Gå til innhold

NHD: Når psykologen forsvinner

Anbefalte innlegg

Gjest Hva har skjedd?
Skrevet

Det er snart 4 uker siden jeg har hørt fra min psykolog. Avbestilte timen og la igjen beskjed på hans svarer med spørsmål om han kunne ringe meg opp igjen med ny time.

Men hørte aldri noe mer fra han.

Dette er en privatpraktiserende psykolog.

Hvordan forholder jeg meg nå? Her jeg bor er det omtrent umulig å få plass ved DPS, så blir overlatt til det private marked.

Har jeg noen som helst rettigheter som pasient? Er det noe som fanger meg opp, eller må jeg lete etter en ny psykolog på de gule sidene?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dersom psykologen har driftstilskudd, er han underlagt de samme regler som det offentlige helsevesen vedr det å besvare brev. Brev skal besvares innen 3 uker fra mottaksdato.

Om han har driftstilskudd, er han ansatt av en av de fem Regionale helseforetak f.eks. Helse Øst RHF. Du kan klage til RHF-et om du ikke får svar på dine henvendelser.

Alle RHF har oversikt over sine "avtalespesialister" på nettsidene sine.

Gjest Hva har skjedd?
Skrevet

Dersom psykologen har driftstilskudd, er han underlagt de samme regler som det offentlige helsevesen vedr det å besvare brev. Brev skal besvares innen 3 uker fra mottaksdato.

Om han har driftstilskudd, er han ansatt av en av de fem Regionale helseforetak f.eks. Helse Øst RHF. Du kan klage til RHF-et om du ikke får svar på dine henvendelser.

Alle RHF har oversikt over sine "avtalespesialister" på nettsidene sine.

Takk for svar:)

Men har jeg krav i forhold til å komme hurtig til ny behandling? Er redd for å gå inn igjen i en ny depresjon.

Kan psykologen bare la være å kontakte meg? har prøvd å ringe han på jobb-tlf. Har lagt igjen beskjed, men han ringer ikke opp igjen.

Er psykologen forpliktet til å svare meg kun når det gjelder brev?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar:)

Men har jeg krav i forhold til å komme hurtig til ny behandling? Er redd for å gå inn igjen i en ny depresjon.

Kan psykologen bare la være å kontakte meg? har prøvd å ringe han på jobb-tlf. Har lagt igjen beskjed, men han ringer ikke opp igjen.

Er psykologen forpliktet til å svare meg kun når det gjelder brev?

Jeg foreslår at du spør det RHF som har gitt han avtale, om de forpliktelser han har.

De vil gi deg helt korrekt svar.

Dessuten er det bra å gjøre dem oppmerksom på uheldige forhold.

Etter min mening er det mye rart i det private psykiater/psykologmarkedet.

Skrevet

Jeg foreslår at du spør det RHF som har gitt han avtale, om de forpliktelser han har.

monkey see, monkey do

Gjest mange merkelige psykologer/psykopater
Skrevet

ja det kan jeg skrive under på.

Gikk til en privatpraktiserende som skulle ta 200 kroner av meg hver gang, selv når jeg hadde frikort. Var i en fortvilet situasjon og så ikke at dette var feil. Fyren hadde refusjonsavtale. Hvorfor han skulle ta betalt av meg i tillegg har jeg ennå ikke skjønt.

mye rart gitt..

Gjest Hva har skjedd?
Skrevet

monkey see, monkey do

Hva mener du?

Skrevet

Hva mener du?

nhd sa at det er mye rart blant privatpraktiserende psykiatere og psykologer - kanskje blir de etterhvert preget av sine pasienter - blir rare. Det var en spøk : )

Gjest morsmors
Skrevet

ja det kan jeg skrive under på.

Gikk til en privatpraktiserende som skulle ta 200 kroner av meg hver gang, selv når jeg hadde frikort. Var i en fortvilet situasjon og så ikke at dette var feil. Fyren hadde refusjonsavtale. Hvorfor han skulle ta betalt av meg i tillegg har jeg ennå ikke skjønt.

mye rart gitt..

Det finnes psykologer som ikke har 100% driftsavtale.

Kan det være en slik du har støtt på? Da er det jo mulig at du må betale litt ekstra for timene selv om du har frikort. Men 200 er jo ikke mye i den sammenhengen. En privatpraktiserende psykolog uten avtale tar som regel rundt 500 pr time.

Gjest mange merkelige psykologer/psykopater
Skrevet

Det finnes psykologer som ikke har 100% driftsavtale.

Kan det være en slik du har støtt på? Da er det jo mulig at du må betale litt ekstra for timene selv om du har frikort. Men 200 er jo ikke mye i den sammenhengen. En privatpraktiserende psykolog uten avtale tar som regel rundt 500 pr time.

jeg har hørt,og også her at samme hvor mange prosent driftstilskudd psykologen har, så skal man ikke betale et øre så lenge man har frikort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...