Bjotne Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Jeg gikk for første gang til legen i dag for å få hjelp angående min sosiale fobi. Jeg har lest mye om problemet mitt på nett, og jeg har komt frem til at jeg ønsker å prøve en lav dose Clonazepan i tillegg til kognitiv behandling. Jeg har lest om mange gode erfaringer med dette. Jeg drikker ikke alkohol, og har aldri vært bort i misbruk av noen stoffer tidligere. Legen mente at Clonazepan var fullstendig uaktuelt, og gav meg i stedet Efexor. Jeg er ikke deprimert, og ønsker ikke å prøve på dette. Hvor store sjangser har jeg for å finne en lege/psykiater som er villig til å gi meg Rivotril? Jeg er 100% sikker på at det er dette jeg selv vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Spiller liten rolle hva du vil og ikke, det er opp til legen å skrive ut det vedkommende mener er mest hensiktsmessig for deg og dine symptomer. Rivtril er en epilepsimedisin som er avhengighetsskapende. Den brukes ikke i Norge så vidt meg bekjent mot sosiale fobier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1631591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Spiller liten rolle hva du vil og ikke, det er opp til legen å skrive ut det vedkommende mener er mest hensiktsmessig for deg og dine symptomer. Rivtril er en epilepsimedisin som er avhengighetsskapende. Den brukes ikke i Norge så vidt meg bekjent mot sosiale fobier. Tillegg; Efexor er en anbefalt medisin mot sosiale fobier. (ikke bare mot depresjoner) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1631599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Rivotril er et benzodiazepin i slikt med Valium. Det er meget avhengighetsskapende. Ingen fornuftig lege vil gi deg det som et førstevalg. I kognitiv terapi er det ofte utprøving av det en er redd for. Angsttrening under påvirkning av benzo har ingen effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1631600 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjotne Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Tillegg; Efexor er en anbefalt medisin mot sosiale fobier. (ikke bare mot depresjoner) Takker for svar. Grunnen til at jeg frykter Efexor er bieffekter som feks vektøkning, og jeg føler meg ikke deprimert i det hele tatt. Jeg har uansett kjøpt en pakke med 75 mg Efexor Depot. Skal tenke over om jeg skal prøve det eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1631618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Takker for svar. Grunnen til at jeg frykter Efexor er bieffekter som feks vektøkning, og jeg føler meg ikke deprimert i det hele tatt. Jeg har uansett kjøpt en pakke med 75 mg Efexor Depot. Skal tenke over om jeg skal prøve det eller ikke. Indikasjoner for bruk av Efexor Depot: Depresjon. Profylaktisk mot tilbakefall av depresjon eller nye episoder med depresjon. Generalisert angstlidelse (GAD). Sosial fobi (SAD). Panikklidelse, med eller uten agorafobi. Dette er sakset fra Felleskatalogen. Som du ser, brukes den ikke kun mot depresjoner, men også mot andre lidelser. Hvis du er veldig plaget av din sosiale fobi, er det vel verdt et forsøk, synes du ikke det? For å forebygge en vektøkning, prøv å vær aktiv en halv time mer om dagen. Feks gå en lengre tur daglig. Lykke til! PS Det er svært mange som har endt opp "på kjøret" etter uvettig bruk av f.eks benzodiazepiner (som rivotril) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1631647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Takker for svar. Grunnen til at jeg frykter Efexor er bieffekter som feks vektøkning, og jeg føler meg ikke deprimert i det hele tatt. Jeg har uansett kjøpt en pakke med 75 mg Efexor Depot. Skal tenke over om jeg skal prøve det eller ikke. Når det gjelder vektøkning er det like mange som har tendenser ned i vekt som opp. Synes også det er fornuftig av legen din å skrive ut noe annet enn det du foreslo. Skulle du trenge noe sporadisk i tillegg, er det mer naturlig å prøve sobril, men dette har også stor avhengighetsfare. Og når du begynner på efexor, kanskje du føler det unødvendig. Antidepressiva virker like mye mot former for angst som depresjon, så det er egentlig et litt snevert ord på en medisintype. Skulle efexor ikke være noe for deg, er det andre typer å prøve. Det er svært individuelt hva som passer den enkelte med hensyn til bivirkninger. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1631934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pmsidag Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Indikasjoner for bruk av Efexor Depot: Depresjon. Profylaktisk mot tilbakefall av depresjon eller nye episoder med depresjon. Generalisert angstlidelse (GAD). Sosial fobi (SAD). Panikklidelse, med eller uten agorafobi. Dette er sakset fra Felleskatalogen. Som du ser, brukes den ikke kun mot depresjoner, men også mot andre lidelser. Hvis du er veldig plaget av din sosiale fobi, er det vel verdt et forsøk, synes du ikke det? For å forebygge en vektøkning, prøv å vær aktiv en halv time mer om dagen. Feks gå en lengre tur daglig. Lykke til! PS Det er svært mange som har endt opp "på kjøret" etter uvettig bruk av f.eks benzodiazepiner (som rivotril) Og svært mange som kan bruke dette med vett! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1632691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pmsidag Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Rivotril er et benzodiazepin i slikt med Valium. Det er meget avhengighetsskapende. Ingen fornuftig lege vil gi deg det som et førstevalg. I kognitiv terapi er det ofte utprøving av det en er redd for. Angsttrening under påvirkning av benzo har ingen effekt. Min psykiater driver kognitiv terapi med meg selv om jeg bruker valium. Han har selv skrevet dem ut til meg, så han vet at jeg bruker dem daglig. Bruker vi opp verdifull tid for han, hvis dette ikke har noen som helst nytte?? Han har satt seg som mål å kurere min fobi innen året?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1632746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Min psykiater driver kognitiv terapi med meg selv om jeg bruker valium. Han har selv skrevet dem ut til meg, så han vet at jeg bruker dem daglig. Bruker vi opp verdifull tid for han, hvis dette ikke har noen som helst nytte?? Han har satt seg som mål å kurere min fobi innen året?? Hvis du bruker valium hver dag - er du allerede avhengig! Det er ikke hva jeg kaller fornuftig bruk. Snart om litt vil kroppen din kreve mer og mer valium for å oppnå samme virkning, da er du faktisk blitt narkoman. Da har du 2 istedet for 1 problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1633047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pmsidag Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hvis du bruker valium hver dag - er du allerede avhengig! Det er ikke hva jeg kaller fornuftig bruk. Snart om litt vil kroppen din kreve mer og mer valium for å oppnå samme virkning, da er du faktisk blitt narkoman. Da har du 2 istedet for 1 problem. Ja, jeg er avhengig. Lavdose riktignok. Bruker 10 mg valium om dagen. Har brukt valium på dette stadiet i veldig mange år. Men jeg har ikke noe valg, føler jeg selv. AD er utprøvd. Det hjelper meg til at dørterskelen ikke blir uoverkommelig,og til at hverdagen blir noenlunde normal både jobbmessig og familemessig. Og dette valget har jeg full støtte for av fastlegen min og av psykiater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1633233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Og svært mange som kan bruke dette med vett! Det finnes faktisk ingen eksempler på folk som kan tåle å gå på diazepiner daglig uten å bli avhengig av det. Det er en kjemisk greie som ingen viljestyrke eller noe annet kan gjøre noe med. Diazepinavhengighet er en av de aller aller verste å bli kvitt, det gir faktisk enda verre tilbaketrekkingssymptomer enn f.eks heroin. Man blir avhengig fort, kanskje 1 -2 ukers bruk daglig er nok til at du er hekta. Diazepiner skal derfor kun brukes til akutt bruk, og så sjelden som mulig. Det finnes enkelte psykiske sykdommer som likevel ender opp med sobril eller lignende daglig, men dette må da følges opp nøye av behandlende lege, slik at forbruket ikke øker. Ved nedtrapping trenger pasienten også oppfølging, da dette gir ubehagelige symptomer som forsterket angst og abstinenser. Synes du skulle være forsiktig med å gi råd når du ikke har noen (tydelig det!) faglig bakgrunn for å uttale deg som du gjør her. Gale (om enn velmente) råd er til skade for folk. Flinke leger gjør det de kan for å hindre avhengighet hos sine pasienter, likevel det er et utbredt problem!!! Dermed er det svært fornuftig å forsøke andre tiltak før man skriver ut vanedannende medisiner som valium eller andre diazepiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1633234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pmsidag Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det finnes faktisk ingen eksempler på folk som kan tåle å gå på diazepiner daglig uten å bli avhengig av det. Det er en kjemisk greie som ingen viljestyrke eller noe annet kan gjøre noe med. Diazepinavhengighet er en av de aller aller verste å bli kvitt, det gir faktisk enda verre tilbaketrekkingssymptomer enn f.eks heroin. Man blir avhengig fort, kanskje 1 -2 ukers bruk daglig er nok til at du er hekta. Diazepiner skal derfor kun brukes til akutt bruk, og så sjelden som mulig. Det finnes enkelte psykiske sykdommer som likevel ender opp med sobril eller lignende daglig, men dette må da følges opp nøye av behandlende lege, slik at forbruket ikke øker. Ved nedtrapping trenger pasienten også oppfølging, da dette gir ubehagelige symptomer som forsterket angst og abstinenser. Synes du skulle være forsiktig med å gi råd når du ikke har noen (tydelig det!) faglig bakgrunn for å uttale deg som du gjør her. Gale (om enn velmente) råd er til skade for folk. Flinke leger gjør det de kan for å hindre avhengighet hos sine pasienter, likevel det er et utbredt problem!!! Dermed er det svært fornuftig å forsøke andre tiltak før man skriver ut vanedannende medisiner som valium eller andre diazepiner. Hei city. skrev ett laaangt innlegg hvor jeg fortalte hele min story, og så plutselig forsvant alt sammen og jeg befant meg på forsiden?? ergelig!! Orker ikke gjenta alt nå, men jeg har brukt valium i 26 år og bruker fortsatt "bare" snitt 10 mg daglig. Første 15 årene var sporadisk. Men etter ett veggmøte for snart 12 år siden har jeg brukt dem hver dag. Lider av somatisk angst, med svimmelhet, energiløshet, kvalme og generell uvelhet som hoveplager. Har prøvd mange AD, og alle har bare skapt mer trøbbel.Skikkelig trøbbel. På cipralex fikk jeg skikkelige panikkanfall. Men det jeg vil fram til er at det er ikke alle som opplever denne inntoleransen på benzo. Da ville jeg ha hatt et skyhøyt forbruk nå ifølge min psykiater. Men er nok avhengig av mine 10 til 12,5 mg daglig, men synes det er en liten pris å betale for et tilnærmet normalt liv . Alt over 15 mg blir forøvrig for mye for meg og virker mot sin hensikt??, så økning er ikke aktuelt. Prøver derfor å holde det på det nivået jeg er nå. Hadde i løpet av de 15 første årene hvor jeg brukte valium sporadisk to svangerskap, hvor jeg begge gangene bråsluttet uten problemer. Det var etter et 15 mnd langt opphold på grunn av graviditet og amming jeg møtte veggen og angsten min ble helt kronisk og forverret. Hadde ikke fungert uten valium i min nåværende situasjon som har vart noen år, da mine plager i perioder er helt invalidiserende. da ville dørterkelen blitt rimelig høy. Lider av kronisk GAD, samt nakkeskade som og kan gi svimmelhet,så vet ikke hva som gjør hva. Men sikkert er det iallefall at muskelspenninger gjør alt verre. Er nok derfor valium virker så bra på meg, da de jo er muskelavslappede. Så eneste som hjelper, er altså benzo. Og jeg er veldig glad for at de er der til hjelp mot mine plager. Se det..nå skrev jeg omtrent like langt allikevel om ikke så omfattende...hehe.. ha en fin kveld...hmm natt..klokka er jo passert 11 ( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1633455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Hei city. skrev ett laaangt innlegg hvor jeg fortalte hele min story, og så plutselig forsvant alt sammen og jeg befant meg på forsiden?? ergelig!! Orker ikke gjenta alt nå, men jeg har brukt valium i 26 år og bruker fortsatt "bare" snitt 10 mg daglig. Første 15 årene var sporadisk. Men etter ett veggmøte for snart 12 år siden har jeg brukt dem hver dag. Lider av somatisk angst, med svimmelhet, energiløshet, kvalme og generell uvelhet som hoveplager. Har prøvd mange AD, og alle har bare skapt mer trøbbel.Skikkelig trøbbel. På cipralex fikk jeg skikkelige panikkanfall. Men det jeg vil fram til er at det er ikke alle som opplever denne inntoleransen på benzo. Da ville jeg ha hatt et skyhøyt forbruk nå ifølge min psykiater. Men er nok avhengig av mine 10 til 12,5 mg daglig, men synes det er en liten pris å betale for et tilnærmet normalt liv . Alt over 15 mg blir forøvrig for mye for meg og virker mot sin hensikt??, så økning er ikke aktuelt. Prøver derfor å holde det på det nivået jeg er nå. Hadde i løpet av de 15 første årene hvor jeg brukte valium sporadisk to svangerskap, hvor jeg begge gangene bråsluttet uten problemer. Det var etter et 15 mnd langt opphold på grunn av graviditet og amming jeg møtte veggen og angsten min ble helt kronisk og forverret. Hadde ikke fungert uten valium i min nåværende situasjon som har vart noen år, da mine plager i perioder er helt invalidiserende. da ville dørterkelen blitt rimelig høy. Lider av kronisk GAD, samt nakkeskade som og kan gi svimmelhet,så vet ikke hva som gjør hva. Men sikkert er det iallefall at muskelspenninger gjør alt verre. Er nok derfor valium virker så bra på meg, da de jo er muskelavslappede. Så eneste som hjelper, er altså benzo. Og jeg er veldig glad for at de er der til hjelp mot mine plager. Se det..nå skrev jeg omtrent like langt allikevel om ikke så omfattende...hehe.. ha en fin kveld...hmm natt..klokka er jo passert 11 ( Kvelden er ennå ung:-) Du er i et opplegg med god oppfølging, høres det ut som. Du har prøvd mye annet, og endt opp med et slikt regime. Fordi du følges opp godt har du fungert i dette. Det er ikke dermed sagt at benzodiazepiner bør være førstevalg for alle andre du treffer på din vei. Det er det rådet jeg reagerte på. Man bør prøve andre alternativer først, så får heller benzoen være forbeholdt de som ikke har noen effekt av noen andre tiltak. Er ikke mot all bruk av benzo, men jobber et sted hvor pasienter som misbruker bl.a. benzo havner titt og ofte, så jeg vet en del om problemene forbundet med misbruk. De fleste pasientene startet forbruket sitt i det små mot helt reelle problemer. Så baller det på seg uten at de merker det selv. Utrolig mange triste skjebner der ute. Se bl.a. denne linken... http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2996724 Ha en god kveld du også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1633532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fortsattpms:o(( Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Kvelden er ennå ung:-) Du er i et opplegg med god oppfølging, høres det ut som. Du har prøvd mye annet, og endt opp med et slikt regime. Fordi du følges opp godt har du fungert i dette. Det er ikke dermed sagt at benzodiazepiner bør være førstevalg for alle andre du treffer på din vei. Det er det rådet jeg reagerte på. Man bør prøve andre alternativer først, så får heller benzoen være forbeholdt de som ikke har noen effekt av noen andre tiltak. Er ikke mot all bruk av benzo, men jobber et sted hvor pasienter som misbruker bl.a. benzo havner titt og ofte, så jeg vet en del om problemene forbundet med misbruk. De fleste pasientene startet forbruket sitt i det små mot helt reelle problemer. Så baller det på seg uten at de merker det selv. Utrolig mange triste skjebner der ute. Se bl.a. denne linken... http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2996724 Ha en god kveld du også! Jeg er veldig klar over at det har et misbrukerpotensiale. Og her må brukere være sitt ansvar bevisst.For bruk er ikke missbruk, selv ikke daglig bruk, og det vil jeg gjerne slå fast. For det er ikke så lett å høre at du omtrent er rusmisbruker, på grunn av at du må bruke medisisiner for en sykdom som slett ikke er selvvalgt. Å måtte velge å tie om hva slags medisiner man bruker synes jeg er verdt en diskusjon. For det er det denne antibenzokampanjen har skapt. Da jeg fikk valium første gang av en allmennlege i 1980, 19 år gammel, var det ikke slik hets i det hele tatt. Da var det en medisin mot angst. Og jeg følte ikke noen dårlig samvittighet eller følte at dette var noe "snusk" overhodet, men var kjempeglad for at noe hjalp mot mine plager. Da hadde valium vært påmarkedet i 16 år, og de visste både dens gode og dårlige sider. Det var først når ssri,en kom rundt 1992 og noen angstpasienter fikk hjelp av den,at det ble slik hets. Da skulle liksom de ta over!! Men det er nå engang slik at den hjelper bare en brøkdel av angstpasienter, men det blir bagatellisert--- de skal prøves!! Og det er forsåvidt greit, jeg har prøvd jeg og. 7 AD, og blitt sykere av alle sammen. Og jeg har ikke bare prøvd i bare et par uker, men minst 6 mnd alle gangene. Hatt kjempetrøbbel med både oppstart og seponering.-- og særdeles ssri preparatene har virket veldig "forgiftnings-aktik" på meg. Mne tilbake til allmenlegen som kanskje mange ville si var uansvarlig som gav valium til meg som 19 åring.. --han utdannet seg etterhvert til psykiater, og er nå overlege på et stor sykehus her i distriktet. Har sett han på TV. Og er stadig framme i media som en veldig respektert psykiater. Og en ting til---tenk på alle som har brukt dette med vett og til stor hjelp i de mer enn 40 årene det har vært på markedet. Hadde alle disse millionene på verdensbasis.--"for det tror jeg det er snakk om i løpet av alle disse årene", havnet i et slikt avhengighets uføre som skremselspropagandaen sier, så hadde det ikke vært i bruk i dag. Iallefall bare illegalt. Så så "farlig" som det blir fremmstillt i dag, er det ikke! Og psykiatrien sier jo fortsatt at det det beste angstmiddelet de har. Men man blir jo ikke frisk av det, det vet jo alle vi som bruker det, men det hjelper en til å kunne leve tilnærmet normalt..og bør vi ikke være glad for det da. At det er noe som hjelper?? Skal vi begynne å diskutere avhengighet og samfunnsproblemer, så bør vi vel se litt nærmere på vårt største sosiale problem--alkohol..., den største angstdreperen, men også den som bryter deg mest ned, helt sosialt akseptert, og til og med trendy... bare vent å se på alle vindrankerne vi etterhver vil få...litt "off topic",men til ettertanke.. Men i dag skinner sola i mitt distrikt..så må ut og nyte det:0)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1633912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pmsidag Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Kvelden er ennå ung:-) Du er i et opplegg med god oppfølging, høres det ut som. Du har prøvd mye annet, og endt opp med et slikt regime. Fordi du følges opp godt har du fungert i dette. Det er ikke dermed sagt at benzodiazepiner bør være førstevalg for alle andre du treffer på din vei. Det er det rådet jeg reagerte på. Man bør prøve andre alternativer først, så får heller benzoen være forbeholdt de som ikke har noen effekt av noen andre tiltak. Er ikke mot all bruk av benzo, men jobber et sted hvor pasienter som misbruker bl.a. benzo havner titt og ofte, så jeg vet en del om problemene forbundet med misbruk. De fleste pasientene startet forbruket sitt i det små mot helt reelle problemer. Så baller det på seg uten at de merker det selv. Utrolig mange triste skjebner der ute. Se bl.a. denne linken... http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2996724 Ha en god kveld du også! Hei igjen, glemte en ting. Jeg vil bare presisere at jeg ikke trenger noen streng oppfølging av hverken lege eller psykiater for mitt medisinbruk. Det ansvaret tar jeg helt og holdent selv. Jeg vet akkurat hvilken situasjon jeg er i. Hva jeg kan bruke, og hvor viktig det er å holde inntaket nede. Og det er meg selv dette går utover dersom jeg ikke greier å følge foreskriftene. Bruker minst mulig for å holde plagene unna. Men er kronisk svimmel, så har ikke noe valg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1634507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Jeg er veldig klar over at det har et misbrukerpotensiale. Og her må brukere være sitt ansvar bevisst.For bruk er ikke missbruk, selv ikke daglig bruk, og det vil jeg gjerne slå fast. For det er ikke så lett å høre at du omtrent er rusmisbruker, på grunn av at du må bruke medisisiner for en sykdom som slett ikke er selvvalgt. Å måtte velge å tie om hva slags medisiner man bruker synes jeg er verdt en diskusjon. For det er det denne antibenzokampanjen har skapt. Da jeg fikk valium første gang av en allmennlege i 1980, 19 år gammel, var det ikke slik hets i det hele tatt. Da var det en medisin mot angst. Og jeg følte ikke noen dårlig samvittighet eller følte at dette var noe "snusk" overhodet, men var kjempeglad for at noe hjalp mot mine plager. Da hadde valium vært påmarkedet i 16 år, og de visste både dens gode og dårlige sider. Det var først når ssri,en kom rundt 1992 og noen angstpasienter fikk hjelp av den,at det ble slik hets. Da skulle liksom de ta over!! Men det er nå engang slik at den hjelper bare en brøkdel av angstpasienter, men det blir bagatellisert--- de skal prøves!! Og det er forsåvidt greit, jeg har prøvd jeg og. 7 AD, og blitt sykere av alle sammen. Og jeg har ikke bare prøvd i bare et par uker, men minst 6 mnd alle gangene. Hatt kjempetrøbbel med både oppstart og seponering.-- og særdeles ssri preparatene har virket veldig "forgiftnings-aktik" på meg. Mne tilbake til allmenlegen som kanskje mange ville si var uansvarlig som gav valium til meg som 19 åring.. --han utdannet seg etterhvert til psykiater, og er nå overlege på et stor sykehus her i distriktet. Har sett han på TV. Og er stadig framme i media som en veldig respektert psykiater. Og en ting til---tenk på alle som har brukt dette med vett og til stor hjelp i de mer enn 40 årene det har vært på markedet. Hadde alle disse millionene på verdensbasis.--"for det tror jeg det er snakk om i løpet av alle disse årene", havnet i et slikt avhengighets uføre som skremselspropagandaen sier, så hadde det ikke vært i bruk i dag. Iallefall bare illegalt. Så så "farlig" som det blir fremmstillt i dag, er det ikke! Og psykiatrien sier jo fortsatt at det det beste angstmiddelet de har. Men man blir jo ikke frisk av det, det vet jo alle vi som bruker det, men det hjelper en til å kunne leve tilnærmet normalt..og bør vi ikke være glad for det da. At det er noe som hjelper?? Skal vi begynne å diskutere avhengighet og samfunnsproblemer, så bør vi vel se litt nærmere på vårt største sosiale problem--alkohol..., den største angstdreperen, men også den som bryter deg mest ned, helt sosialt akseptert, og til og med trendy... bare vent å se på alle vindrankerne vi etterhver vil få...litt "off topic",men til ettertanke.. Men i dag skinner sola i mitt distrikt..så må ut og nyte det:0)) Kos deg i sola. Og jeg skjønner godt du har behov for å få ut steam. Skriv dem bare som egne innlegg, og velt det ut av deg, hele elendigheta. Etter den siste tiden er det helt forståelig. Jeg tenker av og til på at det er lettere å få ut ting når man kan skrive dem som råd, sant? Jeg er jo ikke flink til å starte tråder. Får mye av gørra mi ut etterhvert som jeg svarer andre. Kanskje jeg er litt feig. Vi kan nok alle tenke gjennom, er det råd jeg har behov for å gi, eller bør jeg starte min egen tråd for å få ut ting? Det må i hvertfall jeg tenke igjennom. Jeg mente jo det jeg skrev, men jeg trengte ikke være så krass. Håper våren blir fin for deg. Klem fra meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1634620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pmsidagog Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Kos deg i sola. Og jeg skjønner godt du har behov for å få ut steam. Skriv dem bare som egne innlegg, og velt det ut av deg, hele elendigheta. Etter den siste tiden er det helt forståelig. Jeg tenker av og til på at det er lettere å få ut ting når man kan skrive dem som råd, sant? Jeg er jo ikke flink til å starte tråder. Får mye av gørra mi ut etterhvert som jeg svarer andre. Kanskje jeg er litt feig. Vi kan nok alle tenke gjennom, er det råd jeg har behov for å gi, eller bør jeg starte min egen tråd for å få ut ting? Det må i hvertfall jeg tenke igjennom. Jeg mente jo det jeg skrev, men jeg trengte ikke være så krass. Håper våren blir fin for deg. Klem fra meg Fine solskinnsdager og fremtidsønsker til deg og Bugge:o)) Håper du har det bra! Ps.. vi er alle litt frustrerte av og til, og svarer utifra det,(meg inkludert selvsagt) men slik er det bare.. og må tåle litt ris.. og din ris gjorde ikke så veldig vondt...)) Alle gode ønsker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1634670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pmsover:0)) Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Kos deg i sola. Og jeg skjønner godt du har behov for å få ut steam. Skriv dem bare som egne innlegg, og velt det ut av deg, hele elendigheta. Etter den siste tiden er det helt forståelig. Jeg tenker av og til på at det er lettere å få ut ting når man kan skrive dem som råd, sant? Jeg er jo ikke flink til å starte tråder. Får mye av gørra mi ut etterhvert som jeg svarer andre. Kanskje jeg er litt feig. Vi kan nok alle tenke gjennom, er det råd jeg har behov for å gi, eller bør jeg starte min egen tråd for å få ut ting? Det må i hvertfall jeg tenke igjennom. Jeg mente jo det jeg skrev, men jeg trengte ikke være så krass. Håper våren blir fin for deg. Klem fra meg Og uansett Bugge, så vet jeg at du er den mest velmenende her på forumet.. så jeg tåler og tar imot kritikk fra en som jeg har slik respekt for som deg!! Du har hjulpet utrolig mange her, og brukt utrolig med ressurser for å hjelpe meg og mange andre! klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1634681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjotne Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 En liten oppdatering: Jeg bestemte meg for å prøve Efexor, og jeg har nå tatt en 75mg-pille i går og en i dag. Jeg ble ikke direkte dårlig av det, men problemet er at nå er jeg helt nummen "der nede". Dvs jeg sliter med å få ereksjon, og der er umulig å få utløsning... Jeg er klar over at man skal fortsette i et par uker før man merker fremgangen, men dette syns jeg rett og slett blir litt for ubehagelig. Er dette en bieffekt som går over, eller vil det alltid være slik så lenge jeg tar efexor? Jeg har nå lest om folk som klager på permanente ereksjonsproblemer etter bruk av Efexor. Er det noe sannhet i dette? Jeg setter forresten stor pris på de svarene jeg har fått. For å si det rett ut føler meg ganske alene for tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/219744-rivotril-i-forbindelse-med-sosiale-problemer/#findComment-1634745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.