Gå til innhold

er dette vanlig av en psykolog??

Anbefalte innlegg

Gjest *pooof*

Har nylig begynt å gå til psykolog, og idag snakket vi litt om hvordan h*n gjør det når vi videre skal ha faste timer.

Dersom jeg ikke kommer en gang, må h*n ha beskjed en uke før. Hvis ikke, må jeg betale for timen. Hva hvis jeg blir syk i løpet av den uken?? Syns dette høres litt sært ut.

H*n sa også noe om at disse timene da måtte betales _uten_ kvittering, da h*n ikke har lov å skrive betaling for behandling h*n ikke har gjennomført. Men at h*n måtte ha betalt, for ellers ble det forgjeves "dødtid". For meg høres dette ut som svarte penger som skal rett i lomma... :|

I tillegg sa h*n at jeg har KRAV på 1 times samtale, men at h*n praktiserer 45 min, pga det siste kvarteret må h*n skrive en oppsummering.

Jeg har ikke vært borti dette før og lurer på hva som er vanlig? Anyone? Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220821-er-dette-vanlig-av-en-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg har gått har det vært nok å si fra et døgn før. sånn som med lege, tannlege osv... Men ikke en uke, det spørst vel kansje litt på pågangen da, hos psykologen.

Er dette en offentlig eller privat psyk?

Om man må betale hos de jeg går til, så sendes det en giro, og det er jo kvittering nok for begge parter...

Betale må man uanesett om man ikke sier ifra i tide...

Og det siste har vært tilfelle hos de fleste Psykologer som jeg har vært hos, og de jeg kjenner har vært hos... De må ha en stnd å ordne papirer og skrive notater, sånn de er forberedt til den neste timen din, hadde vært litt meningsløst å gå til Psykolog om man måtte fortelle det samme oppigjen, fordi det ikke hadde blitt tatt noen oppsummering:) Så dette er vanlig praksis...:)

På lege kontorene MÅ man betale for en time, men de har bare 10 minutter til rådighet, skal du ha lenger må man bestille dobbelttime, og betale deretter...

Er dyrt å være syk i Norge vet du;/

Vi må nok bare leve med det desverre:(

MEN endelig så får man nå skrive timer hos psykolog på egenandelskortet... Så du får gratis etterhvert som du lider utpå året:) når du får frikort:)

Lykke til!

mhv

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vanlig at en må betale for timer en ikke møter til, uavhengig av hva årsaken er.

Jeg har dog aldri hørt at varslingsfristen er en uke. Vanligvis er det et døgn. Ja, det er vanlig at en ikke får kvittert for dette på kvitteringskortet.

Jeg kan dog godt forstå at det må være en uke. Dette fordi denne timen ikke lett kan fylles med en annen pasient om varslingstiden er kun et døgn. Psykologen er avhengig av en forutsigbar inntekt som alle andre.

Det er også helt vanlig at en behandlingstime er 45 minutter nettopp av de grunner du har fått oppgitt.

Gjest gulrota

Det er vanlig at en må betale for timer en ikke møter til, uavhengig av hva årsaken er.

Jeg har dog aldri hørt at varslingsfristen er en uke. Vanligvis er det et døgn. Ja, det er vanlig at en ikke får kvittert for dette på kvitteringskortet.

Jeg kan dog godt forstå at det må være en uke. Dette fordi denne timen ikke lett kan fylles med en annen pasient om varslingstiden er kun et døgn. Psykologen er avhengig av en forutsigbar inntekt som alle andre.

Det er også helt vanlig at en behandlingstime er 45 minutter nettopp av de grunner du har fått oppgitt.

Klienten skal ikke betale dersom han ikke møter opp pga sykdom. Min psykolog har iallefall aldri nevnt noe som helst om betaling for de timene jeg ikke har møtt opp til pga sykdom.

Enhver som driver privatpraksis må ha såpass økonomisk buffer at man takler en avlyst time innimellom. Det er en del av risikoen ved slik virksomhet, som det bør budsjetteres med.

Men dersom spesifikke klienter til stadighet bli syke og ikke møter, så må man selvsagt vurdere tiltak.

Klienten skal ikke betale dersom han ikke møter opp pga sykdom. Min psykolog har iallefall aldri nevnt noe som helst om betaling for de timene jeg ikke har møtt opp til pga sykdom.

Enhver som driver privatpraksis må ha såpass økonomisk buffer at man takler en avlyst time innimellom. Det er en del av risikoen ved slik virksomhet, som det bør budsjetteres med.

Men dersom spesifikke klienter til stadighet bli syke og ikke møter, så må man selvsagt vurdere tiltak.

Det gulrota her skriver er faktisk feil.

Det er mulig at hennes/hans psykolog har det slik, men det er ikke regelen.

Ethvert fravær som ikke er meldt innen fristen skal det betales for helt uavhengig av årsak. Slik er det også i den offentlige psykiatrien/helsevesenet.

Gjest *pooof*

ok! Veldig greit å vite! Tusen takk for svar! :)

Annonse

Gjest *pooof*

Der jeg har gått har det vært nok å si fra et døgn før. sånn som med lege, tannlege osv... Men ikke en uke, det spørst vel kansje litt på pågangen da, hos psykologen.

Er dette en offentlig eller privat psyk?

Om man må betale hos de jeg går til, så sendes det en giro, og det er jo kvittering nok for begge parter...

Betale må man uanesett om man ikke sier ifra i tide...

Og det siste har vært tilfelle hos de fleste Psykologer som jeg har vært hos, og de jeg kjenner har vært hos... De må ha en stnd å ordne papirer og skrive notater, sånn de er forberedt til den neste timen din, hadde vært litt meningsløst å gå til Psykolog om man måtte fortelle det samme oppigjen, fordi det ikke hadde blitt tatt noen oppsummering:) Så dette er vanlig praksis...:)

På lege kontorene MÅ man betale for en time, men de har bare 10 minutter til rådighet, skal du ha lenger må man bestille dobbelttime, og betale deretter...

Er dyrt å være syk i Norge vet du;/

Vi må nok bare leve med det desverre:(

MEN endelig så får man nå skrive timer hos psykolog på egenandelskortet... Så du får gratis etterhvert som du lider utpå året:) når du får frikort:)

Lykke til!

mhv

Det er en privat psykolog, med offentlig driftstilskudd. Er vel ikke lenge før egenandelsgrensen er nådd, så snart blir det gratis. :D Men lurer jo selvsagt på hvordan dette blir om jeg må avlyse en time pga sykdom med så lang frist. :| Jeg får spørre psykologen neste gang.

Tusen takk for svar! :)

Gjest tildligere pasient

Ethvert fravær som ikke er meldt innen fristen skal det betales for helt uavhengig av årsak. Slik er det også i den offentlige psykiatrien/helsevesenet.

Da jeg gikk til psykiater for noen år siden, opplevde jeg to ganger at han hadde dobbeltbooket. Siden disse pasientene hadde reist langt, jeg bodde i nærheten, overlot jeg timen til dem. Skulle jeg ha kompensasjon i et slikt tilfelle? Burde jo gå begge veier det her!

Han prøvde seg på å få betalt en gang (den eneste) jeg glemte timen, men trakk seg fort da jeg minnet han på de to gangene med dobbeltbooking.

Da jeg gikk til psykiater for noen år siden, opplevde jeg to ganger at han hadde dobbeltbooket. Siden disse pasientene hadde reist langt, jeg bodde i nærheten, overlot jeg timen til dem. Skulle jeg ha kompensasjon i et slikt tilfelle? Burde jo gå begge veier det her!

Han prøvde seg på å få betalt en gang (den eneste) jeg glemte timen, men trakk seg fort da jeg minnet han på de to gangene med dobbeltbooking.

1. Hvis en pasient møter hos oss og ikke får timen sin, skal det selvsagt ikke betales egenandel.

Det skal heller ikke innkreves egenandel for den neste timen.

2. Hvis pasienten får timen sin forsinket med 60 minutter eller mer, skal det heller ikke betales egenandel.

Gjest gulrota

Ok.

Jeg tror på det NHD skriver.

Regelverket er helt sikkert slik NHD skriver.

Jeg kjenner til privatpraktiserende terapeuter som har pasienter i langvarig behandling, og som tar betaling for alle avbestilte timer klienten ikke benytter og som behandleren ikke har klart å fylle opp. Til gjengjeld forsøker behandlerene å tilby avbestilte timer til andre pasienter der dette er naturlig, slik at man ikke påføres urimelige kostnader.

Jeg synes dette er en helt grei ordning for pasienter som går i langvarig behandling, og det virker motiverende mht å ikke avbestille timer.

Du vil sikkert få egen kvittering for timer du ikke benytter men må betale for, derimot får du ikke kvittering på egenandelskortet da dette ikke er "egenandel for mottatt behandling".

En del behandlere krever høyere egenbetaling for ikke benyttede timer, da de skal ha refundert både det du selv pleier å betale og det trygdekontoret betaler for din behandling.

Annonse

Sorry meg altså,men høres ut som den psykologen er mer opptatt av penger,enn å hjelpe folk...=(

Ikke nødvendigvis, tvert om er det ofte terapeuter med slike ordninger som tilbyr mye hjelp til få pasienter over lang tid , og som derfor ikke så lett kan få gitt ubenyttede timer til andre.

Det er også en svært ryddig ordning å ikke skulle vurdere til enhver tid hva som kvalifiserer for å slippe å betale for ubenyttet tid. Enkelte terapeuter formulerer det som at "man abbonnerer på faste timer" - og dette innebærer forpliktelser (gså økonmiske) både for pasient og behandler.

Sorry meg altså,men høres ut som den psykologen er mer opptatt av penger,enn å hjelpe folk...=(

Tror du helsepersonell er mindre opptatt av å få lønn for det arbeidet de gjør enn lærere, selgere, kelnere, bønder, advokater og renholdere?

Ikke nødvendigvis, tvert om er det ofte terapeuter med slike ordninger som tilbyr mye hjelp til få pasienter over lang tid , og som derfor ikke så lett kan få gitt ubenyttede timer til andre.

Det er også en svært ryddig ordning å ikke skulle vurdere til enhver tid hva som kvalifiserer for å slippe å betale for ubenyttet tid. Enkelte terapeuter formulerer det som at "man abbonnerer på faste timer" - og dette innebærer forpliktelser (gså økonmiske) både for pasient og behandler.

Ja,mulig det,når en ser det på den måten.

Bare hørtes ut som en "money talks" type...men hva vet jeg...=)

Tror du helsepersonell er mindre opptatt av å få lønn for det arbeidet de gjør enn lærere, selgere, kelnere, bønder, advokater og renholdere?

Tror du jeg mener det?

Selvfølgelig skal de ha lønn,men det jeg mener er at de har på en måte et ekstra ansvar......

Mennesker er ikke blomster og trær vet du...=)

Jeg går hos en privatpraktisernde uten driftsavtale. En gang har jeg måttet avlyse døgnet før p.g.a. sykdom. Likefult måtte jeg betale full pris, har også en ukes varselfrist hvis jeg ikke kan benytte timen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...