Gå til innhold

Regnes det å være kristen for en psykiatrisk diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest livssyn og psykiske problemer

Bare spør jeg siden jeg har fått så mange kommentarer fra terapeuter og psykiatere ang mitt kristne livssyn.

I følge dem så er jeg ganske så forstyrra. Og jo, det er mange ting jeg sliter med i livet. Men det at jeg venter med å ha sex før jeg er gift, er det et tegn på at jeg er psykisk forstyrra?

Eller at jeg er imot abort, og tror på et liv etter døden.

Altså dette er ikke noe jeg snakker mye om i terapitimene, men lurer på om det blir tolket som enda et signal på at jeg er forstyrra hvis jeg nevner det.

Bør jeg helst ikke nevne noe om min kristne tro hvis det blir snakk om hvorfor jeg venter med å ha sex med kjæresten min? Eller hvorfor jeg er redd for å bli satt i situasjoner hvor jeg kommer i en vanskelig situasjon etisk, feks det å bli gravid kontra det å ta abort.

Bør jeg bare holde kjeft om min kristne tro?

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

6

• inkink

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• kaffepiken

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest gulrota

Psykiatrien trenger å høre mer av Jesus ord. Stå på! Han vil hjelpe deg når tiden er inne for det! Guds fred.

Jeg syns virkelig du bør nevne hvorfor du venter med sex, osv. Og si at det er fordi du tror. Det vil gjøre at de forstår deg bedre, og at det ikke bare er noen syke påfunn du har. Psykiatrien bør være såpass oppegående at de har kjennskap til den kristne tro. Hvis ikke du forteller dem dette, så vil de jo lure på hvorfor du har disse standpunktene.

Guds ord er levende og sant, dersom Jesus var den han sa, noe jeg tror på. Hans ord vender ikke tomt tilbake.

Ønsker deg alt godt! I Jesus navn!

Gjest gulrota

Jeg syns virkelig du bør nevne hvorfor du venter med sex, osv. Og si at det er fordi du tror. Det vil gjøre at de forstår deg bedre, og at det ikke bare er noen syke påfunn du har. Psykiatrien bør være såpass oppegående at de har kjennskap til den kristne tro. Hvis ikke du forteller dem dette, så vil de jo lure på hvorfor du har disse standpunktene.

Guds ord er levende og sant, dersom Jesus var den han sa, noe jeg tror på. Hans ord vender ikke tomt tilbake.

Ønsker deg alt godt! I Jesus navn!

Men vær også klar over at Jesus ord er kontroversielt i denne verden, og at det forsøkes å blitt brutt ned på så mange måter, også gjennom mennesker som ikke er klar over det, og kanskje fins slik personer i psykiatrien, hva vet jeg.

Så du må regne med motstand også, men det vet du jo sikkert selv etterhvert. Det er vel kanskje også derfor du skriver her.

Guds fred!

Gjest kampsport

Ja, det viser jo at du ikke er helt patent i toppen da om du går rundt og tror på gud, et liv etter døden osv. Det å vente med sex er jo en valgsak, men dumt å gå glipp av noe så deilig da. Og abort er jo også et personlig valg.

Men så vanlig som det fortsatt er å ha en kristen tro så burde ikke det være noen psykisk diagnose (eller det burde det jo egentlig, men er det ikke).

Kommer kanksje ann på hvor hardt du "forkjynner" dette til andre, spesielt det med liv etter døden, det er jo litt sært da...

Gjest gulrota

Ja, det viser jo at du ikke er helt patent i toppen da om du går rundt og tror på gud, et liv etter døden osv. Det å vente med sex er jo en valgsak, men dumt å gå glipp av noe så deilig da. Og abort er jo også et personlig valg.

Men så vanlig som det fortsatt er å ha en kristen tro så burde ikke det være noen psykisk diagnose (eller det burde det jo egentlig, men er det ikke).

Kommer kanksje ann på hvor hardt du "forkjynner" dette til andre, spesielt det med liv etter døden, det er jo litt sært da...

Du skriver: "Det viser jo at du ikke er helt patent i toppen da om du går rundt og tror på gud, et liv etter døden osv."

Guds eksistens kan verken logisk bevises eller logisk motbevises. Det er således like lite patent å tro at det ikke fins noen Gud. Ateisme er også en tro.

Det å skulle diagnostisere troende mennesker er så grunnløst at det egentlig ikke fortjener å bli kommentert, men jeg gjør det likevel.

Hensikten med en diagnose, er vel ofte å behandle. Mener du at psykiatrien skal prøve å ta troen bort fra folk? Det kan du virkelig ikke mene.

For øvrig er jeg meget klar over at tro kan skape psykiske problemer. Men det skyldes ikke troen i seg selv, det skyldes psyken til det uheldige mennesket.

Ingen oppegående menneske kan vel i år 2006 tro at det er mulig å bevise at Gud ikke fins? Eller bevise at det Jesus sa var feil?

Annonse

Psykiatrien trenger å høre mer av Jesus ord. Stå på! Han vil hjelpe deg når tiden er inne for det! Guds fred.

Gulrota skrev "Psykiatrien trenger å høre mer av Jesus ord"

TAKK GUD for at vi ikke hører jesu ord i psykiatrien. Hvordan skulle det gått !!!

Nei jeg har sett for mange liv gå til grunne for de ikke har tilfredstilt sin kristne mor og far så ikke mas om at Gud og Jesus er løsningen !

Troen er nok god hjelp for mange, noe å tro på i vanskelige situasjoner, noe som gir HÅP. La det bli med at å tro på jesus og Gud er et fritt valg og stopp forkynningen !

God helg alle sammen :)

Gjest dust er du

Du skriver: "Det viser jo at du ikke er helt patent i toppen da om du går rundt og tror på gud, et liv etter døden osv."

Guds eksistens kan verken logisk bevises eller logisk motbevises. Det er således like lite patent å tro at det ikke fins noen Gud. Ateisme er også en tro.

Det å skulle diagnostisere troende mennesker er så grunnløst at det egentlig ikke fortjener å bli kommentert, men jeg gjør det likevel.

Hensikten med en diagnose, er vel ofte å behandle. Mener du at psykiatrien skal prøve å ta troen bort fra folk? Det kan du virkelig ikke mene.

For øvrig er jeg meget klar over at tro kan skape psykiske problemer. Men det skyldes ikke troen i seg selv, det skyldes psyken til det uheldige mennesket.

Ingen oppegående menneske kan vel i år 2006 tro at det er mulig å bevise at Gud ikke fins? Eller bevise at det Jesus sa var feil?

Ateisme er da ingen tro. Hallo da, det å ikke tro på noe noen har funnet opp er jo ikke noen tro.

Det å være religiøs er jo så vanlig at det umulig kan være noen psykiatrisk diagnose. Det er en helt akseptert del av kulturen vi lever i. Jeg er ikke kristen selv, men syns det er bra at du har funnet ut hva du tror på og holder på din overbevisning. Jeg er av den mening at dette kan hjelpe deg med å finne mening i tilværelsen, noe mange sliter med i vår tid.

Gjest gulrota

Ateisme er da ingen tro. Hallo da, det å ikke tro på noe noen har funnet opp er jo ikke noen tro.

Du kan ikke vite om noen bare har funnet opp Gud som en felles forestilling, eller om Gud faktisk fins.

Hvorvidt du har noen interesse av å motbevise noe du selv synes er høyst usannsynlig er en annen sak. Det kan jeg forstå. Men så lenge du ikke gjør det, så må du være villig til å si at du ikke tror på det andre finner på. Du kan ikke være sikker på at det er sprøyt, før det er naturvitenskapelig motbevist.

Gjest dust er du

Du kan ikke vite om noen bare har funnet opp Gud som en felles forestilling, eller om Gud faktisk fins.

Hvorvidt du har noen interesse av å motbevise noe du selv synes er høyst usannsynlig er en annen sak. Det kan jeg forstå. Men så lenge du ikke gjør det, så må du være villig til å si at du ikke tror på det andre finner på. Du kan ikke være sikker på at det er sprøyt, før det er naturvitenskapelig motbevist.

Selvsagt finnes ikke Gud, han er oppfunnet akkurat som julenissen. Du tror sikkert på ham også du.

Gjest gulrota

Gulrota skrev "Psykiatrien trenger å høre mer av Jesus ord"

TAKK GUD for at vi ikke hører jesu ord i psykiatrien. Hvordan skulle det gått !!!

Nei jeg har sett for mange liv gå til grunne for de ikke har tilfredstilt sin kristne mor og far så ikke mas om at Gud og Jesus er løsningen !

Troen er nok god hjelp for mange, noe å tro på i vanskelige situasjoner, noe som gir HÅP. La det bli med at å tro på jesus og Gud er et fritt valg og stopp forkynningen !

God helg alle sammen :)

Jeg mente selvsagt ikke at pasientene skal forkynnes Jesus ord!

Jeg mente at de ansatte i psykiatrien burde få mer kjennskap til Jesus ord, slik at de kan forstå en fortsatt stor gruppe pasienters livssyn.

Selvsagt skal man ikke forkynne Jesus ord til pasienter.

Når man er syk kan faktisk det å tro i mange tilfeller være et hinder for bedring der og da.

jeg går da ikke rundt og forkynner min tro. Min tro er min privatsak. Men når jeg får spørsmål om etiske ting, så må jeg fortelle om min tro så de lettere kan forstå mine valg.

Jeg har forresten en psykolog som ikke er troende og har sagt det selv. Helt greit for meg, og helt greit for meg også at du ikke tror. Men jeg synes vi skal ha aksept for at noen tror, like mye som vi skal akseptere at andre ikke tror.

Jeg tror forresten at det å ikke tro krever like mye tro som det å tro gjør.

Annonse

Gjest dust er du

jeg går da ikke rundt og forkynner min tro. Min tro er min privatsak. Men når jeg får spørsmål om etiske ting, så må jeg fortelle om min tro så de lettere kan forstå mine valg.

Jeg har forresten en psykolog som ikke er troende og har sagt det selv. Helt greit for meg, og helt greit for meg også at du ikke tror. Men jeg synes vi skal ha aksept for at noen tror, like mye som vi skal akseptere at andre ikke tror.

Jeg tror forresten at det å ikke tro krever like mye tro som det å tro gjør.

Hva du må tro om saker og ting blir liksom litt uviktig siden du er kristen, da tror du så mye rart da...

Gjest gulrota

Selvsagt finnes ikke Gud, han er oppfunnet akkurat som julenissen. Du tror sikkert på ham også du.

Hva mener du med at selvsagt finnes ikke Gud? Hvorfor er det så selvsagt? Og hva mener du selv med Gud, når du skriver det?

Ja, jeg tror på julenissen også. Fjorårets julenisse var naboens pappa i forkledning. Men det er en greiere sak, for den saken er også bevist.

Hva du må tro om saker og ting blir liksom litt uviktig siden du er kristen, da tror du så mye rart da...

Den der skjønte jeg ikke. Kan du utdype den?

Og hva har ordet "dust", med dette å gjøre?

Gjest dust er du

Hva mener du med at selvsagt finnes ikke Gud? Hvorfor er det så selvsagt? Og hva mener du selv med Gud, når du skriver det?

Ja, jeg tror på julenissen også. Fjorårets julenisse var naboens pappa i forkledning. Men det er en greiere sak, for den saken er også bevist.

Er det bevist at julenissen ikke finnes? Virkelig? Hvordan da? Vi bare VET at han er oppspinn, akkurat som med religioner. Hvordan forklarer du ellers at det er mange guder, en for hver religion? Eller at det finnes religioner folk ikke tror på mer? Hvor ble det av den guden DE trodde hadde skapt verden?

Gjest dust er du

Vi tror ikke så veldig mye rart da. Det vi tror på står faktisk skrevet i Bibelen.

hehe.. ja, ikke sant? Bibelen inneholder nok endel som kan være historie, resten er oppspinn og oppdiktning. Leit at noen fortsatt holder på å tro at bibelen er guds ord... Utrolig rart er det faktisk!

Tror du Gud skapte mennesket slik vi er nå? Tror du ikke på evolusjon og slikt?

Er det bevist at julenissen ikke finnes? Virkelig? Hvordan da? Vi bare VET at han er oppspinn, akkurat som med religioner. Hvordan forklarer du ellers at det er mange guder, en for hver religion? Eller at det finnes religioner folk ikke tror på mer? Hvor ble det av den guden DE trodde hadde skapt verden?

Kristendommen dreier seg om å tro. Vi vet ikke, vi bare tror. Derfor kan ikke være skråsikker på de spørsmålene du stiller. Jeg kaller meg kristen men allikevel tviler jeg, det er ikke til å komme bort i fra.

Men husk at kristne er ingen homogen gruppe. Selv om du kanskje har dårlig erfaring med noen kristne, så betyr ikke det at alle er slik. Jeg har selv møtt slemme kristne, motbydelige kristne. Kristne som rakker ned på andre, og kristne som jeg setter svært høyt opp. Så vi er forskellige. Vanskelig å sette oss i bås.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...