Gå til innhold

NHD - oppfølgingsspørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest grunn til bekymring?

Bare for ordens skyld:

Vil du som psykiater _alltid_ mene at folk som tror på det overnaturlige er "syke" på et vis? At det i seg selv altså er et symptom på et psykisk problem?

Eller må dette ses i sammenheng med hvordan personen ellers fungerer og hva som evt utløser en slik tro på det overnaturlige?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220877-nhd-oppf%C3%B8lgingssp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henger meg på her. Jeg spurte nemlig om noe tilsvarende for kort tid siden, og fikk til slutt svar som jeg tydet til at han ikke automatisk trodde at slike tanker var psyke.

Men så ser jeg hans svar til deg her hvor han sier:

Personer med tankeinnhold med merkelig virkelighetsoppfatning har godt av å være sammen med friske mennesker som kan representere en motvekt mot det mystiske.

Da ble jeg like forvirret igjen jeg. Ergo så er de som har slike tanker ikke friske.

For ordens skyld så mener jeg at ikke alle som har slike tanker er psyke, men at noen selvfølgelig kan være psyke også. Det finnes jo kristne, muslimer, ateister, buddhister og you name it som har psykiske problemer, så hvorfor kan ikke alternativt tenkene ha det.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg mener ikke at det alltid er sykdom.

Vanlig definisjon av sykdom:

a) Subjektiv lidelse og/eller påfører andre betydelig lidelse

og/eller

B) Klart nedsatt funksjon i studie/arbeid, familie/sosialt.

Slik sett trenger det ikke være sykdom.

Jeg ville dog aldri ansatt en person med uttalte slike tanker/overbevisninger.

Henger meg på her. Jeg spurte nemlig om noe tilsvarende for kort tid siden, og fikk til slutt svar som jeg tydet til at han ikke automatisk trodde at slike tanker var psyke.

Men så ser jeg hans svar til deg her hvor han sier:

Personer med tankeinnhold med merkelig virkelighetsoppfatning har godt av å være sammen med friske mennesker som kan representere en motvekt mot det mystiske.

Da ble jeg like forvirret igjen jeg. Ergo så er de som har slike tanker ikke friske.

For ordens skyld så mener jeg at ikke alle som har slike tanker er psyke, men at noen selvfølgelig kan være psyke også. Det finnes jo kristne, muslimer, ateister, buddhister og you name it som har psykiske problemer, så hvorfor kan ikke alternativt tenkene ha det.

Bra skrevet...=)

Folk med alternative tanker kan også bli syke,men det trenger ikke bety at tankene rundt det alternative er sykt.

Nei, jeg mener ikke at det alltid er sykdom.

Vanlig definisjon av sykdom:

a) Subjektiv lidelse og/eller påfører andre betydelig lidelse

og/eller

B) Klart nedsatt funksjon i studie/arbeid, familie/sosialt.

Slik sett trenger det ikke være sykdom.

Jeg ville dog aldri ansatt en person med uttalte slike tanker/overbevisninger.

Ville du aldri ha ansatt en person med alternative tanker,er ikke det diskriminering på en måte?

Så hvis du skulle ansatt noen som hadde slike tanker,måtte de holdt disse tankene for seg selv?

Bra skrevet...=)

Folk med alternative tanker kan også bli syke,men det trenger ikke bety at tankene rundt det alternative er sykt.

Nei nettopp. Men jeg tror vi må se NHD i det lyset han befinner seg. Han jobber med masse folk som er i psykose, som fabler om masse rart, og derfor har erfaring i at slike tanker om andre virkeligheter er psyke.

Så jeg tror rett og slett at vi må vri litt på NHD's egne ord jeg.

Han skriver at de med slike alternative tanker burde være sammen med friske folk for å få en motvekt til det mystiske.

Dr. rota anbefaler derfor NHD om å være sammen med friske alternativt tenkende, for å få en motvekt til de psyke virkelighetsfjerne.

Det anbefales å starte med en liten dose, kanskje en gang i måneden, for så og øke til et par ganger i måneden i løpet av en periode på 1 år.

Bivirkninger kan være at han ikke klarer å slutte, og det blir en livslang medisin. Men det er ikke dokumentert at denne medisinen gir noen varig skade.

Annonse

Nei nettopp. Men jeg tror vi må se NHD i det lyset han befinner seg. Han jobber med masse folk som er i psykose, som fabler om masse rart, og derfor har erfaring i at slike tanker om andre virkeligheter er psyke.

Så jeg tror rett og slett at vi må vri litt på NHD's egne ord jeg.

Han skriver at de med slike alternative tanker burde være sammen med friske folk for å få en motvekt til det mystiske.

Dr. rota anbefaler derfor NHD om å være sammen med friske alternativt tenkende, for å få en motvekt til de psyke virkelighetsfjerne.

Det anbefales å starte med en liten dose, kanskje en gang i måneden, for så og øke til et par ganger i måneden i løpet av en periode på 1 år.

Bivirkninger kan være at han ikke klarer å slutte, og det blir en livslang medisin. Men det er ikke dokumentert at denne medisinen gir noen varig skade.

Ha ha,den var god...=)

Ja stemmer det!

Gjest gulrota

Ville du aldri ha ansatt en person med alternative tanker,er ikke det diskriminering på en måte?

Så hvis du skulle ansatt noen som hadde slike tanker,måtte de holdt disse tankene for seg selv?

Like barn leker best.

Psykiatriens utvikling er vel ikke preget av utstrakt innpass av alternativ tankegang?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tenk deg følgende situasjon fra mitt arbeidssted, en akuttpsykiatrisk post:

I går kveld kom Kari inn med depresjon og selvmordstanker - igjen. Kari er gift, har tre barn og er hjelpepleier i 50%på det lokale sykehjemmet. Hun plages også litt med smerter. Fastlegen har sagt at det kan være fibromyalgi.

Den eldste datteren på 16 har hun måttet hente fra en belastet leilighet flere ganger den siste måneden. Hun har innrømmet å ha røykt hasj flere ganger. Hun skulker ofte skolen.

Heldigvis har hun datteren på 14 som er en stille, snill og hjelpsom jente. Mor trenger denne støtten, for

yngstemann på 8 er til utredning for ADHD.

Mannen er i vanlig turnus på Nordsjøen. To uker ute, tre uker hjemme, to uker ute, fire uker hjemme osv.

I kveld skal han komme hjem. Da bruker hun å få bank fordi mannen er sikker på at hun er ute og horer når han er på Nordsjøen. Det vet han, for hun er mindre lysten på han nå enn hun var da de møttes. Dessuten er jo alle kvinnfolk slik.

.....

Så sender jeg inn avdelingens alternative assistentlege eller psykolog som forteller henne at dette er skjebnebestemt, og at det sikkert er en mening med det selv om hun ikke er i stand til å se det akkurat nå....

I går kveld kom Kari inn med depresjon og selvmordstanker - igjen. Kari er gift, har tre barn og er hjelpepleier i 50%på det lokale sykehjemmet. Hun plages også litt med smerter. Fastlegen har sagt at det kan være fibromyalgi.

Den eldste datteren på 16 har hun måttet hente fra en belastet leilighet flere ganger den siste måneden. Hun har innrømmet å ha røykt hasj flere ganger. Hun skulker ofte skolen.

Heldigvis har hun datteren på 14 som er en stille, snill og hjelpsom jente. Mor trenger denne støtten, for

Mannen er i vanlig turnus på Nordsjøen. To uker ute, tre uker hjemme, to uker ute, fire uker hjemme osv.

I kveld skal han komme hjem. Da bruker hun å få bank fordi mannen er sikker på at hun er ute og horer når han er på Nordsjøen. Det vet han, for hun er mindre lysten på han nå enn hun var da de møttes. Dessuten er jo alle kvinnfolk slik.

.....

Så sender jeg inn avdelingens alternative assistentlege eller psykolog som forteller henne at dette er skjebnebestemt, og at det sikkert er en mening med det selv om hun ikke er i stand til å se det akkurat nå....

Faktisk er det sjebnebestemt,yes sir!

Men en alternativ terapeut hadde ikke rådet denne damen å bli værende i sin situasjon,men sakt at hun har et valg,for universet/gud ga oss fri vilje.

Skal si noe nå som mange sikkert ikke vil like,men å være et "offer" er i universets øyne like ille som å være en "overgriper".

Vi har fri vilje!!!

Mener ikke at det gjelder barn selvsakt,de er prisgitt sin barndom,sin karma.

Og faktisk sett i et karmisk perspektiv, kan denne damen ha vært mannens overgriper i et tidligere liv.

Vi er her på jorden for å lære,vår oppgave som mennesker er å lære om kjærlighet og lære oss å elske hverandre.

Planeten jorden er faktisk den eneste planeten som består av fast materie,vi har mye å lære før vi kan komme til neste dimensjon....

Men den tiden vil komme!

Det er mange her på jorden nå som "ser" mere enn andre.

Det er så mye mere enn dette fysiske,det vet jeg,for jeg ser det,det mange andre ikke ser.En gang vil verden trenge de som "ser" mere,da er det de "normale"som trenger oss.

De normales verden vil "falle i grus",for verden,"virkeligheten" de kjenner er ikke den virkelige virkeligheten,hvem kommer til å klikke da tror du?

Har opplevd mye dritt i livet mitt jeg også,men tror det er en mening med det.

Mitt høyeste selv har valgt det,og sjelen min lærer og storkoser seg,selv om mitt ego gråter og vrir seg i smerte.

Så denne damen hadde kanskje hatt nytte av å prate med en alternativ behandler,og lest noen bøker,det hjalp meg.

Og dessuten:Dere hadde trengt mediumer på psykiatriske sykehus,et godt alternativ til piller.....=)

Tror det som skjer når en blir psykotisk er at deler av "sjelen" forlater kroppen,et godt medium kan hente sjelen tilbake,uten bivirkninger.....=)

Men en alternativ terapeut hadde ikke rådet denne damen å bli værende i sin situasjon,men sakt at hun har et valg,for universet/gud ga oss fri vilje.

Skal si noe nå som mange sikkert ikke vil like,men å være et "offer" er i universets øyne like ille som å være en "overgriper".

Vi har fri vilje!!!

Og faktisk sett i et karmisk perspektiv, kan denne damen ha vært mannens overgriper i et tidligere liv.

Vi er her på jorden for å lære,vår oppgave som mennesker er å lære om kjærlighet og lære oss å elske hverandre.

Planeten jorden er faktisk den eneste planeten som består av fast materie,vi har mye å lære før vi kan komme til neste dimensjon....

Men den tiden vil komme!

Det er så mye mere enn dette fysiske,det vet jeg,for jeg ser det,det mange andre ikke ser.En gang vil verden trenge de som "ser" mere,da er det de "normale"som trenger oss.

De normales verden vil "falle i grus",for verden,"virkeligheten" de kjenner er ikke den virkelige virkeligheten,hvem kommer til å klikke da tror du?

Mitt høyeste selv har valgt det,og sjelen min lærer og storkoser seg,selv om mitt ego gråter og vrir seg i smerte.

Så denne damen hadde kanskje hatt nytte av å prate med en alternativ behandler,og lest noen bøker,det hjalp meg.

Og dessuten:Dere hadde trengt mediumer på psykiatriske sykehus,et godt alternativ til piller.....=)

Tror det som skjer når en blir psykotisk er at deler av "sjelen" forlater kroppen,et godt medium kan hente sjelen tilbake,uten bivirkninger.....=)

Det er ikke ofte jeg blir sint på deg her, men nå ble jeg! Vet ikke helt hvofor jeg føler svare heller. Kanskje fordi jeg ofte har sansen for det du skriver. Og for at jeg er sint for tiden. Du skriver som om du sitter med sannheten.

"Faktisk er det sjebnebestemt,yes sir"

Hvis jeg hadde blitt møtt fra behandlere med at det jeg opplevde som barn skyltes karma og at jeg kanskje hadde vært overgriper i et tidligere liv, hadde jeg tatt livet mitt.

Det er tøft nok fra andre men fra de som skulle hjelpe - nei - det takker jeg for at jeg har sluppet!

.....

Vi alternativt tenkende er ikke kyniske, slik du fremstiller det her. Langt derifra. Skjebnetro er ikke lik kynisme.

Hva jeg ville sagt til Kari vet jeg ikke, fordi jeg kjenner henne ikke. Du har fortalt om hennes ytre liv. Deprimert, suicidal, 50% jobb, gift med en konemishandler, og har barn med problemer. Hvem Kari er sier du ikke noe om. Skulle jeg hjulpet henne kunne jeg ikke vært hennes terapeut med kun noen få timer nå og da til rådighet. Jeg måtte vært hennes venninne, hvor jeg kunne sittet og pratet med henne i timesvis over tid. Lyttet til henne og dannet meg et bilde av hennes indre tanker og mønstre. Hva jeg hadde tatt i bruk av alternativt stoff, vet jeg derfor ikke.

Gjest gulrota

Vi alternativt tenkende er ikke kyniske, slik du fremstiller det her. Langt derifra. Skjebnetro er ikke lik kynisme.

Hva jeg ville sagt til Kari vet jeg ikke, fordi jeg kjenner henne ikke. Du har fortalt om hennes ytre liv. Deprimert, suicidal, 50% jobb, gift med en konemishandler, og har barn med problemer. Hvem Kari er sier du ikke noe om. Skulle jeg hjulpet henne kunne jeg ikke vært hennes terapeut med kun noen få timer nå og da til rådighet. Jeg måtte vært hennes venninne, hvor jeg kunne sittet og pratet med henne i timesvis over tid. Lyttet til henne og dannet meg et bilde av hennes indre tanker og mønstre. Hva jeg hadde tatt i bruk av alternativt stoff, vet jeg derfor ikke.

Takk for et tankevekkende innlegg.

Annonse

Gjest gulrota

Takk for et tankevekkende innlegg.

Det du skriver pleier jeg selv å skrive som at psykiatrien observerer. Men du skriver det på en mye bedre måte. De kom aldri inn på hvem jeg egentlig er, og hva mine problemer egentlig bestod i. De ser kun på det ytre, som jo er det eneste de kan observere uten å legge vekt på det pasienten sier. For det pasienten sier er jo uttrykk for dens selvinnsikt, og en pasients selvinnsikt kan man jo ikke legge vekt på. Det er det man observerer som teller. Punktum.

Gjest gulrota

Det du skriver pleier jeg selv å skrive som at psykiatrien observerer. Men du skriver det på en mye bedre måte. De kom aldri inn på hvem jeg egentlig er, og hva mine problemer egentlig bestod i. De ser kun på det ytre, som jo er det eneste de kan observere uten å legge vekt på det pasienten sier. For det pasienten sier er jo uttrykk for dens selvinnsikt, og en pasients selvinnsikt kan man jo ikke legge vekt på. Det er det man observerer som teller. Punktum.

Selvsagt mener jeg at man MÅ legge vekt på pasientens selvinnsikt. Men det ligger i psykiatriens fag at man ikke skal gjøre det. For det er jo nettopp pasientens selvinnsikt det er noe galt med, ellers ville det jo ikke vært noen alvorlig sinnslidelse problem hos pasienten. En brist i virkelighetsoppfatningen har jo selvsagt sitt utspring i en brist i pasientens selvinnsikt. Slik tror jeg psykiatrien tenker.

For hvor la de ellers ikke vekt på det jeg sa om meg selv? De ignorerte det jo fullstendig. Og la sin behandling opp ut fra det de observerte fra utsiden.

Det er ikke ofte jeg blir sint på deg her, men nå ble jeg! Vet ikke helt hvofor jeg føler svare heller. Kanskje fordi jeg ofte har sansen for det du skriver. Og for at jeg er sint for tiden. Du skriver som om du sitter med sannheten.

"Faktisk er det sjebnebestemt,yes sir"

Hvis jeg hadde blitt møtt fra behandlere med at det jeg opplevde som barn skyltes karma og at jeg kanskje hadde vært overgriper i et tidligere liv, hadde jeg tatt livet mitt.

Det er tøft nok fra andre men fra de som skulle hjelpe - nei - det takker jeg for at jeg har sluppet!

Beklager....=)

Jeg sitter ikke med hele sannheten,bare min sannhet og det jeg velger å tro på.

Forstår at du blir sint og det har du all rett til,men jeg mener ikke at du skal ta til deg det jeg skriver og mener,alle må finne sin egen sannhet,tror jeg.

Det har hjulpet meg det jeg tror på,de behandlerene jeg har vært hos,de bøkene jeg har lest,men det betyr ikke at det er det rette for alle.

Vi kan velge behandlere også,og i psykiatrien er det nå en gang sånn,at de ikke tror på karma....=)så du møter nok ikke sånne utsagn der.

Vi har fri vilje!!!

Men den tiden vil komme!

Jeg var for kort tid siden innlagt på en lukket avdeling. Der var det en dame som diskuterte det med "fri vilje" og "skjebnebestemt". Hun var skråsikker på at "det var en mening med det."

Jeg måtte le litt da en annen pasient, ganske irritert, reiste seg opp og sa: "Ja, så det du mener er at samma faen hvor mye vi forsøker å holde oss friske og fungerende, så havner vi her?"

Jeg tror på det motsatte av deg. Jeg tror livet er meningsløst i seg selv og kun blir til det vi gjør det til.

Jeg var for kort tid siden innlagt på en lukket avdeling. Der var det en dame som diskuterte det med "fri vilje" og "skjebnebestemt". Hun var skråsikker på at "det var en mening med det."

Jeg måtte le litt da en annen pasient, ganske irritert, reiste seg opp og sa: "Ja, så det du mener er at samma faen hvor mye vi forsøker å holde oss friske og fungerende, så havner vi her?"

Jeg tror på det motsatte av deg. Jeg tror livet er meningsløst i seg selv og kun blir til det vi gjør det til.

Slik jeg ser det så er det ikke nødvendigvis enten eller når det gjelder skjebne og fri vilje.

Isac Newton skal visstnok ha sagt at: Skjebne dreier seg aldri om mulighet, men om valg.

Jeg tror at ved våre valg så velger vi en skjebne på en måte. Men det som da skurrer, er de uskyldige barna, som vokser opp i hjem med overgrep. De har jo ikke valgt det. Nei, den hele og store sannheten er det nok ingen levende mennesker som innehar. Enten så må jo alt være helt tilfeldig, eller så er det et slags system og orden på det. Jeg har store vanskeligheter med å tro på det tilfeldige, så derfor er jeg åpen for mulig styrelser. Men hva det går ut på, ser vi kanskje bare biter av, ingen ser den eventuelle totale styrelse. Derfor blir det også spennnende og leve synes jeg.

Men da er vi ikke så uenige,jeg tror også livet er og blir hva vi gjør det til.

Det er det jeg mener med valg og fri vilje,men det er ikke lett å forstå alltid.

Men hvis jeg skulle tro, at det jeg har vært gjennom her i livet var meningsløst,ville jeg dødd her og nå.

Jeg velger å tenke at det er en mening med ting, og at jeg skal lære noe av det.

Kanskje bruke det jeg har lært til noe...=)

Men sier ikke at ting er ukomplisert av den grunn,kan ofte få følelsen av at "til mere jeg skjønner,dess mindre skjønner jeg"

Men hvis jeg kan velge,vil jeg heller tro at det er en mening med ting som skjer,det er min indre overbevisning også.

Når jeg leser bøker gir det gjenklang inni meg,det er sånn jeg finner min sannhet.

Men vet at folk er ulike og tror på ulike ting,det respekterer jeg....=)

Ja, det er nok mye av psykiatriens svakheter, de tar ikke med hele mennesket. Tror det har noe med ressurser å gjøre, de har rett og slett ikke tid til å lytte til pasienten så mye. De skal jo behandle, og da er det enklest å observere ytre ting, som de kan henge på en knagg og jobbe derfra. Litt sånn debet og kredit på observerte symptomer som de til slutt kan finne en behandling for. Det er vel også derfor det ofte blir slik at når de observerer alternativ tenkning, så blir det 'pling'(nær)psykose oppi hodet deres.

Men samfunnet ellers er jo også slik, vi bryr oss mindre om det indre mennesket generelt sett, ser 'bare' på de ytre handlinger og utseende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...