Gå til innhold

NHD og andre: langt opphold på institusjon

Anbefalte innlegg

Lille kylling

Jeg har schizofreni og bor på institusjon. Er planlagt at jeg skal bo her noen år, og så flytte i egen leilighet etter hvert. Men er litt bekymra for hvordan dette skal gå, for etter som tiden går merker jeg at jeg blir mer og mer avhengig av å bo på institusjonen. Trenger hjelp til det meste av praktiske gjøremål, og er avhengig av å ha noen rundt meg når jeg har det vanskelig.

Lurer på om det er noen her som har erfaring fra å bo lenge på institusjon, og så flytte til egen leilighet?

Mvh

Fortsetter under...

Gjest Forstår deg veldig godt jeg

Kjære deg!

Har ikke erfaringer rundt det å bo på institusjon,men vet på mange måter hvordan du føler det,har gjort meg selv avhengig av andre jeg også,i alle år har jeg gjort dette,har aldri bodd alene og vet ikke om jeg hadde klart det...nå iallefall.

Er avhengig av min samboer til daglige gjøremål,men klarer å fungere greit i perioder,prøver å overbevise meg selv om det iallefall.

Men får ofte panikk når jeg er alene,vet hva angst er.

Jeg syns det er flott at du får hjelp,og får lov til å bo på en trygg plass.

Målet er jo å gjøre deg uavhengig og selvstendig litt etter litt,det går sikkert fint....=)

Det som er viktig er at du tar det i ditt eget tempo,slik at du ikke blir presset og stresset,det kan gjøre ting værre.Men målet er jo at vi skal klare oss selv og der ute,i den store verden.

Og selv om du flytter i egen leilighet,vil du nok sikkert få oppfølging.

Ikke gi opp,stå på...go go go..Du klarer det nok...=)

Jeg har bodd på instiusjon over lengre perioder, ikke så lenge som flere år i strekk, men lell..

Regner med at de skal prøve å gjøre overgangen ut bra for deg, at de tar det litt og litt, gir deg mer og mer ansvar for ting.

jeg har ikke hatt problem med å komme ut igjen, er bare å komme ut og bli vant til det livet igjen. Selvfølgelig ikke alltid like lett å ikke ha folk rundt seg 24/7 lenger, men er en vanesak det og.

Det kommer nok til å gå helt fint, tror jeg. :) ikke ta bekymringene på forskudd. Evetnuelt ta det opp med personalet på avd at dette bekymrer deg?

Gjest nienna

Kan jeg spørre hva slags institusjon du bor på nå?

Jeg har selv bodd lenge på psykehus (noen år i strekk) og de tilbakemeldingene jeg har fått etterpå er at jeg fikk funksjonssvik på de aller fleste områder. Jeg mistet sosiale ferdigheter, min mentale alder ble satt tilbake (folk som jobber på psyk har en tendens til å behandle folk som et lite barn og jeg ble påvirket og snakket i perioder tilbake som et lite barn), jeg klarte ikke å ta ansvar for noe, for etter å ha hatt fotfølge i 1 år ante jeg nesten ikke hva det ville si å være alene. Denne rekken kunne blitt mye lenger, men poenget mitt er at når jeg skulle utskrives og flytte hjem trengte jeg hjelp til alt av mine foreldre og behandlingsapparat. Jeg måtte trene på ting som for andre er en selvfølge og selv om jeg var en meget intelligent og sosial jente før jeg ble innlagt førte den lange innleggelsen til at alt gikk i glemmeboken, men ettersom tiden gikk etter innleggelsen kom det meste av det jeg hadde glemt tilbake. Jeg flyttet også hjem gradvis. Bodde litt hjemme og litt på psykehus en periode før jeg ble skrevet ut.

Jeg tviler på at institusjonen du bor på vil kaste deg ut til noe du ikke er klar til. Du kan kanskje snakke med dem om frykten din og spørre om dere kan trene på de tingene du føler at du ikke mestrer?

Håper ting ordner seg for det!

Hilsen

Gjest olemir

jeg har vært innlagt når jeg har vært dårlig, men krever meg utskrevet når jeg er bra igjen, da bare kjeder jeg meg. Selv om det er godt å være der når jeg er kjempedårlig. Har bipolar lidelse. Er helt greit for meg å komme hjem, aldri blitt "institusjonalisert" som dem sier. Når jeg er bedre bruker jeg faktisk bare dra hjem hver dag og ikke gidde komme tilbake til posten før jeg skal legge meg der å sove. Ganske unødvendig liksom.

De trodde jeg trengte et langvarig institusjonsopphold og jeg motbeviste dem til gangs.

All I needed was lithium...

Gjest Lille Kylling

Kan jeg spørre hva slags institusjon du bor på nå?

Jeg har selv bodd lenge på psykehus (noen år i strekk) og de tilbakemeldingene jeg har fått etterpå er at jeg fikk funksjonssvik på de aller fleste områder. Jeg mistet sosiale ferdigheter, min mentale alder ble satt tilbake (folk som jobber på psyk har en tendens til å behandle folk som et lite barn og jeg ble påvirket og snakket i perioder tilbake som et lite barn), jeg klarte ikke å ta ansvar for noe, for etter å ha hatt fotfølge i 1 år ante jeg nesten ikke hva det ville si å være alene. Denne rekken kunne blitt mye lenger, men poenget mitt er at når jeg skulle utskrives og flytte hjem trengte jeg hjelp til alt av mine foreldre og behandlingsapparat. Jeg måtte trene på ting som for andre er en selvfølge og selv om jeg var en meget intelligent og sosial jente før jeg ble innlagt førte den lange innleggelsen til at alt gikk i glemmeboken, men ettersom tiden gikk etter innleggelsen kom det meste av det jeg hadde glemt tilbake. Jeg flyttet også hjem gradvis. Bodde litt hjemme og litt på psykehus en periode før jeg ble skrevet ut.

Jeg tviler på at institusjonen du bor på vil kaste deg ut til noe du ikke er klar til. Du kan kanskje snakke med dem om frykten din og spørre om dere kan trene på de tingene du føler at du ikke mestrer?

Håper ting ordner seg for det!

Hilsen

Hei

Jeg bor på en rehabiliteringsinstitusjon. Vi lager mat og vasker rom osv selv, men med hjelp da. Har bodd et år på orntlig sykehusavdeling på forhånd, så dette er vel et ledd i å bli mer selvstendig. Det bare føles ikke sånn.

Mvh

Annonse

Hei

Jeg bor på en rehabiliteringsinstitusjon. Vi lager mat og vasker rom osv selv, men med hjelp da. Har bodd et år på orntlig sykehusavdeling på forhånd, så dette er vel et ledd i å bli mer selvstendig. Det bare føles ikke sånn.

Mvh

Går sikkert an å snakke med de ansatte om å få det mere selvstendig?

Lykke til væffal!

Nils Håvard Dahl, psykiater

En særdeles viktig problemstilling.

Leste an artikkel fra USA om schizofrenibehandling. Der pekte en på at negative effekter av innleggelse kunne sees etter 12 dagers innleggelse. Deretter skal all behandling først oppveie det negative før en overhode kan se positive effekter.

Gjest jessica28_m

En særdeles viktig problemstilling.

Leste an artikkel fra USA om schizofrenibehandling. Der pekte en på at negative effekter av innleggelse kunne sees etter 12 dagers innleggelse. Deretter skal all behandling først oppveie det negative før en overhode kan se positive effekter.

jeg har aldri kastet bort så mye tid som når jeg var innlagt.

hva er egentlig poenget? skal man bli bedre av trim for eldre og å spille kort og se på tv hele dagen.

Gjest nienna

Hei

Mvh

De på rehabiliteringsinstitusjonen tar nok å forbereder deg på å flytte ut når tiden er moden for det =) Kanskje du trenger en del hjelp akkurat nå?

Du skriver jo at du skal bo der i noen år og da trenger du jo ikke å lære alt på en gang.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...