Gjest John Skrevet 13. mars 2001 Del Skrevet 13. mars 2001 Heisann:) Jeg har en skade som kalles for noe som Chrondomalasia patela. Ser at det er en del innlegg på dette men har en del sprs. for det:) Har i forbindelse med dette plager ved å sitte på huk eller gå i trapper eller når jeg belaster kneet.(dvs når jeg reiser meg opp fra sittestilling. osv)Får også verk når jeg sitter for lenge i ro med bøyde kneer eller hvis jeg rusler/går for lenge om gangen.(spes. opp og ned bakker) Finnes det noen form for trening som kan hindre videre slitasje og som samtidig bygger opp kneet??? Finnes det noen for for legegradering som angir hvor mye slitasje det er snakk om???Ex en skala fra en til ti???? Er det noe som jeg bør unngå i det hele tatt når det gjelder trening??? Min primærlege sier at jeg er fotballinnvalid siden dette kan gjøre skaden værre.(har også mye verk i forbindelse med løping og forball så det stemmer sikkert) Har fått en del info fra min lege men han er ikke idrettslege så det kunne vært gøy å vite litt om hva denne type skade gjør for en som driver idrett i forholdt til en person som ikke er så mye fysisk aktiv. Mvh John E. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 15. mars 2001 Del Skrevet 15. mars 2001 Kjære John. Chondromalacia patella betyr at brusken på baksiden av kneskjellet er skadet. Det er graderinger av dette (1-4), men det er en gradering man kun kan gjøre når man ser selve brusken -- dvs. i forbindelse med en operasjon. Tilstanden er absolutt mulig å behandle. For det første må du få sjekket at kneskjellet ditt beveger seg i rikig bane. Hos mange gjør det ikke det. Det gir i tilfelle en økt sjanse for å utvikle denne sykdommen. Om man retter på det (ved såler, tape eller i verste fall operasjon) kan symptomene bli bedre. Det er også utviklet en tape metode (av en australsk fysioterapeut som heter Jenny McConnel), og den kan også prøves. I tillegg finnes spesielle treningsprogrammer som tar sikte på å stabilisere kneskjellets funksjon og på den måten gjøre det bedre. Alt dette kan du få råd om hos en idrettslege eller hos en fysioterapeut. Du skal ikke gi opp ! Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 15. mars 2001 Del Skrevet 15. mars 2001 som du skriver er der meget at læse om det. du kan også gå ind på min side og læse lidt under artikler. www.ortkirkoege.suite.dk mvh jvbruun, ortopæd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.