Gå til innhold

Regnes det å være kristen for en psykiatrisk diagnose?

Anbefalte innlegg

hehe.. ja, ikke sant? Bibelen inneholder nok endel som kan være historie, resten er oppspinn og oppdiktning. Leit at noen fortsatt holder på å tro at bibelen er guds ord... Utrolig rart er det faktisk!

Tror du Gud skapte mennesket slik vi er nå? Tror du ikke på evolusjon og slikt?

Du er kanskje ikke klar over det, men du framstår som en nedlatende besserwisser nå. Heller ikke du sitter med fasiten til de eksistensielle spørsmålene i livet.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

6

• inkink

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• kaffepiken

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest gulrota

Er det bevist at julenissen ikke finnes? Virkelig? Hvordan da? Vi bare VET at han er oppspinn, akkurat som med religioner. Hvordan forklarer du ellers at det er mange guder, en for hver religion? Eller at det finnes religioner folk ikke tror på mer? Hvor ble det av den guden DE trodde hadde skapt verden?

Det er bevist AT julenissen finnes. Fjorårets julenisse var naboens pappa i forkledning.

I vår vestlige verden VET vi ingenting om noe utenfor oss selv før det er naturvitenskapelig bevist.

Hvorfor det finnes så mange religioner, vet jeg ikke mye om, bortsett fra det de fleste av oss fikk undervist om religion på skolen.

Jeg tror, som et barn. Og etterhvert som jeg har vokst til, så har jeg ikke funnet noe som skulle motbevise det jeg tror på iallefall.

Men jeg påstår ikke at det jeg tror på er sant. Jeg tror bare det er sant. Det å påstå noe, og det å tro noe, er totalt forskjellig.

Men Jesus påstod at han var veien, sannheten og livet.

Det tror jeg på. For some reason. Ikke av meg selv. Det er Gud som skaper tro i meg. Det er ikke meg.

Gjest dust er du

Kristendommen dreier seg om å tro. Vi vet ikke, vi bare tror. Derfor kan ikke være skråsikker på de spørsmålene du stiller. Jeg kaller meg kristen men allikevel tviler jeg, det er ikke til å komme bort i fra.

Men husk at kristne er ingen homogen gruppe. Selv om du kanskje har dårlig erfaring med noen kristne, så betyr ikke det at alle er slik. Jeg har selv møtt slemme kristne, motbydelige kristne. Kristne som rakker ned på andre, og kristne som jeg setter svært høyt opp. Så vi er forskellige. Vanskelig å sette oss i bås.

Ja, mange ulike, men et fellestrekk med religiøse folk er at de setter sin tro høyt og kan finne på mye rart, se bare på muslimene.

Når dere er så klar over at dere bare tror på en ting, hvorfor da tro på det, dere ser jo at fler og fler tar til fornuft og skjønner at det der er bare tull...

Gjest dust er du

Du er kanskje ikke klar over det, men du framstår som en nedlatende besserwisser nå. Heller ikke du sitter med fasiten til de eksistensielle spørsmålene i livet.

Nei, men religion er det som kommer til å ta knekken på folk, bare vent å se, de er helt gale mange av dem, og har gjort mye stygt i verden. De må jo være litt dumme også, som går rundt og tror på sånt.

JEG hadde jo blitt regna som dum om jeg trodde på julenissen, ikke sant?

Gjest dust er du

Det er bevist AT julenissen finnes. Fjorårets julenisse var naboens pappa i forkledning.

I vår vestlige verden VET vi ingenting om noe utenfor oss selv før det er naturvitenskapelig bevist.

Hvorfor det finnes så mange religioner, vet jeg ikke mye om, bortsett fra det de fleste av oss fikk undervist om religion på skolen.

Jeg tror, som et barn. Og etterhvert som jeg har vokst til, så har jeg ikke funnet noe som skulle motbevise det jeg tror på iallefall.

Men jeg påstår ikke at det jeg tror på er sant. Jeg tror bare det er sant. Det å påstå noe, og det å tro noe, er totalt forskjellig.

Men Jesus påstod at han var veien, sannheten og livet.

Det tror jeg på. For some reason. Ikke av meg selv. Det er Gud som skaper tro i meg. Det er ikke meg.

*Det er bevist AT julenissen finnes. Fjorårets julenisse var naboens pappa i forkledning.*

Skål og amen! Med en slik logikk du fremviser så forstår jeg at du er kristen! God bedring!

Gjest gulrota

Bibelens skapelseslære er ikke motstridende med noen som helst naturvitenskapelig teori som har blitt anerkjent til nå, heller ikke Darwins evolusjonsteori, og heller ikke BigBang-teorien for den saks skyld.

Annonse

Gjest gulrota

Nei, men religion er det som kommer til å ta knekken på folk, bare vent å se, de er helt gale mange av dem, og har gjort mye stygt i verden. De må jo være litt dumme også, som går rundt og tror på sånt.

Det har blitt gjort mye galt, dumt og stygt av mennesker i religionens navn, også i kristendommens navn.

Men de aller fleste troende, som ikke-troende mennesker, er snille og greie.

Det er mennesker som ødelegger religionen, ikke motsatt.

Gjest gulrota

*Det er bevist AT julenissen finnes. Fjorårets julenisse var naboens pappa i forkledning.*

Skål og amen! Med en slik logikk du fremviser så forstår jeg at du er kristen! God bedring!

Jeg tror ikke du vil forstå meg.

Gjest livssyn og psykiske problemer

Ja, mange ulike, men et fellestrekk med religiøse folk er at de setter sin tro høyt og kan finne på mye rart, se bare på muslimene.

Når dere er så klar over at dere bare tror på en ting, hvorfor da tro på det, dere ser jo at fler og fler tar til fornuft og skjønner at det der er bare tull...

jeg tror jeg sier som Kine Hellebust "hvis svart er svart og kvitt er kvitt så er det siste ordet sagt"

Du har tydeligvis ingen evner til å tenke nyansert. Veldig trist i grunn.

Man kan fint være dum selv om man ikke tror på julenissen også.

Gjest PandaMiranda

Tror godt du kan skille mellom alminnelig religiøse og terrorister/ despoter. Det finnes faktisk voldelige og maktsyke mennesker i andre miljøer også, selv om kanskje religionen kan være et litt lettvint verktøy til å manipulere andre.

Gjest gulrota

Beklager at jeg kommenterte så mye under denne tråden. Det fikk fokuset bort fra det du egentlig spurte om.

Kan du starte en ny tråd, med samme spørsmål, så kan det hende at flere kommer til orde.

Beklager at jeg videreførte den diskusjonen jeg gjorde. Det ødela nok for tråden din. Jeg kom på det for sent.

Annonse

Gjest PandaMiranda

jeg tror jeg sier som Kine Hellebust "hvis svart er svart og kvitt er kvitt så er det siste ordet sagt"

Du har tydeligvis ingen evner til å tenke nyansert. Veldig trist i grunn.

Enig med deg, sangen til Kine Hellebust er fin.

Du, for å komme tilbake til temaet: Du spurte i utgangspunktet om det å være kristen skulle regnes for en psykiatrisk diagnose. Hvorfor skulle det i grunnen det, egentlig? Tro er i utgangspunktet en grei sak.

Derimot vil jeg heller stille spørsmål ved noe annet: HVORFOR en person tror. Hvis man tror av et søkende og oppriktig hjerte, og ens tro er genuint personlig, tror jeg den kan være berikende.

Men hvis man blir presset til å tro forskjellige ting, og underkaster seg karismatiske ledere, tror jeg at man fort kan få problemer. For eksempel tror jeg at mange mennesker går inn i religiøse miljøer fordi de kan stå for enkelte sider ved troen, men i et slikt miljø blir de kanskje presset til å gå inn for ting de ikke egentlig ønsker innerst inne.

Når frykten blir styrende, kan en fort få psykiske problemer.

Gjest livssyn og psykiske problemer

Enig med deg, sangen til Kine Hellebust er fin.

Du, for å komme tilbake til temaet: Du spurte i utgangspunktet om det å være kristen skulle regnes for en psykiatrisk diagnose. Hvorfor skulle det i grunnen det, egentlig? Tro er i utgangspunktet en grei sak.

Derimot vil jeg heller stille spørsmål ved noe annet: HVORFOR en person tror. Hvis man tror av et søkende og oppriktig hjerte, og ens tro er genuint personlig, tror jeg den kan være berikende.

Men hvis man blir presset til å tro forskjellige ting, og underkaster seg karismatiske ledere, tror jeg at man fort kan få problemer. For eksempel tror jeg at mange mennesker går inn i religiøse miljøer fordi de kan stå for enkelte sider ved troen, men i et slikt miljø blir de kanskje presset til å gå inn for ting de ikke egentlig ønsker innerst inne.

Når frykten blir styrende, kan en fort få psykiske problemer.

Jeg ser heller ingen grunn til at det skulle bli regnet som en psykiatrisk diagnose, men tenker at de kanskje tenker at fordi jeg har angst fra før så skaper troen problemer for meg. At jeg ikke kan være så frisinnet som kanskje mange andre på min alder.

At de kanskje tror at jeg bruker troen min som unnskyldning for noe jeg ikke tør, som feks å ha en one night stand.

Det burde jo ikke være sånn, men har en følelse av at hvis jeg sier dette,så får jeg flere diagnoser på meg, eller mine psykiske problemer blir med ett så mye større.

Gjest PandaMiranda

Jeg ser heller ingen grunn til at det skulle bli regnet som en psykiatrisk diagnose, men tenker at de kanskje tenker at fordi jeg har angst fra før så skaper troen problemer for meg. At jeg ikke kan være så frisinnet som kanskje mange andre på min alder.

At de kanskje tror at jeg bruker troen min som unnskyldning for noe jeg ikke tør, som feks å ha en one night stand.

Det burde jo ikke være sånn, men har en følelse av at hvis jeg sier dette,så får jeg flere diagnoser på meg, eller mine psykiske problemer blir med ett så mye større.

Håper virkelig ikke du får flere diagnoser på deg av den grunn.

Men en ting jeg gjerne kan anbefale deg, er å stille deg selv spørsmålene om hvilke ting du virkelig ønsker selv og hvilke ting du enten gjemmer deg bak eller føler et forventningspress i forhold til.

Altså: Det gjelder oss alle, med eller uten tro. Forventningspress kan få oss til å gjøre eller ikke gjøre utrolig mye som vi kanskje innerst inne ville ha gjort annerledes. Det kan være frykten for familiens, venneflokkens eller kollegaers dom, for å nevne noe. Slike ting er ofte ubevisste.

I en prosess hos psykolog er det naturlig å ta utgangspunkt i ens egen hverdag og de miljøene en er i. Så hvis du vanker i et kristent miljø, er det kanskje ikke så merkelig å se nærmere på hvordan du har det i det miljøet.

Nei, det bør du absolutt ikke. En god terapeut vet at troen er viktig for et menneske, og i løpet av en del typer terapi, er det helt naturlig å komme inn på det. Religion kan være nært knyttet til skam, skyld og en rekke områder som er sentrale i terapiprosesser.

Det er mye å si om dette. Føler du sterkt behov for å snakke mye om disse emnene, er det prester og diakoner du kan snakke med. Personlig tror jeg det er greit å samle det hos en terapeut, hvis ikke det er åndelige ting en utelukkende trenger hjelp med. En god terapeut greier fint å forholde seg til dette.

I noen tilfeller er det et grensefelt mellom psykiatri og menneskers åndelighet. Det er tilfeller da folk mener Gud har sagt de skal slutte med medisiner osv. I filmer vitser en av og til om psykiatriske institusjoner som har flere Jesuser innlagt, og noen Johannes Døpere osv. Man kan være kristen og bli psykotisk.

Jeg har selv et kristent livssyn, men snakker ikke spesielt mye om det i terapi. Men ser for meg mange som har behov for det. Bitterhet mot Gud for lidelsene en har hatt er et av områdene.

Vh

Ja, det viser jo at du ikke er helt patent i toppen da om du går rundt og tror på gud, et liv etter døden osv. Det å vente med sex er jo en valgsak, men dumt å gå glipp av noe så deilig da. Og abort er jo også et personlig valg.

Men så vanlig som det fortsatt er å ha en kristen tro så burde ikke det være noen psykisk diagnose (eller det burde det jo egentlig, men er det ikke).

Kommer kanksje ann på hvor hardt du "forkjynner" dette til andre, spesielt det med liv etter døden, det er jo litt sært da...

Du viser ikke særlig toleranse mot andre mennesker. Det ser jeg på som et tegn på å ikke være så "oppegående", ikke at andre har ulikt livssyn som meg.

Jeg tolerere ditt livssyn uten problemer, men ikke din manglende respekt.

Syns du skal få lov til å tro det du tror,og det skal du heller ikke måtte skjule.

Alle har ulike ting de tror på,ingen kan dømme om det er rett eller galt.

Skulle ønske alle kunne respektere hverandres tro,da hadde det blitt mindre krig og ufred også.

Jeg kommer iallefall til å tro det jeg tror på,og hvorfor måtte skjule det?

Det forstår jeg ikke.

Å være kristen eller tro på ulike ting er ikke sykt,men en menneskerett.

Det gjør jo selvfølgelig ikke det. Men for meg ble kristendom en vei inn i galskapen. Tror ikke det er sundt å være kristen. Iallefall ikke dypt kristen, kan fort bli tvang og psykoser. Og anhedoni. Lev livet mens du kan, ikke kast bort livet ditt på en usympatisk gud, som ikke svarer på en eneste bønn. Gud er død, heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...