Gå til innhold

Merkelig greie-lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I første halvdel av tenårene opplevde jeg en slitsom greie som gikk ut på at jeg hadde en sykelig forestilling om at jeg var usedvanlig stygg og rar av utseende..

Jeg trodde utseendet mitt var helt ekstraordinært, altså i negativ forstand. Var veldig deprimert og slet psykisk, men dette var det dominerende problemet. Hadde generelt stor selvforakt, og slet også med spiseforstyrrelser.

Det var så ille at jeg kviet meg for å gå ut fordi jeg innbildte meg at jeg gjorde folk kvalme med mitt utseende, noe jeg ville skåne dem for.. Holdt meg også ofte hjemme fra skolen. Hvis noen så på meg på gaten, trodde jeg det skyldtes mitt oppsiktsvekkende stygge ytre, og jeg skjemtes da voldsomt over å påføre andre ubehag.. Trodde folk ble så kvalme at de kunne komme til å kaste opp..

Jeg følte meg virkelig som et misfoster og tenkte at jeg måtte være det styggeste mennesket i verden. Mitt høyeste ønske var å være pen, jeg var veldig opptatt av det, enda det er noe jeg titt og ofte får høre at jeg er. Men det hjalp ikke, jeg trodde ikke på det andre sa. Når jeg var sammen med venninner, ble jeg ofte så nedtrykt pga dette med utseendet at jeg bare gikk og la meg på en seng for meg selv. Men jeg var som sagt deprimert også.

Ingen trodde på hvor dypt jeg mente at jeg var stygg. Kanskje ikke så rart, for jeg synes selv dette er helt merkelig å tenke tilbake på.

Men nå har jeg hørt at dette er en egen lidelse ? Er det noen som kjenner til dette og vet hva det kommer av ?

Heldigvis gikk dette over etter noen år. Er 22 nå, og har et avslappet forhold til utseende. Satser på at dette aldri kommer tilbake, selv om jeg innimellom kan ane små tendenser til det..

Skrevet

Ja, jeg har hørt om denne lidelsen, så noe om det på tv en gang. Men kan ikke for mitt bare liv komme på hva lidelsen kalles...

Skrevet

Body Dysmorfic Disorder, tipper jeg:o)

Ja, det hørtes jo sært nok ut, så det kan være.. ;-) får søke litt på det.. Tusen takk=)

Skrevet

Er det noen som vet om denne lidelsen er en variant av OCD..? Det hadde jo forklart det..(hadde ocd før:)

Skrevet

Er det noen som vet om denne lidelsen er en variant av OCD..? Det hadde jo forklart det..(hadde ocd før:)

Tror ikke det er en variant av det. Ingen ekspert, men det har vært noen program på TV. Men strever man med ting, kan det jo gi litt forskjellige utslag til forskjellige tider i livet.

Samtidig tror jeg at man kan gå temmelig langt i dårlig selvfølelse uten at man har denne lidelsen. Jeg kjenner meg igjen i mye av din beskrivelse av tenåringstiden, (selv om min mann påstår utseendet mitt var en av grunnene til at han ville ha meg:o))

Jeg hadde mye angst, og opplevde at meg selv med angst var det styggeste jeg hadde sett. Angstens ansikt er ikke alltid like pent og jeg dro med meg den opplevelsen av meg selv. Jeg ble også utsatt for overgrep, og vendte hatet mot mitt eget utseende og kropp.

Det var dager da jeg ville skjerme andre for mitt åsyn. Jeg tenkte at andre kunne bli kvalm hvis de så meg. Det var ikke noe galt med utseendet mitt objektivt sett. Jeg hadde et bra utseende, hvis en bare tar i betraktning at jeg var tenåring på 80-tallet:o)

(Jeg tror jeg prøver å sette de ordene på trykk selv om det kommer noen protesterende stemmer i hodet som sier at slikt kan du da ikke si om deg selv.) Dagens eksponeringsterapi...

Ennå har jeg dager da jeg føler meg så skrekkelig stygg at det er vondt å gå ut.

Men jeg har ikke hatt denne lidelsen. Bare symptomer av den, og kanskje var det slik med deg også?

Skrevet

Tror ikke det er en variant av det. Ingen ekspert, men det har vært noen program på TV. Men strever man med ting, kan det jo gi litt forskjellige utslag til forskjellige tider i livet.

Samtidig tror jeg at man kan gå temmelig langt i dårlig selvfølelse uten at man har denne lidelsen. Jeg kjenner meg igjen i mye av din beskrivelse av tenåringstiden, (selv om min mann påstår utseendet mitt var en av grunnene til at han ville ha meg:o))

Jeg hadde mye angst, og opplevde at meg selv med angst var det styggeste jeg hadde sett. Angstens ansikt er ikke alltid like pent og jeg dro med meg den opplevelsen av meg selv. Jeg ble også utsatt for overgrep, og vendte hatet mot mitt eget utseende og kropp.

Det var dager da jeg ville skjerme andre for mitt åsyn. Jeg tenkte at andre kunne bli kvalm hvis de så meg. Det var ikke noe galt med utseendet mitt objektivt sett. Jeg hadde et bra utseende, hvis en bare tar i betraktning at jeg var tenåring på 80-tallet:o)

(Jeg tror jeg prøver å sette de ordene på trykk selv om det kommer noen protesterende stemmer i hodet som sier at slikt kan du da ikke si om deg selv.) Dagens eksponeringsterapi...

Ennå har jeg dager da jeg føler meg så skrekkelig stygg at det er vondt å gå ut.

Men jeg har ikke hatt denne lidelsen. Bare symptomer av den, og kanskje var det slik med deg også?

Hei!

Ja, det er godt mulig at jeg bare haddde et snev av den lidelsen. Selv om det gikk litt langt og tok litt overhånd.

Kan godt forstå at dette kan følge av overgrep også ja.. Det er vel mye selvforakt og skam inne i bildet da...

Når det gjelder ocd, så leste jeg på den svenske ananke-siden at det kan gi seg utslag i bdd. Men det stod ikke mer enn det.. Synes det høres litt rart ut at disse sykdommene kan ha noe med hverandre å gjøre men..

Ha en fortsatt fin kveld=)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...