Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne i en tidvis psykisk krevende jobb, og er litt redd fordi jeg reagerer så ekstremt på store påkjenninger. Tidligere fikk jeg dempet disse reaksjonene fordi jeg gikk på AD - selv om jeg egentlig fikk medisiner pga depresjon. Nå lurer jeg på om det hadde vært lurt å "herde" meg med AD i den første, slitsomme tiden i ny jobb. Jeg er redd reaksjonene mine kan hindre meg i å gjøre jobben - men det er selvsagt ikke noe jeg vet. Psykiateren min mener jeg ikke skal ta Cipralex igjen fordi h*n vil jeg skal bearbeide angsten jeg har i terapi. Men det er viktig for meg å ikke bryte sammen den første tiden. Hva gjør jeg? Berom å få starte med AD igjen, eller tar en råsjangs og tror det går? Kan AD brukes på en slik måte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Nei, nå får du f... steike meg gi deg! Sånne holdninger er jo helt fjernt...!

Ser du ikke det selv? Skal du gå så opp i jobben din, at det skal gå utover helsa og at du må begynne med sentralstimulerende, eller psykosedempende medikamenter for å kunne gjennomføre et arbeid??

Kanskje det er på tide å se seg om etter noe annet å drive med? Unnskyld meg.

Eller hva med å styrke kroppen litt på omega3, vitaminer, immunstimulerende urter osv. sånn at den faktisk er rustet til å ta i et tak, i steden for å dempe stresset og de ekte følelsene det følger med å ha en pressende jobb?

Unnskyld utbruddet, men sånne holdninger provoserer meg litt.

Er det rart at legene er slepphendte med reseptblokka når pasientene ber om AD på sånne grunnlag??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1645548
Del på andre sider

Ser du ikke det selv? Skal du gå så opp i jobben din, at det skal gå utover helsa og at du må begynne med sentralstimulerende, eller psykosedempende medikamenter for å kunne gjennomføre et arbeid??

Eller hva med å styrke kroppen litt på omega3, vitaminer, immunstimulerende urter osv. sånn at den faktisk er rustet til å ta i et tak, i steden for å dempe stresset og de ekte følelsene det følger med å ha en pressende jobb?

Er det rart at legene er slepphendte med reseptblokka når pasientene ber om AD på sånne grunnlag??

Hva er ditt grunnlag for å komme med en sånn påstand? Kjenner du ulva? Hvis du hadde kjent til hva hun sliter med så hadde du kunnet komme med et mer saklig og respekterende innlegg enn dette.

Du kan mene hva du vil, men når du ikke vet noe om saken så anbefaler jeg deg å ikke svare eller i det minste svare på en høflig måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1645602
Del på andre sider

Hei å hå.

er det min uttalesele du reagere sånn på så må du skrive det klart og tydelig at det er meg!!!???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1645636
Del på andre sider

jeg er selv en som trenger trygghet rundt meg, å da har AD hjelp meg i starten på en jobb.

rivotril i tillegg, men etterhvert har jeg klart meg uten... tror ikke du helt med her, vi er psyke!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1645655
Del på andre sider

Annonse

uff og uff aina.

du er antagelig født sterk??

grunnen at jeg har klart å søke, gå på inervju og fått jobb er sentralistimulerende stimulans. fy søren takka meg til hjelp i starten! eller vil du kanskje ha flere uføretrygda???

-bare spør, synd du ikke svarer!!!!! he he

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1645698
Del på andre sider

Gjest Aina E

Hva er ditt grunnlag for å komme med en sånn påstand? Kjenner du ulva? Hvis du hadde kjent til hva hun sliter med så hadde du kunnet komme med et mer saklig og respekterende innlegg enn dette.

Du kan mene hva du vil, men når du ikke vet noe om saken så anbefaler jeg deg å ikke svare eller i det minste svare på en høflig måte.

Synes du det var upassende? Ja, ja. Men jeg unnskyldte meg i samme innlegg, for sånt provoserer meg faktisk. Man har da lov å være uenig? Sterkt uenig også?

Det behøver da ikke å bety at jeg har noe personlig imot vedkommende, eller deg fordet om jeg mener det jeg gjør om holdningene?

Jeg har venner fra alle samfunnslag, men det betyr ikke at jeg respekterer alle deres valg allikevel.

Uansett - NEI, jeg kjenner ikke ulva. Regner du med at folk på nett driver og kjenner hverandre? Da regner jeg med at du kjenner min bakgrunn også? Og da har du kanskje forståelse for mitt standpunkt?

Ellers står det ikke et kløyva ord om at hun er psyk i utgangspunktet, men at hun blir det av jobben. Da mener jeg at man føyer samfunspresset litt vel langt.

Er det noen som har vært psyke her, så er det vel meg... Jeg føyde legene så langt at de klarte å uføretrygde meg.

Jeg gjorde deretter meg selv frisk (fordi jeg faktisk har pågangsmot, kall det om du vil sterk). I dag omskolerer jeg meg fra designer til naturterapeut og det er OVERhodet ikke legenes fortjeneste at jeg er der.

Ikke før jeg ble kvitt alle medisinene, begynte det å gå fremover. Men det tok lang tid før jeg skjønte det, skal jeg si deg.

Hadde legene fått det som de ville, hadde livet mitt i dag vært styrt av et titalls medikamenter og en overbevisning om at jeg aldri ville bli frisk igjen.

Heldigvis greide jeg å bryte den sirkelen selv. Det vil dere neppe gjøre, dersom dere fortsetter å dytte i dere ting som gjør at dere aldri kan "face" den nakne sannhet om livet.

Dere kommer bare til å sitte der, innpakket i en liten bomullsverden som sier "argh, gi meg noen piller, for nå får jeg en utfordring igjen"...!!!

Er det virkelig sånn dere må ha det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1652204
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Synes du det var upassende? Ja, ja. Men jeg unnskyldte meg i samme innlegg, for sånt provoserer meg faktisk. Man har da lov å være uenig? Sterkt uenig også?

Det behøver da ikke å bety at jeg har noe personlig imot vedkommende, eller deg fordet om jeg mener det jeg gjør om holdningene?

Jeg har venner fra alle samfunnslag, men det betyr ikke at jeg respekterer alle deres valg allikevel.

Uansett - NEI, jeg kjenner ikke ulva. Regner du med at folk på nett driver og kjenner hverandre? Da regner jeg med at du kjenner min bakgrunn også? Og da har du kanskje forståelse for mitt standpunkt?

Ellers står det ikke et kløyva ord om at hun er psyk i utgangspunktet, men at hun blir det av jobben. Da mener jeg at man føyer samfunspresset litt vel langt.

Er det noen som har vært psyke her, så er det vel meg... Jeg føyde legene så langt at de klarte å uføretrygde meg.

Jeg gjorde deretter meg selv frisk (fordi jeg faktisk har pågangsmot, kall det om du vil sterk). I dag omskolerer jeg meg fra designer til naturterapeut og det er OVERhodet ikke legenes fortjeneste at jeg er der.

Ikke før jeg ble kvitt alle medisinene, begynte det å gå fremover. Men det tok lang tid før jeg skjønte det, skal jeg si deg.

Hadde legene fått det som de ville, hadde livet mitt i dag vært styrt av et titalls medikamenter og en overbevisning om at jeg aldri ville bli frisk igjen.

Heldigvis greide jeg å bryte den sirkelen selv. Det vil dere neppe gjøre, dersom dere fortsetter å dytte i dere ting som gjør at dere aldri kan "face" den nakne sannhet om livet.

Dere kommer bare til å sitte der, innpakket i en liten bomullsverden som sier "argh, gi meg noen piller, for nå får jeg en utfordring igjen"...!!!

Ja, noen må ha det sånn. De er nok ikke stolte over det, de liker det ikke, mange hater at det er slik, men de har erfart at det er nødvendig - for dem.

En trenger ikke å like at det er slik, men det er viktig å kunne innse at verden ikke alltid er slik en ønsker - for alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1652217
Del på andre sider

Gjest Aina E

Ja, noen må ha det sånn. De er nok ikke stolte over det, de liker det ikke, mange hater at det er slik, men de har erfart at det er nødvendig - for dem.

En trenger ikke å like at det er slik, men det er viktig å kunne innse at verden ikke alltid er slik en ønsker - for alle.

For å si det sånn... Jeg forstår det, men forstår det ikke samtidig.

I og med at jeg har vært der selv, mener jeg.

Men allikevel må man jo et sted komme til et punkt hvor man både ønsker og forsøker å leve et liv uten?

Jeg hører om leger som gir ad til røykeslutt, fordi kjærsten forlater dem, fordi de må bytte jobb, fordi alt mulig rart...!

Jeg mener... Det må da gå an å være litt restriktiv? Å kanskje vurdere hvert enkelt tilfelle? I forhold til alvorligheten, altså.

Den største feilen jeg mener begås, er at allmenleger får lov å skrive ut slike medikamenter. Det skulle aldri vært gjort uten grundig psykiatrisk vurdering først!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1652246
Del på andre sider

For å si det sånn... Jeg forstår det, men forstår det ikke samtidig.

I og med at jeg har vært der selv, mener jeg.

Men allikevel må man jo et sted komme til et punkt hvor man både ønsker og forsøker å leve et liv uten?

Jeg hører om leger som gir ad til røykeslutt, fordi kjærsten forlater dem, fordi de må bytte jobb, fordi alt mulig rart...!

Jeg mener... Det må da gå an å være litt restriktiv? Å kanskje vurdere hvert enkelt tilfelle? I forhold til alvorligheten, altså.

Den største feilen jeg mener begås, er at allmenleger får lov å skrive ut slike medikamenter. Det skulle aldri vært gjort uten grundig psykiatrisk vurdering først!!

Hvis du mener det er andre alternativer til medikamenter,hva er det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1652338
Del på andre sider

Gjest Aina E

Hvis du mener det er andre alternativer til medikamenter,hva er det?

Jeg mener det viktigste er å finne årsaken til at man er sånn og ta det fra roten. Det er det vanskelig å gjøre når man går rundt og er halvsløv. Ting som egentlig betyr noe, betyr ingenting når man går på ad. Da er det jo ikke noe poeng i å jobbe med det heller.

Det finnes mange metoder å baerbeide psyken på, du har NLP, TFT, PSYCH-K, meditasjon, pluss div.

Er det en fysisk ubalanse, eller årsak, er det mulig å gjenopprette denne ubalansen. Visste du at det er mange som har fått diagnosen AD/HD pga ren melkeintoleranse?

Eller at man kan få depresjoner av mangel på visse vitaminer?

Og VET du hvor mye vitaminer og mineraler vi ikke får i kosten vår i dag??

Bare ta en pitteliten titt på denne oversikten så får du en viss anelse: http://www.matveien.com/endring_vitamininnhold.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1652355
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det viktigste er å finne årsaken til at man er sånn og ta det fra roten. Det er det vanskelig å gjøre når man går rundt og er halvsløv. Ting som egentlig betyr noe, betyr ingenting når man går på ad. Da er det jo ikke noe poeng i å jobbe med det heller.

Det finnes mange metoder å baerbeide psyken på, du har NLP, TFT, PSYCH-K, meditasjon, pluss div.

Er det en fysisk ubalanse, eller årsak, er det mulig å gjenopprette denne ubalansen. Visste du at det er mange som har fått diagnosen AD/HD pga ren melkeintoleranse?

Bare ta en pitteliten titt på denne oversikten så får du en viss anelse: http://www.matveien.com/endring_vitamininnhold.htm

Uff ja vet alt det du skriver om,og har prøvd det meste faktisk,men føler meg ganske fortapt og utilstrekkelig til tider.

Jeg vil jeg vil,men får det ikke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1652410
Del på andre sider

Folk reagerer forskjellig på AD. Jeg hadde ikke vært istand til å starte terapi uten. Ingenting betydde noe. Ville bare dø, men orket ikke annet enn å ligge på sofaen. Ville ikke heller. Nektet å snakke om noe som helst. Ville ikke til noen psykolog.AD fikk meg opp såpass at jeg var i stand til å gjøre få hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1652454
Del på andre sider

Og hva faen er "den nakne sannheten om livet" ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1652461
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner ikke deg. Derfor ville jeg vært forsiktig med å gi råd til deg uten å vite mer om bakgrunnen din. Du har rett til å være uenig, men ulva har også rett til å bli behandlet med respekt uansett hva hun mener eller ønsker. Det som er riktig for deg er ikke nødvendigvis riktig for alle andre.

Gi gjerne uttrykk for hva du mener, men jeg foreslår at du gjør det på en konstruktiv og ikke-dømmende måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1655350
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner ikke deg. Derfor ville jeg vært forsiktig med å gi råd til deg uten å vite mer om bakgrunnen din. Du har rett til å være uenig, men ulva har også rett til å bli behandlet med respekt uansett hva hun mener eller ønsker. Det som er riktig for deg er ikke nødvendigvis riktig for alle andre.

Gi gjerne uttrykk for hva du mener, men jeg foreslår at du gjør det på en konstruktiv og ikke-dømmende måte.

Enig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220956-herdes-med-ad/#findComment-1655358
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...