Gå til innhold

antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.jeg har en datter på 25år som har slitt med spiseforstyrrelser i MANGE år.skifte mellom anorexi og bulemi.

Hun har aldri motatt eller søkt hjelp.

Hun er ofte deprimert og jeg mener hun bør prøve antidepressiva.Hvilke antidepressiva er mest brukt blant de med spiseforstyrrelser? Hvilke antidepressiva har færrest bivirkninger, og særlig da vektøkning? som må unngåes!!!Ps hun har normal vekt nå..

Gjest Calóni
Skrevet

Fontex (det norske medikamentet som tilsvarer Prozac) er et SSRI som ofte blir brukt i forbindelse med bulimi. Det har ikke vektøkning som bivirkning. Jeg går selv på Fontex (men jeg har ingen spiseforstyrrelse), og den har hatt en stor antidepressiv effekt på meg, og jeg har overhodet ikke vært plaget av noen bivirkninger.

Skrevet

Fontex (det norske medikamentet som tilsvarer Prozac) er et SSRI som ofte blir brukt i forbindelse med bulimi. Det har ikke vektøkning som bivirkning. Jeg går selv på Fontex (men jeg har ingen spiseforstyrrelse), og den har hatt en stor antidepressiv effekt på meg, og jeg har overhodet ikke vært plaget av noen bivirkninger.

takk for svar Caloni.:)

Skrevet

Hvis hun aldri har vært i behandling, burde hun da ikke oppfordres til å få en ordentlig utredning før hun evt. medisineres?

Skrevet

Hvis hun aldri har vært i behandling, burde hun da ikke oppfordres til å få en ordentlig utredning før hun evt. medisineres?

hei frosken.

utredning..vel..hun har da vært hos flere almennleger...hatt timer hos privatpraktiserende. psykologer om enn ikke så mange timer da.Det er liksom ikke tvil om at hun har spf....

Hun vil jo gjerne få hjelp...men syns at det å sitte å prate med psykologer ikke fører noen sted. Kognitiv terapi er kansje en god ide...men hvordan får man slik aktiv hjelp?? Ventelistene til det offentlige hjelpeapperat er uendelig lange...og hun som tilsynelatende fungerer godt i samfunnet..med god utdannelse osv...kommer langt ned på den lange listen av hjelpetrengende.

Finnes det ett sted her i Norge hvor man kan få god effektiv hjelp....som funker??

Gjest vioola
Skrevet

som noen nevner tidligere her er fontex medisin om bruker mot bulimi . Jeg har gått på en medisin også som heter topimax , den skal være stemningsstabiliserende og ikke gi matlyst.

Jeg har også prøvd fontex men fikk ikke så god effekt av den. Jeg sverger til cipramil. Den fikk jeg kjempegod antidepressiv effekt og jeg fikk masse energi til både og trene og spise sunt. Når jeg har det bra har jeg ikke behov for å overspise, og da kaster jeg heller ikke opp. Vet ikke hvordan spiseforstyrrelsen til dattern din utarter seg da. En gammel venninne av meg har også anorexi og bulimi , men det kan umulig sammenlilgnes med mitt sykdomsbilde. Hun spiser omtrent ingenting , og om hun spiser et halvt knekkebrød må hun kaste opp. I dag er hun uføretrygdet , sitter i rullestol på grunn av benskjørhet.

lykke til. Forøvrig er egen motivasjon og vilje svært viktig til å overvinne en psykisk lidelse. Man må ville bli frisk og greie å tåle ubehageligheter som å være mett

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...