Gå til innhold

Er jeg urimelig?


fuji1365380447

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Samboeren har nettopp begynt på en ganske krevende videreutdanning - jeg var skeptisk til at han skulle bruke så mye ekstra tid (han jobber veldig mye allerede) på dette, men jeg ville ikke nekte ham det...

Nå kommer det frem at han skal ha en samling på tre dager rett rundt min termin.

Og han forsøker å få meg med på at dersom jeg ikke har født, eller nettopp har født, så kan hans eller min mor komme å hjelpe meg, slik at han kan få gå på denne (obligatoriske) samlingen.

Hvis han ikke kommer på samlingen, så må han skrive en ganske omfattende rapport for å kompensere.

Jeg syntes at det er helt uaktuelt at jeg skal sitte hjemme alene og skulle risikrer og gå inn i fødsel alene, og skulle måtte ringe til ham. Og jeg syntes også at der er urimelig at han skal reise bort tre dager hvis jeg nettopp har født.

Jeg kjenner at jeg blir ganske såret over at han i det hele tatt kan vurdere å prioritere denne utdanningen før meg og hans ufødte barn.

Han sier at han selvfølgelig har tenkt å være med på selve fødselen, men at jeg må kunne støtte meg på noen andre (les hans mor) i noen dager rett før eller rett etter fødselen.

Og det vil jeg bare ikke i det hele tatt!!! Jeg vil at vi to skal være sammen om dette, jeg vil at han skal være tilgjengelig som støtte, og jeg vil ikke ha min svigermor på besøk i en slik intim og spesiell situasjon, uansett hvor snill hun er.

Er jeg urimelig som vil nekte ham å dra på denne samlingen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    12

  • laban

    6

  • Velouria

    2

  • mil1365380270

    2

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270

Nei, du er ikke urimelig, fuji. Synes du skal snakke litt mer med han. Ikke for å si at du ikke vil ha svigers der, men at det er han du trenger, ingen annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Jeg synes han er urimelig som overhode vurderer å delta! Og jeg synes nok at han er aldri så lite urimelig som tar en etterutdanning i den situasjonen dere er i, når han allikevel jobber mye fra før.

Min svigermor er både snill og grei og alt mulig, men ikke for en million kroner hadde hun fått være hos meg som stedfortreder i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2

nei nei nei!!

Aldri i verden om du er urimelig. Og aldri i verden om jeg ville hatt svigermor i hus når jeg nettopp hadde født. Dette synes jeg ikke han kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Her synes jeg det er mange usikkerhetsfaktorer.

Er det så langt unna at det er helt umulig å komme hjem dersom du føder? I svaret nedenfor forutsetter jeg at han kan rekke hjem i løpet av rimelig tid (rundt 6 timer er kanskje grensen?)

I så fall hadde jeg latt ham dra hvis jeg ikke hadde født og det ikke var tegn på snarlig fødsel på siste kontroll før. Det er store sjanser for at du ikke føder rundt termin. Det forutsetter at han f.eks. holder seg edru og kan kjøre hjem (hvis det er slike avstander vi snakker om), har mobilen på selv om det egentlig er forbudt, og tar liknende praktiske forholdsregler.

Om du vil ha besøk mens du er alene hjemme de dagene, og av hvem, er jo opptil deg. Svigermor er neppe noen kompensasjon for ham, det burde han forstå.

Hvis babyen akkurat har kommet, synes jeg det er helt rimelig at han er hjemme. Verken mor eller svigermor skal blandes inn i barseltiden, og han går glipp av noe viktig ved å dra.

Men altså, jeg synes ikke du er _urimelig_ om du står på ditt. Jeg synes bare at det egentlig ikke er noen kjempesak om han reiser bort hvis det bare er datoen som hindrer det. Det kan bli veldig mange uker han må være standby da, for babyer kommer ikke akkurat når man tror.

Det kommer også litt an på hvordan formen din er like før. Jeg var helt fin og trengte ikke hjelp til noe som helst, saken blir selvsagt annerledes om du f.eks. får bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Tja. Her synes jeg det er mange usikkerhetsfaktorer.

Er det så langt unna at det er helt umulig å komme hjem dersom du føder? I svaret nedenfor forutsetter jeg at han kan rekke hjem i løpet av rimelig tid (rundt 6 timer er kanskje grensen?)

I så fall hadde jeg latt ham dra hvis jeg ikke hadde født og det ikke var tegn på snarlig fødsel på siste kontroll før. Det er store sjanser for at du ikke føder rundt termin. Det forutsetter at han f.eks. holder seg edru og kan kjøre hjem (hvis det er slike avstander vi snakker om), har mobilen på selv om det egentlig er forbudt, og tar liknende praktiske forholdsregler.

Om du vil ha besøk mens du er alene hjemme de dagene, og av hvem, er jo opptil deg. Svigermor er neppe noen kompensasjon for ham, det burde han forstå.

Hvis babyen akkurat har kommet, synes jeg det er helt rimelig at han er hjemme. Verken mor eller svigermor skal blandes inn i barseltiden, og han går glipp av noe viktig ved å dra.

Men altså, jeg synes ikke du er _urimelig_ om du står på ditt. Jeg synes bare at det egentlig ikke er noen kjempesak om han reiser bort hvis det bare er datoen som hindrer det. Det kan bli veldig mange uker han må være standby da, for babyer kommer ikke akkurat når man tror.

Det kommer også litt an på hvordan formen din er like før. Jeg var helt fin og trengte ikke hjelp til noe som helst, saken blir selvsagt annerledes om du f.eks. får bekkenløsning.

Er enig med deg, Laban.

Så sant han kan komme hjem ganske fort, er det vel ett fett om han er på "samling" eller på jobb eller på forelesning?

Jeg satte imidlertid 2 eller 3 timer som grense for hvor langt mannen min kunne være borte når det nærmet seg fødselen.

Han måtte bl.a. droppe en viktig tur med jobben til Danmark akkurat rundt terminen den ene gangen. Jenta kom to uker etter....

Hvis hun har født og er kommet hjem fra sykehuset, må han droppe samlingen. Akkurat de dagene på sykehuset kan han jo likegodt være på samlingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mirakel*2

Er enig med deg, Laban.

Så sant han kan komme hjem ganske fort, er det vel ett fett om han er på "samling" eller på jobb eller på forelesning?

Jeg satte imidlertid 2 eller 3 timer som grense for hvor langt mannen min kunne være borte når det nærmet seg fødselen.

Han måtte bl.a. droppe en viktig tur med jobben til Danmark akkurat rundt terminen den ene gangen. Jenta kom to uker etter....

Hvis hun har født og er kommet hjem fra sykehuset, må han droppe samlingen. Akkurat de dagene på sykehuset kan han jo likegodt være på samlingen...

hvis han hadde vært så nærmt så hadde han jo ikke treng å være borte i 3 dager i strekk. Da kunne han jo ha kjørt til og fra forelesningene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det blir mye merarbeid for ham dersom han ikke deltar på samlingen.

Jeg ville kanskje gått med på at han reiste på samlingen dersom jeg ikke hadde født enda. Det under forutsetning av at han raskt har mulighet for å komme tilbake om fødselen begynner.

Dersom fødselen nettopp var overstått, ville jeg absolutt _ikke_ ønsket at han skulle dra! Svigermor er grei, hun, men ingen erstatning for den nybakte far. Dette handler jo også om at han skal kunne knytte seg til det nye barnet fra starten av.

Hvis det var et par uker siden fødsel, ville jeg også syntes det var greit at han dro, forutsatt at både barnet og jeg var i form til det.

Kan han ta ting litt som de kommer kanskje, og bestemme seg på dagen om det passer å reise eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Tja. Her synes jeg det er mange usikkerhetsfaktorer.

Er det så langt unna at det er helt umulig å komme hjem dersom du føder? I svaret nedenfor forutsetter jeg at han kan rekke hjem i løpet av rimelig tid (rundt 6 timer er kanskje grensen?)

I så fall hadde jeg latt ham dra hvis jeg ikke hadde født og det ikke var tegn på snarlig fødsel på siste kontroll før. Det er store sjanser for at du ikke føder rundt termin. Det forutsetter at han f.eks. holder seg edru og kan kjøre hjem (hvis det er slike avstander vi snakker om), har mobilen på selv om det egentlig er forbudt, og tar liknende praktiske forholdsregler.

Om du vil ha besøk mens du er alene hjemme de dagene, og av hvem, er jo opptil deg. Svigermor er neppe noen kompensasjon for ham, det burde han forstå.

Hvis babyen akkurat har kommet, synes jeg det er helt rimelig at han er hjemme. Verken mor eller svigermor skal blandes inn i barseltiden, og han går glipp av noe viktig ved å dra.

Men altså, jeg synes ikke du er _urimelig_ om du står på ditt. Jeg synes bare at det egentlig ikke er noen kjempesak om han reiser bort hvis det bare er datoen som hindrer det. Det kan bli veldig mange uker han må være standby da, for babyer kommer ikke akkurat når man tror.

Det kommer også litt an på hvordan formen din er like før. Jeg var helt fin og trengte ikke hjelp til noe som helst, saken blir selvsagt annerledes om du f.eks. får bekkenløsning.

Han skal ikke være så langt borte under forelesningen, så han kan kjøre frem og tilbake på dagen.

Så jeg innser at dersom jeg er helt frisk og fin, og det ikke er noen utsikter til at fødselen starter med det første, så kan han vel få dra hvis jeg ikke har født ennå.

Men hvis det er innen to uker etter at jeg har født, så syntes jeg fremdeles at det er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Er enig med deg, Laban.

Så sant han kan komme hjem ganske fort, er det vel ett fett om han er på "samling" eller på jobb eller på forelesning?

Jeg satte imidlertid 2 eller 3 timer som grense for hvor langt mannen min kunne være borte når det nærmet seg fødselen.

Han måtte bl.a. droppe en viktig tur med jobben til Danmark akkurat rundt terminen den ene gangen. Jenta kom to uker etter....

Hvis hun har født og er kommet hjem fra sykehuset, må han droppe samlingen. Akkurat de dagene på sykehuset kan han jo likegodt være på samlingen...

Jeg til en viss grad enig - men slike samlinger var mye lengre enn en vanlig arbeidsdag.

Så hvis han drar så betyr det at jeg må være alene frem til klokken 20 hver kveld disse dagene.

Og det kan hende at ikke er noe problem dersom jeg føler meg bra - men det har vi jo ingen garanti for.

Så uansett så vil jeg at han skal forberede seg på at han ikke kan reise - uavhengig av om jeg har født eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

nei nei nei!!

Aldri i verden om du er urimelig. Og aldri i verden om jeg ville hatt svigermor i hus når jeg nettopp hadde født. Dette synes jeg ikke han kan gjøre.

Nei, på det punktet så kommer jeg til å være urokkelig! Har jeg nettopp født så få han pokker meg holde seg hjemme. Jeg vil ikke han noen i hus de første dagene etter fødselen.

Men det kan hende at jeg må gi meg litt dersom jeg ikke har født, og det ikke er tegn til at noe skal skje med det første, og jeg er i fin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ikke være så langt borte under forelesningen, så han kan kjøre frem og tilbake på dagen.

Så jeg innser at dersom jeg er helt frisk og fin, og det ikke er noen utsikter til at fødselen starter med det første, så kan han vel få dra hvis jeg ikke har født ennå.

Men hvis det er innen to uker etter at jeg har født, så syntes jeg fremdeles at det er helt uaktuelt.

Er det rett etter fødselen, må han være hjemme, det er jeg helt enig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Jeg synes han er urimelig som overhode vurderer å delta! Og jeg synes nok at han er aldri så lite urimelig som tar en etterutdanning i den situasjonen dere er i, når han allikevel jobber mye fra før.

Min svigermor er både snill og grei og alt mulig, men ikke for en million kroner hadde hun fått være hos meg som stedfortreder i en slik situasjon.

Jeg syntes også at det var litt på kanten at han skulle legge på seg masse ekstra arbeid i denne perioden, men samtidig så er dette en gylden sjanse (han får det betalt av jobben) som jeg ikke vil stille meg i veien for.

Men jeg tok det for gitt at han ville forstå at perioden rundt fødselen var hellig. Men det forstår han tydeligvis ikke ennå.

Heldigvis så er det seks måneder frem, så jeg skal nok få kommunisert budskapet mitt innen den tid ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Nei, du er ikke urimelig, fuji. Synes du skal snakke litt mer med han. Ikke for å si at du ikke vil ha svigers der, men at det er han du trenger, ingen annen.

Nettopp! Og jeg tror at det er dèt han ikke helt forstår. Han tror at så lenge han skaffer en "stand-in" til meg, så er alt greit.

Jeg tror nok egentlig at han er litt redd for hele greia, med fødsel osv, og at han ikke helt orker å forholde seg til det ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg, Laban.

Så sant han kan komme hjem ganske fort, er det vel ett fett om han er på "samling" eller på jobb eller på forelesning?

Jeg satte imidlertid 2 eller 3 timer som grense for hvor langt mannen min kunne være borte når det nærmet seg fødselen.

Han måtte bl.a. droppe en viktig tur med jobben til Danmark akkurat rundt terminen den ene gangen. Jenta kom to uker etter....

Hvis hun har født og er kommet hjem fra sykehuset, må han droppe samlingen. Akkurat de dagene på sykehuset kan han jo likegodt være på samlingen...

Mannen min var på Kiel-tur med jobben søndag - tirsdag etpar uker før vi ventet nr. 2.

Dvs. vi _trodde_ det var etpar uker før. Fredag kveld var alt overstått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2

Nei, på det punktet så kommer jeg til å være urokkelig! Har jeg nettopp født så få han pokker meg holde seg hjemme. Jeg vil ikke han noen i hus de første dagene etter fødselen.

Men det kan hende at jeg må gi meg litt dersom jeg ikke har født, og det ikke er tegn til at noe skal skje med det første, og jeg er i fin form.

hvor langt borte er han på kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Du sier det blir mye merarbeid for ham dersom han ikke deltar på samlingen.

Jeg ville kanskje gått med på at han reiste på samlingen dersom jeg ikke hadde født enda. Det under forutsetning av at han raskt har mulighet for å komme tilbake om fødselen begynner.

Dersom fødselen nettopp var overstått, ville jeg absolutt _ikke_ ønsket at han skulle dra! Svigermor er grei, hun, men ingen erstatning for den nybakte far. Dette handler jo også om at han skal kunne knytte seg til det nye barnet fra starten av.

Hvis det var et par uker siden fødsel, ville jeg også syntes det var greit at han dro, forutsatt at både barnet og jeg var i form til det.

Kan han ta ting litt som de kommer kanskje, og bestemme seg på dagen om det passer å reise eller ei?

Han må jo uansett tilbake på jobb to uker etter fødselen, så har det gått såpass lang tid, så er det noe annet (selv om kurset har mye lengre dager enn vanlig arbeidsdag).

Det at han skal bli kjent med sitt første barn er et godt argument, som jeg ikke vet om han har tatt helt inn over seg ennå...

Ja-ja, får håpe at han ser poenget litt etterhvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

hvor langt borte er han på kurset?

Det er bare en time unne, så han kan relativt rask komme inn, og han kan komme hjem og sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er urimelig. Var det meg ville jeg kun latt ham dra på samlingen hvis han har mulighet for å være hjemme igjen/på sykehuset til fødslen på max. en times varsel. Og dette kun hvis jeg var frisk og oppegående etter omstendighetene. Han bør i såfall ha mulighet til å melde seg på/fra samlingen på kort varsel.

Det er jo også en grunn til at nybakte fedre får fri fra jobben for å være hjemme hos mor og barn. Rett etter fødsel ville jeg ikke godtatt at han dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...