Gå til innhold

Er dette vanlig fremgangsmåte?

Anbefalte innlegg

Gjest Maria74

Jeg er en ung kvinne som går til en mannlig psykolog. En dag sa han at han skulle ta en test som han kaller "prikktest" på meg. Den går ut på å prikke meg med fingertuppene på pannen, på magen, på armene og øverst på brystet. Det var sikkert flere steder, men jeg husker ikke.

Jeg sa jeg ville vite mer om det først. Først ble han litt irritert på meg fordi jeg satte meg til motverge. jeg spurte om jeg måtte gjøre dette, for jeg følte ikke noe for det. Men psykologen sa at av og til må man gjøre ting man ikke ønsker. Dette førte til at jeg fortalte hva jeg hadde opplevd og at jeg har angst for å miste kontrollen.

Er slike tester vanlige? Bør jeg føle meg trygg på denne psykologen? har bare gått til han 7 ganger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219569-er-dette-vanlig-fremgangsm%C3%A5te/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prikktest er for å teste allergi. Legger dråper og prikker ned allergener på huden. Lite med psykiatri å gjøre det.

http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/diagnostikk/prikktest

Det finnes nok mye forskjellig som kalles prikktest her i verden.

mvh

Gjest Jordnær

Hos en psykolog skal man aldri gjøre noe man ikke ønsker.

Iallefall ikke så tidlig som etter 7 ganger.

De første gangene, og det kan ta veldig mye lengre tid enn 7 ganger, kan det aller viktigste være å bygge opp et tillitsforhold mellom deg og behandleren. Da er det viktig at alt foregår på dine premisser.

Det er iallefall min mening.

Annonse

Sikker på at det ikke var et forsøk på tankefeltterapi?

Trodde da at man banket på ulike deler av kroppen. Tapp-tapp, liksom.

Eller var det kanskje prikkedøden.. Hmmm..

Ville blitt skeptisk ja, spesielt på hans reaksjon på at du var motvillig. Uprofft.

Gjest Liljekonvallen

jeg lurer på om jeg har hørt om det. Men begrepet "prikktest" har jeg ikke hørt.

kan det være den testen hvor du skal tenke ubehagelige tanker og ved hjelp av dunking i panna skal man måle stressnivået?

min terapeut nevnte noe sånt en gang, men det ble aldri tid til.

Men synes det høres sært ut ja.

Gjest Liljekonvallen

Ville blitt skeptisk ja, spesielt på hans reaksjon på at du var motvillig. Uprofft.

lurer litt på om det var tankefeltterapi som jeg ble introdusert for en gang, men som jeg avslo.

Godt mulig

Gjest Maria74

Må man ha ekstra kompetanse/lisens for å utføre tankefeltterapi?

Annonse

Må man ha ekstra kompetanse/lisens for å utføre tankefeltterapi?

Leste litt om det på nett. Virker som det er innenfor "alternativ terapi".

http://search.kvasir.no/query?q=tankefeltterapi&what=web-no

Vet ikke om det er en beskyttet tittel, men terapeut kan faktisk hvem som helst kalle seg.

Han burde ikke ha tvunget deg til dette. Med forbehold om at dette skjedde slik du sier det så var det et kraftig overtramp. Helt naturlig å bli skeptisk til dette. Hva blir det neste: healing eller aromaterapi?

Jeg må bare innrømme at jeg aldri har hørt om prikktest innen dette faget.

Dette er sannsynligvis "tankefeltterapi".

Det finnes seriøse psykiatere som begynner å bli nysgjerrige på elementer av dette. Jeg har på sykehus blitt opplært til å forsøke noen enkle, antatt angstdempende øvelser på mannen min av en nylig pensjonert (og anerkjent) overlege i psykiatri. Jeg ble overrasket da tiltaket ble foreslått, men det gjør i allefall ingen skade.

Dette er TFT, eller tankefeltterapi. En blanding av "østens behandlingsmetoder" og "vestlig forklaringsteori" på hvorfor dette virker.

"Alle" driver med dette, jeg har sett oppslag overalt der folk har gått på helgekurs for å lære dette; i garasjen, på prix, i lokalavisen osv. Møtte selv en i psykiatrien som sa at dette kunne kurere alt!

Jeg skulle bare glemme Modum bad og andre metoder, jeg skulle slutte med medisinen..

Dette er en metode som i beste fall kan endre oppmerksomheten din i det øyeblikket han/hun prikker på deg med fingrene.

Dette er overhodet ikke dokumentert som noe som helst matnyttig.

Men, det er dokumentert at det koster 7-800 kr for 30 minutters prikking...

Kjære deg!

Jeg vet ikke om du har grunn til akkurat å være redd for denne psykologen, men personlig ville ikke jeg fortsatt med ham. Ingen er perfekte, selv ikke min psykiater som jeg så ofte henviser til, men her er det noe mer grunnleggende for meg som svikter. Han viser utrolig dårlig skjønn, slik jeg ser det, uti fra det du forteller om deg selv. I denne konteksten du beskriver ville jeg personlig følt det som et slags overgrep. Jeg har opplevd mye nærgående kroppskontakt med mange slags behandlere,(fysioterapi, manuell terapi, kiropraktorer, psykomotorisk terapi, gynekologer) og det har vært greit nok. Men dette er en terapeut, og mine terapeuter ville ikke drømt om fysisk å berøre meg slik når jeg hadde vist motvilje, noe jeg ville vist, akkurat som du. Det er greit at man må gjennom ubehagelige ting i terapi, men dette er noe annet.

Jeg ville kjent på om du greide å ta opp dette med ham, og fortelle ham hvordan det føltes. Klarer du det og han akspterer det, og dere får en dialog på det som gjør at du kan se for deg en "fremtid" med ham som psykolog, tror jeg det kan være mulig å få til en god terapi. Da har du stått opp for deg selv. Gjør han det ikke, og får deg til å føle deg som et offer som blir skaltet og valtet med, så skift psykolog.

Det er imidlertid slik at å stå opp for seg selv er blant de tingene vi som har opplevd grenseoverskridende handlinger synes er svært vanskelig, og kanskje kjennes det umulig ut for deg. I så tilfelle vil dette ligge der inne i det tror jeg, og igjen vil jeg da si, skift psykolog.

De er til for deg, ikke omvendt. Jeg håper du finner ut av det.

Vennlig hilsen

Jeg må bare innrømme at jeg aldri har hørt om prikktest innen dette faget.

Dette er jo TFT, Tankefeltsterapi. Forklarte han deg ikke noe?? Jeg har begynt TFT-behandling, veldig ålreit. Men jeg fikk god forklaring på hva det er da. Det må man faktsisk gi på sånt, noen jhelper det ikke på heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...