Gå til innhold

NHD - oppfølgingsspørsmål

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det så er det ikke nødvendigvis enten eller når det gjelder skjebne og fri vilje.

Isac Newton skal visstnok ha sagt at: Skjebne dreier seg aldri om mulighet, men om valg.

Jeg tror at ved våre valg så velger vi en skjebne på en måte. Men det som da skurrer, er de uskyldige barna, som vokser opp i hjem med overgrep. De har jo ikke valgt det. Nei, den hele og store sannheten er det nok ingen levende mennesker som innehar. Enten så må jo alt være helt tilfeldig, eller så er det et slags system og orden på det. Jeg har store vanskeligheter med å tro på det tilfeldige, så derfor er jeg åpen for mulig styrelser. Men hva det går ut på, ser vi kanskje bare biter av, ingen ser den eventuelle totale styrelse. Derfor blir det også spennnende og leve synes jeg.

Akuratt,og det er mange veier å velge mellom,det finnes ikke bare en vei.....

Går vi til venstre blir resultatet deretter,går vi til høyre kan resultatet bli et annet...osv.

Jeg tror universet er i perfekt orden,ergo at det er en mening med alt.

Kanskje det virker kaldt og kynisk,men det er jeg alstå ikke,hvis jeg fikk velge skulle alle levd sammen,i harmoni og kjærlighet.

Men hvem kan forklare alt?

Som du sier,hva er meningen med all urett barn utsettes for?

Jeg fikk svaret på et kurs,det var vondt å svelge,ble veldig fortvilet og lei til å begynne med,tenkte at livet er noe dritt og meningsløst.

Men etter å ha tenkt meg om og reflektert over sannheten på nytt,var ikke svaret så dumt,men rettferdig og det gjør universet perfekt og systematisk.

Men livet er ikke lett,det er heller ikke meningen,livet er en tøff skole,og av den laveste rand.

Gleder meg til å gå videre,men inntil da må jeg være her på jorden,det er meningen.

Gjør alle obs på at dette er min mening,og prøver ikke overbevise noen om at det er sannheten....

Dessuten sannheten forandres kontinuerlig,og universet utvides hele tiden i det uendelige,det tar aldri slutt.

Fortsetter under...

bugge -jenta

Tenk deg følgende situasjon fra mitt arbeidssted, en akuttpsykiatrisk post:

I går kveld kom Kari inn med depresjon og selvmordstanker - igjen. Kari er gift, har tre barn og er hjelpepleier i 50%på det lokale sykehjemmet. Hun plages også litt med smerter. Fastlegen har sagt at det kan være fibromyalgi.

Den eldste datteren på 16 har hun måttet hente fra en belastet leilighet flere ganger den siste måneden. Hun har innrømmet å ha røykt hasj flere ganger. Hun skulker ofte skolen.

Heldigvis har hun datteren på 14 som er en stille, snill og hjelpsom jente. Mor trenger denne støtten, for

yngstemann på 8 er til utredning for ADHD.

Mannen er i vanlig turnus på Nordsjøen. To uker ute, tre uker hjemme, to uker ute, fire uker hjemme osv.

I kveld skal han komme hjem. Da bruker hun å få bank fordi mannen er sikker på at hun er ute og horer når han er på Nordsjøen. Det vet han, for hun er mindre lysten på han nå enn hun var da de møttes. Dessuten er jo alle kvinnfolk slik.

.....

Så sender jeg inn avdelingens alternative assistentlege eller psykolog som forteller henne at dette er skjebnebestemt, og at det sikkert er en mening med det selv om hun ikke er i stand til å se det akkurat nå....

MEN man kan være kristen, eller ha andre syn på forskjellige ting rundt himmel og jord, og samtidig være en smule klok.

Så det!!

Noen vet mye om grensen for hva som tilhører dem, og hva som tilhører/ikke tilhører andre.

(Læres blant annet i moderne psykodynamisk/psykoanalytisk terapi(med naturlige kognitive innslag), som jeg kaller min egen terapi.)

Uten at noen blir feilfri på dette feltet heller.

Vh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...