Gå til innhold

Mismodig arbeidssøker

Anbefalte innlegg

Gjest gammel studine

Jeg er en "gammel" student på attføring som nå skal ut i jobb til sommeren. Faktisk er vi flere. Og mismotet brer seg. For samme hvilken kompetanse vi har, er det hver gang noen andre som får jobben! Og studiene er også overraskende tøffe for oss, vi har høgskoleutdanning fra før, men tempo og karakterene vi klarer å få, er for tøffe...

OK - slik kan vi sitte og snakke over tekoppene og bli aldeles mismodige og utkjørt og motløse...for det er jo sant, det ser håpløst ut.

Men jeg er på jakt etter en annen måte å ta dette på...finnes det? Noe mer positivt, utadrettet - men vet ikke hva. Har vært inne på tanken om å anskaffe oss coach? Eller en annen form for - "optimistisk" psykologi?

Psykoanalyse er definitivt ikke noe for oss, ikke sant, men flere andre retninger innen psykoterapi skuer også mer bakover enn har visjoner for framtida. Vi leter etter noe - en retning innen psykologi, kanskje - som ser på de "teknikkene" vi bruker når vi tenker og snakker - og føler - og hjelper oss til et mer positivt syn på livet. Realistisk, praktisk tilnærming til vår livssituasjon. (Av og til lurer jeg på hvorfor ikke Aetat investerer i gruppeterapi for slike som oss...så mange fellesnevnere som vi har - utbrente, deprimerte, lav selvtillit osv...)

Finnes noe slikt? Har du tips å komme med? Fastlegen har faktisk tilbudt meg tabletter - men det er jo hjelp til Livet jeg trenger - ikke bedøvelse! Men å få bruke alle de krefter jeg har - fullt ut.

Kan du si meg innen hvilken retning innen psykoterapi jeg bør søke etter psykolog - og om du har tips til noe vi kan gjøre som gruppe, vi "gamle" og mismodige studenter - enda bedre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220550-mismodig-arbeidss%C3%B8ker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest x.dis.co