Gå til innhold

veldig oppstemt

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er så rar i dag , skikkelig hyper og har fått gjort masse og klarer liksom ikke å sitte stille , der hvor jeg chatter er jeg i hundre og kjempeaktiv , og kjenner meg glad og oppstemt og ja.

drukket pepsi i dag..kan det ha noe med saken å gjøre.

jeg kjenner meg liksom så utrolig glad.

traff mamma i dag..og hun spurte om jeg hadde drukket.

i dag kunne jeg dessuten garantert at jeg kunne hatt det rasende festlig på byen helt edru.

hva skjer med meg?

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Pleier du ha store humørsvingninger? Først veldig høyt oppe og så veldig langt nede? Eller er dette helt nytt for deg?

Skrevet

Pleier du ha store humørsvingninger? Først veldig høyt oppe og så veldig langt nede? Eller er dette helt nytt for deg?

egentlig helt nytt.. slitt med depresjon før da

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det er egentlig nokså utbredt å oppleve en type sterke svingninger. Det kan godt være knyttet til en bestemt livsfase, for eksempel når man er ung og skal ta mange viktige og vanskelig valg, eller man er kanskje en mennesketype som har lett for de store svingningene. Kanskje har en også mye fra fortiden å bearbeide.

Hvis det er helt ekstremt, kan det være snakk om diagnosen manisk-depressiv.

Hadde selv ganske kraftige svingninger da jeg var yngre, men ingen diagnose. Jobbet med det gjennom en del år, og etter hvert har svingningene blitt mindre og til å leve med. Egentlig er det vel ganske menneskelig å veksle litt mellom opp- og nedturer, men det kan være vondt når en ikke har overblikket og liksom "sitter fast" i bare en følelse. For egentlig henger alle følelser sammen, men det kan være vanskelig å oppleve det når en har svingt "helt ut til siden".

Siden du har opplevd en depresjon, høres det egentlig ikke så merkelig ut at du plutselig får en opptur. Det er kanskje en del av tilfriskningsprosessen? På sikt vil du kanskje finne en balanse mellom de to ytterpunktene.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det er egentlig nokså utbredt å oppleve en type sterke svingninger. Det kan godt være knyttet til en bestemt livsfase, for eksempel når man er ung og skal ta mange viktige og vanskelig valg, eller man er kanskje en mennesketype som har lett for de store svingningene. Kanskje har en også mye fra fortiden å bearbeide.

Hvis det er helt ekstremt, kan det være snakk om diagnosen manisk-depressiv.

Hadde selv ganske kraftige svingninger da jeg var yngre, men ingen diagnose. Jobbet med det gjennom en del år, og etter hvert har svingningene blitt mindre og til å leve med. Egentlig er det vel ganske menneskelig å veksle litt mellom opp- og nedturer, men det kan være vondt når en ikke har overblikket og liksom "sitter fast" i bare en følelse. For egentlig henger alle følelser sammen, men det kan være vanskelig å oppleve det når en har svingt "helt ut til siden".

Siden du har opplevd en depresjon, høres det egentlig ikke så merkelig ut at du plutselig får en opptur. Det er kanskje en del av tilfriskningsprosessen? På sikt vil du kanskje finne en balanse mellom de to ytterpunktene.

Men du, jeg ble kanskje litt overivrig - det hender jeg blir litt oppslukt av et tema, og da skriver jeg kanskje litt vel mye. Beklager hvis jeg overøste deg med teorier her - det er jo ikke sikkert du kjenner deg helt igjen i det lange innlegget mitt...

Skrevet

Sånn har jeg det og innimellom,føler meg skikkelig happy og bortimot "høy" på en måte,skulle tro jeg var rusa da,men er jo ikke det.

Men det går tidsnok "nedover" igjen,så jeg har lært meg å nyte mine "høye" perioder...=)

Har det topp med barna også da,rene diskoteket her,vi danser og er glade.

Syns det er topp jeg så lenge det varer...=)

Skrevet

Men du, jeg ble kanskje litt overivrig - det hender jeg blir litt oppslukt av et tema, og da skriver jeg kanskje litt vel mye. Beklager hvis jeg overøste deg med teorier her - det er jo ikke sikkert du kjenner deg helt igjen i det lange innlegget mitt...

setter pris på teoriene dine jeg.

Og tror slettes ikke du tar feil.. har skjedd mye positivt dette året.. startet omfattende tannlegebehandling og begynt å studere.

tror og håper at dette ikker er noe psykelig

Gjest PandaMiranda
Skrevet

setter pris på teoriene dine jeg.

Og tror slettes ikke du tar feil.. har skjedd mye positivt dette året.. startet omfattende tannlegebehandling og begynt å studere.

tror og håper at dette ikker er noe psykelig

Høres bra ut! Da har du i hvert fall framtidsperspektiver.

Samboeren min har også hatt en skikkelig runde hos tannlegen - det var i fjor, han hadde slitt økonomisk i flere år før jeg traff ham, og da var tannlegen alltid blitt neglisjert.

Egentlig rart at det skal være så dyrt å gå til tannlegen, når vi får dekket så mye av legeutgifter. Vi trenge da tenner, også!!

Bitis Gabonica
Skrevet

Det _kan_ hende at du opplever en første episode med hypomani (en slags "mani light"), og egentlig har en bipolar 2. Mange med bipolar 2 opplever depresjonene som hovedproblemet, og man kan ha hatt flere depresjoner før man merker antydning til hypomani.

Hvis det vedvarer, så ta det opp med legen din.

Gjest en med bipolar 2
Skrevet

Det kan være du opplever en hypomani, "mani light" om du vil.

Mange med bipolar 2 opplever depresjonene som det mest plagsomme problemet, og de kan ha hatt flere depressive episoder før det dukker opp noen hypomani.

Hvis det vedvarer, så ta en tur til legen. Antagelig vil det være lurt med en stemningsstabiliserende medisin.

Men man kan selvsagt være hyper uten å være det granne manisk også. Jeg mener bare at man bør være ekstra oppmerksom om man har hatt flere depresjoner tidligere.

Bitis Gabonica
Skrevet

Det _kan_ hende at du opplever en første episode med hypomani (en slags "mani light"), og egentlig har en bipolar 2. Mange med bipolar 2 opplever depresjonene som hovedproblemet, og man kan ha hatt flere depresjoner før man merker antydning til hypomani.

Hvis det vedvarer, så ta det opp med legen din.

ooops, beklager dobbelt posting med to ulike nick! Men jeg trodde den første ikke kom med, fordi jeg rett og slett bare fikk opp en masse rare tegn før jeg ble bedt om å logge inn på nytt.

Gjest lizzzn
Skrevet

bipolar lidelse kalles det :o)

iallfall stor sannsynlighet for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...