det godt hvis jeg _ikke_ går på medisinen.

Kanskje er dosen din litt liten, og det ville hjulpet deg om du gikk på 2 mg daglig. Du kan jo ta det opp med legen, det er lov det.

Personlig har jeg alltid lagt på 4 mg, og merker ikke at jeg blir mer og mer immun for hver periode ennå i hvertfall.

Jeg drømmer også mye mer når jeg går på xanor. Jeg prøver å bruke det aktivt i terapien. Jeg har alltid sagt at det er ganske tøft på mange måter for meg å gå på denne medisinen. Det kjennes ut som om den virker spesifikt på angsten uten å sløve meg ned, og demper angsten tilstrekkelig til at jeg tør å møte noe av det som ligger dypt begravet i meg, det som jeg er redd for å møte. Slik sett er det for meg en utfordrende medisin , men en god en.

Jeg kan tenke meg at når du går på en mindre dose xanor, så er perioden uten medisiner kanskje ikke nødvendigvis nødt til å være så lang. Men dette vet jeg ikke sikkert. Ta det opp med legen din du. Prøv å ikke bekymre deg for perioden uten medisiner, kanskje trenger den som sagt ikke være så lang.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219457-xanor/#findComment-1646455
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Beklager at jeg ikke har svart deg før. Vi har problemer med datautstyret vårt for tiden.

Kommer meg ikke inn på.

Når legen sin synes du har hatt et forsvarlig opphold, kan du begynne på nytt igjen. Det vil nok variere med dosen muligens hvor lang tid det kan ta før du kan starte igjen. Det har vært mer enn noen uker, men ikke mange måneder i mitt tilfelle. Men min dose er jo i utgangspunktet større enn din.

I denne perioden er det selvsagt litt tøft, men jeg har sobril liggende som jeg tar i et nødsfall. Ikke daglig, langt der i fra. Men hvis det topper seg, og ting blir helt ille.

Selv foretrekker jeg depot, siden jeg har såpass stor dose, er det greit det siver regelmessig ut i kroppen synes jeg. Personlig merker jeg ikke så mye til at jeg går på xanor, men jeg merker det godt hvis jeg _ikke_ går på medisinen.

Kanskje er dosen din litt liten, og det ville hjulpet deg om du gikk på 2 mg daglig. Du kan jo ta det opp med legen, det er lov det.

Personlig har jeg alltid lagt på 4 mg, og merker ikke at jeg blir mer og mer immun for hver periode ennå i hvertfall.

Jeg drømmer også mye mer når jeg går på xanor. Jeg prøver å bruke det aktivt i terapien. Jeg har alltid sagt at det er ganske tøft på mange måter for meg å gå på denne medisinen. Det kjennes ut som om den virker spesifikt på angsten uten å sløve meg ned, og demper angsten tilstrekkelig til at jeg tør å møte noe av det som ligger dypt begravet i meg, det som jeg er redd for å møte. Slik sett er det for meg en utfordrende medisin , men en god en.

Jeg kan tenke meg at når du går på en mindre dose xanor, så er perioden uten medisiner kanskje ikke nødvendigvis nødt til å være så lang. Men dette vet jeg ikke sikkert. Ta det opp med legen din du. Prøv å ikke bekymre deg for perioden uten medisiner, kanskje trenger den som sagt ikke være så lang.

Vennlig hilsen

Hei.

Var så godt og få et svar fra deg akkurat i dag som for meg er en dårlig dag,

Sitter her og griner å synes litt synd på meg selv men jeg prøver stort sett og være sterk.

Jeg har hatt et par dårlige dager og tanken om at dette aldri tar slutt trenger seg på.

Jeg isolerer meg veldig og får alt for lite frisk luft,

vet at jeg må ta meg sammen men det er vanskelig (dørstokken er blitt så høy)

Jeg burde skamme meg,

får jo gruppeterapi og skal begynne hos psykolog snart så jeg vet jeg er heldig,ikke alle har et så godt tilbud .

Tror nok medisindosen min er for lav for jeg fungerer så dårlig,

Skal til legen min på Mandag og mannen min har lovet og følge meg,

blir litt stum overfor legen når jeg sliter som verst og da er det enklest og si at alt går bra.

Tusen takk for at du svarte meg og jeg håper du ikke synes jeg er alt for sytete.

Vennlig hilsen mbo (håper du har det bra)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219457-xanor/#findComment-1646522
Del på andre sider

bugge -jenta

Hei.

Var så godt og få et svar fra deg akkurat i dag som for meg er en dårlig dag,

Sitter her og griner å synes litt synd på meg selv men jeg prøver stort sett og være sterk.

Jeg har hatt et par dårlige dager og tanken om at dette aldri tar slutt trenger seg på.

Jeg isolerer meg veldig og får alt for lite frisk luft,

vet at jeg må ta meg sammen men det er vanskelig (dørstokken er blitt så høy)

Jeg burde skamme meg,

får jo gruppeterapi og skal begynne hos psykolog snart så jeg vet jeg er heldig,ikke alle har et så godt tilbud .

Tror nok medisindosen min er for lav for jeg fungerer så dårlig,

Skal til legen min på Mandag og mannen min har lovet og følge meg,

blir litt stum overfor legen når jeg sliter som verst og da er det enklest og si at alt går bra.

Tusen takk for at du svarte meg og jeg håper du ikke synes jeg er alt for sytete.

Vennlig hilsen mbo (håper du har det bra)

Kjære deg!

Du syter ikke, du sier det slik det er. Og av og til er det akkurat så vanskelig.

Du sier du burde skamme deg. Det "burde" du ikke. Aldri. Vi skal ikke skamme oss. Vi kan ha samvittighet, føle på en slags skyld, men skam er destruktivt, en følelse som er påført oss, og psykiateren min sier at jeg ikke skal ha et hyppig forbruk av ytringer som "burde fått til","skulle hatt" osv, fordi jeg også har brukt de ordene temmelig ofte i løpet av mine terapiår. Jeg får selvfølgelig lov å si det, men ikke uten at vi tar opp hva det innebærer at jeg har dette behovet for å si det så ofte. Jeg tror den som har mye skam i livet sitt ofte bruker disse ordene.

Jeg tror du som meg er oppgitt over deg selv og din lidelse. Vi vet med fornuften så mange ting, og en med Gad "vet" mye, men strever i en evig dialog med det en egentlig vet og angsten som likevel styrer. Og så føler en at en er håpløs som ikke kan få det til å bli samsvar mellom det en vet og det en føler, angsten. En "burde vært en bedre pasient". "En burde blitt friskere nå". Så føler en seg liten og mislykket kanskje, jeg gjør ihvertfall lett det.

Du skriver i et annet innlegg at du er redd at det kanskje er abstinenser du kjenner på siden du har hattt mer angst i det siste. Det tror ikke jeg. Jeg tror at det går opp og ned med angsten, og at i perioder vil angsten kjennes sterkere ut til tross for den medisindosen du går på. Muligens har dosen du går på alltid vært for litt for liten for deg.

Og kanskje er det ikke så mye som skal til for at det vil kjennes bedre ut. Likevel vil du ha perioder hvor angsten rir sterkere, men det er ikke abstinenser.

Ja, man blir avhengig av xanor i den perioden man går på den. Man tar et valg om å bli det, og det er i kontrollerte former. (Man kan jo ikke bare slutte brått på et SSRI heller for den del.)

Men jeg har aldri følt dragning mot xanor i perioder hvor jeg har vært uten xanor.

Jeg har kanskje hatt mer angst, men ikke abstinenser etter stoffet.

Jeg tror kanskje det har blitt litt mye fokus på denne medisinen i det siste for deg, og kanskje det skaper en litt større angst hos deg også. Det er fint å snakke med legen og få avklart mest mulig , og lurt å ha med mannen sin, for da er man to til å huske hva som egentlig ble sagt.

Jeg beklager det hvis jeg skriver ting her som egentlig kanskje handler om meg, og ikke deg. At jeg synser, og analyserer ting kanskje i en retning som er helt feil. Det er gjort i beste mening, og kjenner du at det i hvertfall ikke stemmer, så er jo det

en lærdom også.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219457-xanor/#findComment-1649844
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...