Gå til innhold

Hvor sunt er egentlig oliven-olje?

musikeren

Anbefalte innlegg

I motsetning til tidligere steiker jeg nå all mat i oliven-olje. Synes det smaker like godt åsså.

For eksempel idag hadde vi pannekaker, og stekt i oliven-olje må da det være veldig mye sunnere enn stekt i vanlig smør? Men HVOR sunt er det egentlig? Kan jeg nå kose meg med mine stekte egg og stekte poteter og stekte diverse med god samvittighet?:-) (Har lav kolestrol da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fanta

Artikkelen til "fett" handler om herding av umettete fettsyrer, dvs når man selger såkalt plantemargaring og utgir det for å være like "sunt" som olivenolje. Men for å få oljen til å være fast må den herdes, og da ødelegger man de umettete fettsyrene og gjør dem om til transsyrer, som er mettete. Altså kan man ikke ha umettete fettsyrer (som er de beste) i NOE fast stoff. Konklusjon: Olivenolje eller flytende margarin er best av fettet man kan velge blandt, men det bør ikke overdrives.

Hva med å kjøpte tefloninnlegg og steke maten i det? Fungerer helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen til "fett" handler om herding av umettete fettsyrer, dvs når man selger såkalt plantemargaring og utgir det for å være like "sunt" som olivenolje. Men for å få oljen til å være fast må den herdes, og da ødelegger man de umettete fettsyrene og gjør dem om til transsyrer, som er mettete. Altså kan man ikke ha umettete fettsyrer (som er de beste) i NOE fast stoff. Konklusjon: Olivenolje eller flytende margarin er best av fettet man kan velge blandt, men det bør ikke overdrives.

Hva med å kjøpte tefloninnlegg og steke maten i det? Fungerer helt fint!

Hadde teflonpanne en gang. Det fungerte IKKE fint etter mi mening. For det første blei maten smakløs! Måtte bruke smør likavel. For det andre slo panna seg, blei fullstendig skjeiv.

Ikke det samma å steike biffen i ei panne uten smør/olje nei! For ikke å snakke om løken...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fanta

Hadde teflonpanne en gang. Det fungerte IKKE fint etter mi mening. For det første blei maten smakløs! Måtte bruke smør likavel. For det andre slo panna seg, blei fullstendig skjeiv.

Ikke det samma å steike biffen i ei panne uten smør/olje nei! For ikke å snakke om løken...!

Neida, mente ikke teflonPANNE men teflonINNLEGG. Det er samme prinsipp som når man bruker bakepapir i stekeovnen, de brukes en gang og kastes deretter. Syns maten bli skikkelig god og saftig, iallefall med de matvarene som inneholder en del vann, som f.eks. kjøttdeig og løk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med sunt? Olivenolje er sunnere enn smør med tanke på hjerte- og karsykdommer. Med tanke på livvidde gir de like mange kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med sunt? Olivenolje er sunnere enn smør med tanke på hjerte- og karsykdommer. Med tanke på livvidde gir de like mange kalorier.

Tenkte sunt i forhold til begge deler. Dvs, jeg veit jo at det er sunnere enn vanlig smør, men HVOR mye sunnere...? Hvor stor helsegevinst er det snakk om?

Det stemmer ikke helt det du sier i forhold til livvidde vel? Olivenolje er jo mye lettere fordøyelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte sunt i forhold til begge deler. Dvs, jeg veit jo at det er sunnere enn vanlig smør, men HVOR mye sunnere...? Hvor stor helsegevinst er det snakk om?

Det stemmer ikke helt det du sier i forhold til livvidde vel? Olivenolje er jo mye lettere fordøyelig.

På LANG sikt er det mye sunnere for blodårene dine å innta umettede (olivenolje) og flerumettede fettsyrer (soyaolje) enn mettede fettsyrer (smør). Men regnet i kalorier (som avgjør om du legger på deg eller ei) så gir olivenolje like mange kalorier som smør. Ingen forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei musikeren

Olivenolje er sunt å bruke i matlaging fordi den inneholder mye enumettet fett (oljesyre). Det er holdepunkter for at denne fettsyren er med å reduserer kolesterolet i blodet og slik reduserer bruk av olivenolje risikoen for hjerte- og karsykdommer. Oljen er også relatert til redusert risiko for noen typer kreft. Energiinnholdet er det samme i olje, margarin og smør. For å forebygge overvekt er det fornuftig å benytte fett i moderate mengder, uansett hvilken type fett man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått svar av Ernæringsfysiologen så jeg vil bare komme med en liten tilleggsopplysning, siden olivenolje tåler høyere varme enn andre oljer og fett så stenger den porene til maten fortere og dermed blir det mindre fett som trekkes inn i maten! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...