Gå til innhold

Rivotril i forbindelse med sosiale problemer

Anbefalte innlegg

En liten oppdatering:

Jeg bestemte meg for å prøve Efexor, og jeg har nå tatt en 75mg-pille i går og en i dag.

Jeg ble ikke direkte dårlig av det, men problemet er at nå er jeg helt nummen "der nede". Dvs jeg sliter med å få ereksjon, og der er umulig å få utløsning...

Jeg er klar over at man skal fortsette i et par uker før man merker fremgangen, men dette syns jeg rett og slett blir litt for ubehagelig.

Er dette en bieffekt som går over, eller vil det alltid være slik så lenge jeg tar efexor?

Jeg har nå lest om folk som klager på permanente ereksjonsproblemer etter bruk av Efexor. Er det noe sannhet i dette?

Jeg setter forresten stor pris på de svarene jeg har fått. For å si det rett ut føler meg ganske alene for tiden.

At mange opplever at AD virker inn på libidoet, mindre lyst, vanskeligere å få orgasme o.l. er nok en sannhet ja. Det betyr ikke at lysten trenger å forsvinne helt eller at orgasme ikke kan oppnåes. Men det kan forandre seg mer eller mindre. Dette er også individuelt.

Etter en dag vil jeg si at det er litt tidlig å avgjøre hvordan medisinen vil virke på deg på dette området på sikt. Skulle man bli veldig deprimert vil det også ofte ha innvirkning på seksualdriften.

Det finnes et AD som heter Aurorix og som ikke har innvirkning på seksualdriften. Du må opp i høyere doser enn det som er anbefalt i felleskatalogen hvis du heller ønsker å prøve dette middelet. Har du migrene og går på triptaner, kan du imidlertid ikke bruke aurorix.

Vh

Fortsetter under...

Gjest til city

Det finnes faktisk ingen eksempler på folk som kan tåle å gå på diazepiner daglig uten å bli avhengig av det. Det er en kjemisk greie som ingen viljestyrke eller noe annet kan gjøre noe med.

Diazepinavhengighet er en av de aller aller verste å bli kvitt, det gir faktisk enda verre tilbaketrekkingssymptomer enn f.eks heroin. Man blir avhengig fort, kanskje 1 -2 ukers bruk daglig er nok til at du er hekta.

Diazepiner skal derfor kun brukes til akutt bruk, og så sjelden som mulig. Det finnes enkelte psykiske sykdommer som likevel ender opp med sobril eller lignende daglig, men dette må da følges opp nøye av behandlende lege, slik at forbruket ikke øker. Ved nedtrapping trenger pasienten også oppfølging, da dette gir ubehagelige symptomer som forsterket angst og abstinenser.

Synes du skulle være forsiktig med å gi råd når du ikke har noen (tydelig det!) faglig bakgrunn for å uttale deg som du gjør her. Gale (om enn velmente) råd er til skade for folk.

Flinke leger gjør det de kan for å hindre avhengighet hos sine pasienter, likevel det er et utbredt problem!!! Dermed er det svært fornuftig å forsøke andre tiltak før man skriver ut vanedannende medisiner som valium eller andre diazepiner.

Du beskriver diaz verre enn heroin? Men når folk går av på rivotril går de gjerne via diazepin?? Vet du noe om det?

Trodde valium var diaz og rivotril noe annet -??

Du beskriver diaz verre enn heroin? Men når folk går av på rivotril går de gjerne via diazepin?? Vet du noe om det?

Rivotril er også et benozodiazepin-middel, slik som valium, stesolid, sobril, alopam osv.

Rivotril brukes så vidt jeg vet kun mot epilepsi i Norge, ikke mot angstlidelser.

Ved akuttbehandling av kramper gis stesolid, enten i form av stikkpiller eller injeksjoner. Men som langttidsbehandling brukes gjerne rivotril i tablettform.

:-)

Visstnok gir diazepinavhengighet verre abstinenser enn opiatavhengighet (heroin, morfin, etc) ved nedtrapping.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min psykiater driver kognitiv terapi med meg selv om jeg bruker valium. Han har selv skrevet dem ut til meg, så han vet at jeg bruker dem daglig. Bruker vi opp verdifull tid for han, hvis dette ikke har noen som helst nytte?? Han har satt seg som mål å kurere min fobi innen året??

Jeg kjenner ikke til studier som viser om benzo har negativ effekt ved kognitiv terapi.

Derimot er det tvilsomt om eksponering har effekt dersom en er påvirket av benzo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...