Gå til innhold

Kan privatpraktiserende psykologer foreta hva som helst av fysiske tester?

Anbefalte innlegg

Gjest vart skremt no

inspirert av tråden her nede om tankefeltterapi.

altså kan en terapeut som jobber privat benytte hvilken som helst test han ønsker? Kan vedkommende benytte Reiki/healing/rosenterapi og tankefeltterapi uten å ha noen spesiell kompetanse i det?

Hvor går grensa her?

Kan min psykiater foreslå at han skal ta aromaterapi eller Gymnastiske øvelser på meg som en del av min psykoterapi?

Og kan jeg nekte?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Både leger og psykologer skal drive med behandling som er vitenskapelig dokumntert og/eller er anerkjente behandlingsmetoder i fagfeltet.

Udokumentert behandling (såkalt alternativ beh) skal ikke utføres.

Gjest vart skremt no

Både leger og psykologer skal drive med behandling som er vitenskapelig dokumntert og/eller er anerkjente behandlingsmetoder i fagfeltet.

Udokumentert behandling (såkalt alternativ beh) skal ikke utføres.

hva regnes som udokumentert eller alternativ behandling?

Er tankefeltterapi udokumentert?

Gjest vart skremt no

Noen psykologer jobber kroppsorientert. Og hvis du ikke vil så er det ikke noe poeng?

Det er jo en grunn til å velge psykoterapi frem til å velge psykomotorisk fysioterapi. Hvis man ønsker å jobbe kroppsorientert så velger man vel det siste.

Det er jo en grunn til å velge psykoterapi frem til å velge psykomotorisk fysioterapi. Hvis man ønsker å jobbe kroppsorientert så velger man vel det siste.

Jeg syns det er kjempefint når det kroppsorienterte aspektet blir ivaretatt i terapi fordi man består av begge deler som påvirker hverandre, kropp og psyke. Det kan gi flere innfallsvinkler, muligheter og for ikke å glemme -utfordringer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...