Gå til innhold

Bipolar lidelse og arv

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år gammel og har hatt kjæreste i snart ett år, vi er nå forlovet. Vi har begynt å tenke på å få barn snart, og i den sammenheng har jeg et spørsmål. Min forlovede (25 år) har en mor som har bipolar lidelse, innlagt ca hvert femte år, i opptil et halvt år. Min forlovedes bestemor hadde det samme. Jeg vet at bipolar lidelse er arvelig, 20-30 % for førstegradsslektninger, men hvordan er sjansen for at våre barn kan få det? Min forlovede virker helt frisk, men jeg har lest at sykdommen kan vise seg senere i livet også. Som du skjønner er jeg bekymret. Håper du kan gi meg et svar på hvor stor sannsyligheten er for at evt barn får dette. På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219494-bipolar-lidelse-og-arv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest just me...!

Man arver ikke sykdommen i seg selv, men disposisjonen. Altså muligheten til å få den! Forstår du er bekymret, men hvis det nå skulle skje at deres barn skulle få denne lidelsen så kan du trøste deg med at det dere vet om det og det finnes så mye bedre kunnskap om det nå, og jo fortere dere huker tak i det jo bedre!! :)

moren min hadde bipolar lidelse og jeg "arva" det jeg også. Men jeg er nå sannelig glad for at jeg ble født og lever et kjempegodt liv jeg. :-)

Fins jo faktisk effektiv behandling... Er jo på en måte bra dere vet bipolrae lidelser ligger i slekta slik at dere kan fange det opp tidlig om ungdommen din utvikler sykdommen. Så unngår en unødig lidelse. Største prob mitt var året FØR jeg fikk diagnose og ikke visste hva som var galt og trodde jeg aldri ville bli bra.

Så d...

NHD har svart på sannsynlighetsprosenten av dette før. Prøv søk-funksjonen.

Det er en overveiende sannsynlighet for at dere får et barn uten denne lidelsen.

Mange med bipolar lidelse, inkludert meg selv, lever et helt normalt og godt liv.

Det er uansett ingen som har garanti i forhold til å få et friskt barn. Det er alltid en mulighet for at barnet kan ha eller kan utvikle en eller annen sykdom.

Kanskje arver ikke barnet lidelsen, men kunstnerisk anlegg, følsomhet eller høy intelligens isteden. :)

NHD har svart på sannsynlighetsprosenten av dette før. Prøv søk-funksjonen.

Det er en overveiende sannsynlighet for at dere får et barn uten denne lidelsen.

Mange med bipolar lidelse, inkludert meg selv, lever et helt normalt og godt liv.

Det er uansett ingen som har garanti i forhold til å få et friskt barn. Det er alltid en mulighet for at barnet kan ha eller kan utvikle en eller annen sykdom.

Kanskje arver ikke barnet lidelsen, men kunstnerisk anlegg, følsomhet eller høy intelligens isteden. :)

Takk for svar. Jeg kan ikke finne at han har svart på prosent sjanse for at barn får bipolar lidelse, kun at det er 20-30 % sjanse for at han selv arver det. Er det noen som vet dette? Eller har jeg ikke lett godt nok? Håper noen kan svare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...