Gå til innhold

Hva skal til for å få en psykiater?

Anbefalte innlegg

Gjest anouschka78

NHD du nevnte noe tidligere om at du antok at jeg hadde en psykiater, når jeg spurte om "hvilke medisiner", jeg kunne ta.

Hva skal til for å få en psykiater? Jeg hadde det når jeg bodde i Oslo og skulle få ritalin i 2003. Men når jeg seponerte pga. at jeg ble trøttere av ritalin (pluss forsterket tvang), da var jeg "ferdig der".

Her jeg bor hadde jeg psykolog på BUP, men på voksen har jeg bare blitt tilbudt psyk.sykepleier som sa jeg burde delta i gruppe (for å snakke om tvangstankene mine.)

Selv om jeg scoret høyt på psykose symptomer der i fjor, så kunne jeg bare gå i gruppe pga. at de ikke hadde kapasitet.

Jeg har ADHD, bulimi, OCD, depresjoner (bipolar dep.) PTSD, angst og sterkt søvnbehov. På BUP gikk jeg i terapi for dep. spiseforstyrrelser og som 16 åring begynte jeg på RUPO (el. noe) for narkotika misbruk, (sluttet på egen hånd når jeg var 18.)

Jeg fikk ADHD diagnose i Oslo når jeg var 24.

Flyttet hjem, og har vært til og fra Folloklinikken siden BUP, men der bortforklarte den nye psyk. sykepleieren min ADHD (som voksenhabiliteringen og en paykiater pluss en nevropsykolog) utredet meg for, og satt 80 % ADHD symptomer.

Pga. dette har jeg vært litt rundt omkring på markedet etter egne psykologer, men det har ikke hjulpet. I og med at jeg har søvnforstyrrelse trenger jeg en psykiater jeg kan drøfte modiodal med. (Etter anbefalning fra søvnklinikken.) Men hvor??

Hadde en, men mange vil ikke ta søvnproblemet mitt på alvor.

De sier bare "du må velge". Da kan jeg like så godt gi opp, for jeg sover non-stop. Er bare oppe å spiser i de verste periodene. I de beste sover jeg hver fjerde time uten medisiner.

Jeg er rådvill. Er lei meg for at jeg bare er en pest og en plage. jeg vil være den glade meg. Som jeg var i starten av lamictal og aurorix behandlingen. Trodde jeg endelig hadde funnet vidunder kuren, og kunne ta lappen.

Men nå er tvangstankene så sterke, og slutter jeg på aurorix så sovner jeg.

Er så innmari fortvilet.

Tror ikke jeg får en der, kanskje fordi jeg har klart å utdanne meg (jeg sov i timen...), og jobber 100 % (takke være aurorix og lamictal).

Alle mine medisiner har jeg bedt om selv. Jeg har vært min egen "forsker", lest og prøvd å finne mirakel kuren. Legene har gitt meg det jeg har bedt om (for jeg føler meg gitt opp.)

Fastlegene jeg har hatt har sagt at jeg burde ha en psykiater, men det er aldri det jeg blir tilbudt.

Hvem kan noe om dette uansett, tenker jeg. (Er nok mange, men hvordan finner jeg dem?)

Jeg trenger nå.

Kunne ønske det ble forsket mer innen psykiatrien.

Fortsetter under...

Hva med å skrive et brev til lederen for Folloklinikken og legge frem ditt ønske om oppfølgning fra psykiater (evt. i tillegg til psyk. sykepleier)?

Ut i fra det jeg har hørt, har Folloklinikken svært "magre" tilbud til pasienter med kroniske tilstander, men kanskje kan du få bedre faglig oppfølgning dersom du selv fremlegger dine synspunkter for dette til avd. overlegen.

Gjest anouschka78

Hva med å skrive et brev til lederen for Folloklinikken og legge frem ditt ønske om oppfølgning fra psykiater (evt. i tillegg til psyk. sykepleier)?

Ut i fra det jeg har hørt, har Folloklinikken svært "magre" tilbud til pasienter med kroniske tilstander, men kanskje kan du få bedre faglig oppfølgning dersom du selv fremlegger dine synspunkter for dette til avd. overlegen.

Hei... Vet ikke om jeg tør. De står jo sammen der, og nekter å innrømme sine feil.

BUP'en er fantastiske. Et kjempe samarbeid om min sønn med ADHD (og OCD...)

Rådvill jeg. Trenger hjelp snart. Føler jeg møter veggen snart igjen. Kjenner den følelsen altfor godt før det "smeller"

Hei... Vet ikke om jeg tør. De står jo sammen der, og nekter å innrømme sine feil.

BUP'en er fantastiske. Et kjempe samarbeid om min sønn med ADHD (og OCD...)

Rådvill jeg. Trenger hjelp snart. Føler jeg møter veggen snart igjen. Kjenner den følelsen altfor godt før det "smeller"

Kanskje lettere om du og fastlegen sammen komponerer et brev hvor dere tar utgangspunkt i din nåværende situasjon og påpeker behovet for spesialistkompetanse mht medisinering. Gi blaffen i å klage over alt som har skjedd før; bare fokuser tydelig på behovet akkurat nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...