Gå til innhold

Regnes det å være kristen for en psykiatrisk diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest PandaMiranda

"For øvrig synes jeg tro burde være en privatsak"

Det syns absolutt jeg også.

Felles for alle religiøse politikere er at de ikke er demokratisk valgt eller bragt fram av demokratiske prosesser. De kan ikke fjernes hvis de ikke passer til å ha et verv, og dermed får de etablert en type makt som ingen skal ha.

Å? Snakker du nå om Bondevik & co, eller om George Bush, eller om Taliban og andre imamstyrer? I Norge kan vi vel i hvert fall kaste en politiker?

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

6

• inkink

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• kaffepiken

2

Mest aktive i denne tråden

Religion har ikke reddet noen land. Den katolske kirke myrdet hundretusenvis og er full av pedofile gamle menn. Islamske krigsmenn har myrdet 6 mill mennesker de siste 30 år og jaget tre ganger så mnage fra sine hjem, kvinneundetrykkelse i system. De konservative kristne i USA er farlige, puritanske og halvgale; f eks så er det ingen som vet hvorfor de omskjærer guttebarn osv.

Religion er ikke løsningen.

Men moralen --- hadde vi ikke hatt moralske leveregler så ville verden sett enda verre ut..

Og de 10 bud er vel det de fleste demokratiske velfungerende samfunn bygger sin moral på..

Og så en ting til.. som jeg egentlig har lurt mye på..

Alle samfunn av mennesker inkl. små jungelstammer som aldri har møtt noen sivilisasjon--har en Gud?? en terori om skaper verk..et etterliv etc...

Tror derfor det på en måte må være nedlagt i "genene" eller hva man skal kalle det...

Men bevares--mye "råttenskap" i mennesker..og forferdelig mange kriger i religionens navn ..

men så vidt jeg vet så står det ikke i bibelen eller noen annen hellig bok at det er slik vi burde leve..

Tror nok desverre at vi mennesker tolker ting som vil-

det er dessuten ikke bare religion som har skapt kriger--kultur, regimer m.m... forskjell på rik og fattig..etc

Kan likom ikke legge all skyld på religion--- men den er jo der nedlagt i menneskene, og konfliktene som har oppstått av helt andre grunner ender opp i religionens navn. Slik som i muslimske land nå-- dette muhammed bråket var vel bare dråpen, på grunn av annen elendighet/ men det kommer frem i en situasjon som nå.

Husker også når prinsesse Diana forulykket...halve verden gråt jo.. men det var jo ikke bare over hennes bortgang.. men følelser som var innestengt kom frem...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva med oss da, som tror på astrologi, telepati, reinkarnasjon o.l. Som tror på en form for Gud, men tror at Bibelen er et resultat av maktkamp blant menn, som bestemte hvilken skrifter den skulle inneholde.

Kan du bekrefte at vi også blir sett på som psykisk stabile?

Det kan jeg ikke bekrefte nei.

Det kommer svært mye an på funksjonen.

Det kan jeg ikke bekrefte nei.

Det kommer svært mye an på funksjonen.

Hihi, det var det jeg tenkte ja.

Men da blir det store spørsmålet:

Har dere psykiatere/psykologer rett til å vedta hva som er lov og tro på og ikke?

Da kunne det vært kjekt å ha en liste over tillatt tro.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hihi, det var det jeg tenkte ja.

Men da blir det store spørsmålet:

Har dere psykiatere/psykologer rett til å vedta hva som er lov og tro på og ikke?

Da kunne det vært kjekt å ha en liste over tillatt tro.

Dette har ingenting med hva det er lov å tro på eller ikke.

Om du tror på den kristne gud, muhammed eller sjelevandring er ikke det viktige.

Om du har det bra, gjør arbeidet ditt og fungerer i familie og sosialt, er du frisk.

Om du grubler så mye på mystiske saker at du ikke fungerer i jobb/utdanning, familie og sosialt, vil en mistenke en alvorlig psykisk lidelse.

Dette har ingenting med hva det er lov å tro på eller ikke.

Om du tror på den kristne gud, muhammed eller sjelevandring er ikke det viktige.

Om du har det bra, gjør arbeidet ditt og fungerer i familie og sosialt, er du frisk.

Om du grubler så mye på mystiske saker at du ikke fungerer i jobb/utdanning, familie og sosialt, vil en mistenke en alvorlig psykisk lidelse.

Så da kan du jo bekrefte det likevel da, det var jo hyggelig.

Vi som har slik tro som jeg beskrev, sitter ikke nødvendigvis og grubler mer enn andre. Det er nok en vanlig oppfatning blant folk, men det blir like feil som å tro at alle muslimer er terrorister. Noen grubler mye ja, men de fleste har det som en naturlig del av livet.

Jeg jobber med noe så lite åndelig som regnskap. Men selv om jeg ikke sitter og grubler på min tro, så har jeg fremdeles den troen forankret når jeg f.eks sitter og regner ut momsen som skal innberettes.

Ellers takk for svar

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...