Gå til innhold

Ekkel nabo.

Anbefalte innlegg

Gjest Thekla84

Jeg har en ganske ekkel nabo. Han er rundt 45 år, er av utelandsk opprinnelse, og er bare hjemme i helgene fordi han jobber utenbys.

Hver gang han kommer hjem, finner han på noe som han kan klage over ved meg og min samboer, som for exempel: "Vennligst ikke stå her utenfor døra å røyke når jeg er hjemme eller har besøk (enda han røyker der selv, og vi står utenfor på vår side). Og så klager han over at det ligger løv-blader utenfor på trappa vår og vil at vi skal koste det bort i tide og utide enda det ikke ligger blader der!!

Hver uke når det går mot helg, har jeg angst for å gå ut dørene fordi han er så manipulerende i talemåten sin, og jeg er redd for at han skal komme med spydige ekle kommentarer slik at jeg skal bli målløs og ikke klare å forsvare meg tilbake. Riktignok er det andre som reagerer på hans oppførsel, men det er liksom ikke nok for meg å få bort den angsten. Jeg står å lytter ved ytterdøra før jeg tør å snike meg ut. lar være å ha på utelys i tilfelle han kommer til å ringe på døra å klage på sene kvelder som han har pleid å gjøre (i 10/11-tida på kvelden). Jeg forfølges av den ekle angsten. Er det noen som kan skrive noen gode "psykologiske" ord til meg som får meg til å glemme dette og heve mitt hode? ;)

Takker i massevis for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220355-ekkel-nabo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det der minner meg om verten i huset der jeg var au-pair for 15 år siden. Han kunne være veldig hyggelig, men i perioder var han ekstremt oppfarende. Og han ble så eitrende sinna når yngste gutten fikk dårlige karakterer. Og det var min feil, fordi jeg leste lekser med ham...

Husker jeg satt på rommet mitt og hørte om han kom opp trappa, hørte fottrinnene hans, og ble helt stiv når jeg skjønte han var på vei for å skjelle på meg eller gutten...

Heldigvis gav det seg etter jul...

Vet ikke om jeg har noe råd til deg. I dag tror jeg kanskje jeg ville ha snakket med ham direkte og sagt omtrent det du skriver her, evt alliert deg med andre naboen og skrevet et brev.

Håper du får husfred :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220355-ekkel-nabo/#findComment-1638210
Del på andre sider

Gjest PandaMiranda

Uff, det der minner meg om verten i huset der jeg var au-pair for 15 år siden. Han kunne være veldig hyggelig, men i perioder var han ekstremt oppfarende. Og han ble så eitrende sinna når yngste gutten fikk dårlige karakterer. Og det var min feil, fordi jeg leste lekser med ham...

Husker jeg satt på rommet mitt og hørte om han kom opp trappa, hørte fottrinnene hans, og ble helt stiv når jeg skjønte han var på vei for å skjelle på meg eller gutten...

Heldigvis gav det seg etter jul...

Vet ikke om jeg har noe råd til deg. I dag tror jeg kanskje jeg ville ha snakket med ham direkte og sagt omtrent det du skriver her, evt alliert deg med andre naboen og skrevet et brev.

Håper du får husfred :-)

Huff og fy, så utrolig ubehagelig. Sånne folk kan virkelig forsure ens hverdag...

Kjenner igjen den der følelsen av at det er lett å få angst overfor sånne. Allikevel har du ikke fortjent å lide under hans nykker og vanskelige sider. Så prøv å ikke la det gå for mye inn på deg, men øv det på å tenke at det er HAN som har et problem.

Det beste rådet jeg kan gi, er å øve på å sette grenser for fyren. Det er kanskje ikke lett, særlig ikke i starten, men på sikt kan du bli rene eksperten, hvis du går inn for det.

For eksempel la være å åpne hvis han ringer på (har du kikkehull?). La være å svare ham. Overse ham mest mulig. Og ikke ha dårlig samvittighet for det. Hvis han synes du er uforskammet, bare la ham synes det - det var tross alt han som begynte...

Er det noe borettslag eller sameiestyre? I så fall ville jeg ha luftet det med dem, så de i det minste kjenner til problemstillingen, hvis det skulle utvikle seg i verre retning.

Noen vil kanskje mene at det er viktig å si klart ifra - kanskje det er lurt, kanskje ikke. Siden du sier han er av den manipulerende typen, må du i så fall være forberedt på at han vil kunne komme til å bruke alt du sier mot deg.

Hvis du velger å holde kjeft, derimot, får han ikke så mye å mistolke og vri og vrenge på. Hvis han ikke "får tak på deg", og ikke får manipulert deg inn i en lang argumentasjonsrekke, stiller han faktisk svakere overfor deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220355-ekkel-nabo/#findComment-1638345
Del på andre sider

Huff og fy, så utrolig ubehagelig. Sånne folk kan virkelig forsure ens hverdag...

Kjenner igjen den der følelsen av at det er lett å få angst overfor sånne. Allikevel har du ikke fortjent å lide under hans nykker og vanskelige sider. Så prøv å ikke la det gå for mye inn på deg, men øv det på å tenke at det er HAN som har et problem.

Det beste rådet jeg kan gi, er å øve på å sette grenser for fyren. Det er kanskje ikke lett, særlig ikke i starten, men på sikt kan du bli rene eksperten, hvis du går inn for det.

For eksempel la være å åpne hvis han ringer på (har du kikkehull?). La være å svare ham. Overse ham mest mulig. Og ikke ha dårlig samvittighet for det. Hvis han synes du er uforskammet, bare la ham synes det - det var tross alt han som begynte...

Er det noe borettslag eller sameiestyre? I så fall ville jeg ha luftet det med dem, så de i det minste kjenner til problemstillingen, hvis det skulle utvikle seg i verre retning.

Noen vil kanskje mene at det er viktig å si klart ifra - kanskje det er lurt, kanskje ikke. Siden du sier han er av den manipulerende typen, må du i så fall være forberedt på at han vil kunne komme til å bruke alt du sier mot deg.

Hvis du velger å holde kjeft, derimot, får han ikke så mye å mistolke og vri og vrenge på. Hvis han ikke "får tak på deg", og ikke får manipulert deg inn i en lang argumentasjonsrekke, stiller han faktisk svakere overfor deg.

jeg hadde explodert ovenfor fyren. Men det er vel ikke så lurt det heller. Men han må settes på plass på en eller annen måte. Er det et slags styre der du bor? borettslag, boligsameie, husvert? noen du kan ta det opp med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220355-ekkel-nabo/#findComment-1638590
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...