Gå til innhold

Forskjellen på å jobbe som psykiater og psykolog

Anbefalte innlegg

Henriette1365380130

Hei,

jeg lurer på om noen kan svare meg på dette, da jeg vurderer begge deler som videre studier for meg. Har skjønt det slik at jeg må ta legeutdannelse for å bli psykiater og psykologi profesjonsstudie for å bli psykolog. Stemmer dette? Det jeg lurer mest på er hvilke av disse retningene jeg burde velge. Jeg har mest lyst til å jobbe med folk med psykiske lidelser og sykdommer, - jobber man med det også som psykolog? Veien gjennom legestudiet virker så veldig lang for meg som i det tilfellet må ta opp realfag før jeg kan begynne.. Håper noen kan gi meg en liten idè om hva hovedforskjellene er? Går det an å utdanne seg som psykolog spesialisert innen psykatri f.eks?

Har også inntrykk av at psykologistudiet er veldig hardt fra årsenheten til profesjonsstudiet, men er det realistisk å klare det hvis man virkeelig prøver å satse på det, eller er det såpass mange som prøver hardt at selv de som prøver sitt beste ikke kommer videre?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alt du skriver vedrørende utdanningen er korrekt.

En ferdig psykolog kan velge å søke seg jobb i psykiatrien. Ved å velge en variert praksis over ca 5 å, samt kurs, veiledning etc, kan en bli spesialist i klinisk psykologi. Da arbeider en med pasienter hele tiden.

Nåløyet i psykologutdannelsen er å bli tatt opp fra de grunnleggende studier til profesjonsstudiet.

Veien til psykiater går via 6 års legestudier, deretter 1,5 års turnustjeneste og deretter 5 års spesialisering.

Uansett valg vil du få et utrolig interessant yrke. Jeg kan ikke si hvilket som vil være best for deg.

Psykiatere må gå vakter til de er 60 år. Det kan være hardt, og det går vanligvis ut over familieliv og fritid. Til gjengjeld tjener en ganske mye penger på det.

Gjest Elis31 lurer også på dette

En ferdig psykolog kan velge å søke seg jobb i psykiatrien. Ved å velge en variert praksis over ca 5 å, samt kurs, veiledning etc, kan en bli spesialist i klinisk psykologi. Da arbeider en med pasienter hele tiden.

Nåløyet i psykologutdannelsen er å bli tatt opp fra de grunnleggende studier til profesjonsstudiet.

Veien til psykiater går via 6 års legestudier, deretter 1,5 års turnustjeneste og deretter 5 års spesialisering.

Uansett valg vil du få et utrolig interessant yrke. Jeg kan ikke si hvilket som vil være best for deg.

Psykiatere må gå vakter til de er 60 år. Det kan være hardt, og det går vanligvis ut over familieliv og fritid. Til gjengjeld tjener en ganske mye penger på det.

Men du sa ikke noe om det er mulig for en meget motivert student å komme igjennom nåløyet for å bli psykolog, eller om man må være et supermenneske for å komme inn ;)

Men du sa ikke noe om det er mulig for en meget motivert student å komme igjennom nåløyet for å bli psykolog, eller om man må være et supermenneske for å komme inn ;)

Nåløyet er å bli tatt opp til profesjonsstudiet etter årsenheten i psykologi (som er åpent for alle med studiekompetanse). I Trondheim i alle fall har det i flere år vært loddtrekning blant de som hadde kun beste karakterer (A) første året. Det vil si at du er absolutt nødt å ha beste karakter i alle fag, og dessuten en god dose flaks.

Henriette1365380130

Hvor stort er/kan være lønnskillet på å jobbe som (klinisk) psykolog og psykiater?

Takk for svar!

Henriette1365380130

Nåløyet er å bli tatt opp til profesjonsstudiet etter årsenheten i psykologi (som er åpent for alle med studiekompetanse). I Trondheim i alle fall har det i flere år vært loddtrekning blant de som hadde kun beste karakterer (A) første året. Det vil si at du er absolutt nødt å ha beste karakter i alle fag, og dessuten en god dose flaks.

Huff, det er jo helt utrolig.. Det er i hvertfall bra at det er krevende å bli psykolog!

Hvis man ikke kommer inn første året, er det mulig å sette seg på en slags venteliste?

Annonse

Huff, det er jo helt utrolig.. Det er i hvertfall bra at det er krevende å bli psykolog!

Hvis man ikke kommer inn første året, er det mulig å sette seg på en slags venteliste?

Da søker du på nytt ved neste opptak. I Tr.heim tror jeg det er opptak til profesjon hvert semester. Det er mange som tar grunnfaget opp igjen, for å forbedre karakterer. Forresten - meg bekjent så kan du ha en, kanskje tom. to, B'er også..:) Men det varierer vel litt fra år til år. Dessuten: på ca halvparten av grunnfagsemnene gis det ikke karakter, men bestått/ikke bestått (oppgave, ikke eks.).. (Dette gjelder altså Tr.heim.)

Henriette1365380130

Da søker du på nytt ved neste opptak. I Tr.heim tror jeg det er opptak til profesjon hvert semester. Det er mange som tar grunnfaget opp igjen, for å forbedre karakterer. Forresten - meg bekjent så kan du ha en, kanskje tom. to, B'er også..:) Men det varierer vel litt fra år til år. Dessuten: på ca halvparten av grunnfagsemnene gis det ikke karakter, men bestått/ikke bestått (oppgave, ikke eks.).. (Dette gjelder altså Tr.heim.)

Ok, det var litt betryggende å høre. Så man kan ta opp fagene hvis man ikke er fornøyd med karakteren? Takk for svar!

Ok, det var litt betryggende å høre. Så man kan ta opp fagene hvis man ikke er fornøyd med karakteren? Takk for svar!

Jada, man kan forbedre karakterer, men man får bare én sjanse til tror jeg. Og man får kun ta opp ett fag per år..(jepp,teit som bare det..ineffektivitet !)

Lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...