Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke la være å ytre mine meninger om dokumentaren som gikk på Tv2 på Mandag.

ADHD er en omfattende lidelse som krever mer tid enn en halvtimes dokumentar for å kunne opplyse uvitende mennesker om hva dette er slags sykdom.

Tenk om det hadde vært SÅ enkelt at mennesker som er rammet av ADHD ble "Stille med pille"!!

Da hadde ikke jeg hatt noen lidelse, for jeg er nemlig stille uten pille. Jeg har nettopp fått diagnosen ADD, noe det ikke ble nevnt ett ord om.

ADD er som noen vet uten hyperaktiviteten som de med ADHD har. Min hyperaktivitet sitter inni meg, en konstant uro, og ett tankekaos som kverner rundt i hodet hele dagen. Har tilsynelatende alltid vært rolig, og min urolighet er useelig for de fleste andre.

Som sagt fikk jeg nettopp min diagnose, etter årevis med behandlinger i psykiatrien fikk den tredje timen hos min nye psykiater en ny og total vending da jeg fikk diagnosen.

Min første tanke var at jeg burde saksøke staten for at jeg i halve livet har gått til behandling i psykiatrien og ingen har oppdaget dette før!!

I stedet har jeg fått alle mulige andre diagnoser som angst, depresjon, personlighetsforstyrrelse, manisk depressivitet. Ingen så den virkelige diagnosen før nå, den som har ført til angst og depresjoner.

Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde fått denne diagnosen før, da hadde jeg kanskje sluppet følgetilstander som angst og depresjoner, som har satt meg så sterkt ut at jeg ikke har klart å fullføre skole eller å ha en "ordentlig" jobb.

Og jeg vet med stor sikkerhet at det ikke er mine evner som svikter, det er ene og alene min lidelse og den følgetilstander.

Så over til opplysningene Tv2 ga om bivirkningene:

Dette er selvfølgelig alvorlige bivirkninger, men har noen lest pakningsvedleggene på vanlige hodepinetabletter, blodtrykkstabletter osv? Disse kan også gi alvorlige bivirkninger!

Poenget er at man må vurdere virkning opp mot bivirkning!

Dokumentaren opplyste ikke om de følgene av ubehandlede pasienter ofte får.

Jeg har ikke tall, men det er en stor prosentdel som ender som alkoholikere, narkomane, og uføre.

Mange klarer ikke å ha et vanlig liv, få en utdannelse, jobb eller et normalt sosialt liv.

Skulle ønske Tv2 var villig til å lage en dokumentar som var basert på fakta rundt sykdommen og ikke på følgene av medisinbruk!!

Jeg skulle ihvertfall ønske jeg hadde fått riktig hjelp for mange år siden, kanskje jeg da hadde kunnet leve et tilnærmet normalt liv i dag!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220702-stille-med-pille/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg Rith.

Som sikkert hundrevis av foreldre til ADHD-barn og voksne med ADHD.

At det går an å lage et så ensidig program, uten en fnugg av faglig tyngde. Jeg lurer virkelig på hva TV2 ville oppnå med et slikt skandaløst program. Skandale, kanskje? jo sikkert, det er sånn dagens journalistikk føres.

Ble veldig provosert selv, jeg freste der jeg satt foran TVen min. Går det an?

Anbefaler alle å lese innlegget til Frode Heimen, leder av nettsiden www.bokstavbarna.no (anbefales på det sterkeste!). Innlegget hans står på forsiden som et tilsvar til TV2.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220702-stille-med-pille/#findComment-1642419
Del på andre sider

Helt enig med deg Rith.

Som sikkert hundrevis av foreldre til ADHD-barn og voksne med ADHD.

At det går an å lage et så ensidig program, uten en fnugg av faglig tyngde. Jeg lurer virkelig på hva TV2 ville oppnå med et slikt skandaløst program. Skandale, kanskje? jo sikkert, det er sånn dagens journalistikk føres.

Ble veldig provosert selv, jeg freste der jeg satt foran TVen min. Går det an?

Anbefaler alle å lese innlegget til Frode Heimen, leder av nettsiden www.bokstavbarna.no (anbefales på det sterkeste!). Innlegget hans står på forsiden som et tilsvar til TV2.

Så også TV2 dokumentaren. Jeg vet ikke spesielt mye om ADHD,- men mener dere som er kritisk til dokumentaren at det ikke er betenkelig at Norge bruker SÅ mye mer medisin enn de andre landene vi kan sammenligne oss med? Og var det ikke litt rart at hun damen som ble intervjuet (leder i ADHD forening eller noe slikt) ikke syntes at det var noen som helst grunn til å prøve alternativer til piller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220702-stille-med-pille/#findComment-1642449
Del på andre sider

Så også TV2 dokumentaren. Jeg vet ikke spesielt mye om ADHD,- men mener dere som er kritisk til dokumentaren at det ikke er betenkelig at Norge bruker SÅ mye mer medisin enn de andre landene vi kan sammenligne oss med? Og var det ikke litt rart at hun damen som ble intervjuet (leder i ADHD forening eller noe slikt) ikke syntes at det var noen som helst grunn til å prøve alternativer til piller?

Jeg mener at man skal være kritisk, men min erfaring ligger i følgende av en ubehandlet tilstand, og det vet jeg mye om.

Det er ingen som er kritisk til å gi noen med blodtrykkslidelser medisin eller hvilken som helst annen sykdom.

Jeg tror det er vanskelig å forstå dette for de som ikke vet hva det er.

Det jeg tenker om økt medisinering er at det er flere og flere som får diagnosen på bakgrunn av at ekspertisen på denne lidelsen blir mer og mer erfaren.

Jeg har tidligere vært totalt motstander av medisiner og det gikk 12 år før jeg i det hele tatt prøvde antidepressiva.

Jeg har aldri hatt det så bra som da disse tablettene virket!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220702-stille-med-pille/#findComment-1642495
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Utredning og behandling av ADHD var for 5 år siden fraværende for voksne og knapt eksisterende for barn. Lidelsen var sikkert like hyppig.

Når en bestemmer seg for å gjøre en innsats i psykiatrien bla via opptrappingsplanen, vil flere bli utredet og behandlet. Dette vil selvsagt også medføre økt bruk av medisiner. Dette burde ikke forundre noen. Derimot burde det glede mange.

Det samme vil en snart oppleve når en nå setter inn ressurser på å finne og behandle alle de med udiagnostisert diabetes II.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220702-stille-med-pille/#findComment-1642601
Del på andre sider

Jeg mener at man skal være kritisk, men min erfaring ligger i følgende av en ubehandlet tilstand, og det vet jeg mye om.

Det er ingen som er kritisk til å gi noen med blodtrykkslidelser medisin eller hvilken som helst annen sykdom.

Jeg tror det er vanskelig å forstå dette for de som ikke vet hva det er.

Det jeg tenker om økt medisinering er at det er flere og flere som får diagnosen på bakgrunn av at ekspertisen på denne lidelsen blir mer og mer erfaren.

Jeg har tidligere vært totalt motstander av medisiner og det gikk 12 år før jeg i det hele tatt prøvde antidepressiva.

Jeg har aldri hatt det så bra som da disse tablettene virket!

Må bare si at jeg syns det er fint og posetivt at de som har god hjelp og effekt av medikamenter sier det,det gjør til at andre også kanskje våger å prøve...=)

Det er så mye negativ fokusering på medikamenter,spesiellt i media,ikke rart folk blir redd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220702-stille-med-pille/#findComment-1642924
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...