Gå til innhold

Skader det hjernen?

Anbefalte innlegg

Vet at jeg har det som i psykiatrien kalles "hallusinasjoner".

Har hatt det så lenge jeg kan huske,hvilke kategori faller jeg under da?

En med grensepsykose,hele livet?

Var til psykolog i dag,måtte le litt begge to,vet vi har ulikt syn,det er morsomt.

Jeg svinger mellom redd og glad for mine opplevelser.

Jeg tror jo at det er noe annet enn hallusinasjoner,men det jeg lurer på er om det skjer noe med hjernen når jeg har dette hele tiden?

En psykiater sa til meg en gang,at hjernen blir "skadet" i lengden,stemmer det?

Har innsett at jeg ikke klarer hverdagen,men ser ikke sammenhengen....

Vet at det er to måter å tolke dette på,jeg velger det ene fremfor det andre.

Det er mitt valg!

Ser ikke på mine opplevelser som sykt,det er mitt valg,det har med tro å gjøre....=)

Har ganske lavt funksjonsnivå,men tror det er pga stress rundt meg.

Kan man måle det da,hvis hjernen blir skadet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

3

• ulva

3

• vanadium

2

• canticle

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest rett og galt?

Har du noen gang forsøkt anti-psykotika? Får du de samme "symptomene" da?

Hodet mitt blir ihvertfall "stille" og jeg "forutser" ikke lenger ting. Tror at hvis en begynner å bli veldig psykisk syk så kommer også tankene om at en har overnaturlige evner og er synsk hos mange.(ikke misforstå; jeg vet at mange har evner som ikke alle andre har).

Jeg ser ihvertfall hvor mye "mystisk" jeg har hatt for meg uten anti-psykotika. Så det går jo an å prøve i noen uker å se om ting forandrer seg for deg også.

Hjernen kan vel forandre seg etter forskjellige opplevelser, tror jeg. Alle hendelser i livet vil jo påvirke oss. Om dette kan måles, vet jeg ikke sikkert da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654076
Del på andre sider

Hei - jeg har hatt det som deg. Det meste av livet har jeg hallusinert. Tidvis har jeg tippet over i psykose, med vrangforestillinger. Til slutt fikk jeg diagnosen schizofren. Nå sier jeg ikke at du er det :-) Men det kan jo være spennende å se hva NHD sier om dette. Har også hatt det siden barndommen, så hjernen min burde i så fall være helt kass...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654108
Del på andre sider

Har du noen gang forsøkt anti-psykotika? Får du de samme "symptomene" da?

Hodet mitt blir ihvertfall "stille" og jeg "forutser" ikke lenger ting. Tror at hvis en begynner å bli veldig psykisk syk så kommer også tankene om at en har overnaturlige evner og er synsk hos mange.(ikke misforstå; jeg vet at mange har evner som ikke alle andre har).

Jeg ser ihvertfall hvor mye "mystisk" jeg har hatt for meg uten anti-psykotika. Så det går jo an å prøve i noen uker å se om ting forandrer seg for deg også.

Hjernen kan vel forandre seg etter forskjellige opplevelser, tror jeg. Alle hendelser i livet vil jo påvirke oss. Om dette kan måles, vet jeg ikke sikkert da.

Har prøvd antipsykotika flere ganger,men ikke så lenge av gangen,får veldig trang til å kaste dem i do,har gjort det også flere ganger.

Reagerer veldig på antidepresiva og antipsykotika,energiene liker ikke at jeg tar dem.

Det er dagligdags for meg,energiene og "overnaturlige"..(naturlige) tanker...=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654204
Del på andre sider

Annonse

Hei - jeg har hatt det som deg. Det meste av livet har jeg hallusinert. Tidvis har jeg tippet over i psykose, med vrangforestillinger. Til slutt fikk jeg diagnosen schizofren. Nå sier jeg ikke at du er det :-) Men det kan jo være spennende å se hva NHD sier om dette. Har også hatt det siden barndommen, så hjernen min burde i så fall være helt kass...

Hei!

Bra du ikke har fått skade på hjernen da,får ikke håpe jeg har det heller.

Vet ikke hva det er med meg i grunn,men overfølsom er jeg,men det og kan jo tolkes på to måter.

Ja,håper NHD svarer..=)

Vet ikke hva jeg skal tro snart..hmf.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654213
Del på andre sider

Gjest millllla

Har prøvd antipsykotika flere ganger,men ikke så lenge av gangen,får veldig trang til å kaste dem i do,har gjort det også flere ganger.

Reagerer veldig på antidepresiva og antipsykotika,energiene liker ikke at jeg tar dem.

litt merkelig da, at energiene og de synske tankene eller evnene, hvis de er det, forsvinner bare ved anti psykotika? Hvis det ikke var psykotiske symptomer skulle en jo tro det ikke forsvant ved anti psykotika.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654235
Del på andre sider

Gjest rett og galt?

Alt dette skjer når jeg ikke bruker anti-psykotika:

Tror at hvis jeg tenker lenge nok på en ting, så skjer det. Og det jeg tenker på skjer også og jeg får bevis på at dette går an.

Forutser ting på TV (før det skjer). Dette har hendt mange ganger.

Sterk følelse av katastrofe. Og det skjer noe fryktelig f.eks. dødsfall i familien, ulykker osv.

Når jeg bruker medisiner så forstår jeg at dette kan være ting som kunne skjedd uten at jeg hadde tenkt veldig på det, og at jeg kanskje ikke har evner til å påvirke saker og ting.At samme hva jeg tenker så går livet sin gang og jeg har ingen skyld i det som skjer.

Uff, rotete dette, men håper poenget kom litt fram ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654250
Del på andre sider

Gjest rett og galt?

litt merkelig da, at energiene og de synske tankene eller evnene, hvis de er det, forsvinner bare ved anti psykotika? Hvis det ikke var psykotiske symptomer skulle en jo tro det ikke forsvant ved anti psykotika.

Det var også det min "lille, skadede" hjerne fant ut :))!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654255
Del på andre sider

nå gjelder ikke dette hallusinasjoner, men, en psykiater jeg gikk til sammenlignet å gå med angst/depresjon ubehandlet som det å velge å ikke behandle f.eks. kreft.

Nå er jeg forsåvidt uenig i det, men det er jo noe å ta til ettertanke.

Om man identifiserer det hele som hallusinasjon(er), så kan det jo umulig være særlig bra å la det utvikle seg til det abnorme.

Uansett hva ens tro måtte være, så skal vi leve dette livet også, og da må vi forholde oss til visse normer som samfunnet (dessverre?) har satt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654301
Del på andre sider

Gjest gulrota

nå gjelder ikke dette hallusinasjoner, men, en psykiater jeg gikk til sammenlignet å gå med angst/depresjon ubehandlet som det å velge å ikke behandle f.eks. kreft.

Nå er jeg forsåvidt uenig i det, men det er jo noe å ta til ettertanke.

Om man identifiserer det hele som hallusinasjon(er), så kan det jo umulig være særlig bra å la det utvikle seg til det abnorme.

Uansett hva ens tro måtte være, så skal vi leve dette livet også, og da må vi forholde oss til visse normer som samfunnet (dessverre?) har satt.

I denne sammenheng er det ikke samfunnets normer som er tema.

Spørsmålet dreier seg om et enkelt individs hjerne og eventuelle fysiske/psykiske skader på denne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654314
Del på andre sider

Annonse

Alt dette skjer når jeg ikke bruker anti-psykotika:

Tror at hvis jeg tenker lenge nok på en ting, så skjer det. Og det jeg tenker på skjer også og jeg får bevis på at dette går an.

Forutser ting på TV (før det skjer). Dette har hendt mange ganger.

Sterk følelse av katastrofe. Og det skjer noe fryktelig f.eks. dødsfall i familien, ulykker osv.

Når jeg bruker medisiner så forstår jeg at dette kan være ting som kunne skjedd uten at jeg hadde tenkt veldig på det, og at jeg kanskje ikke har evner til å påvirke saker og ting.At samme hva jeg tenker så går livet sin gang og jeg har ingen skyld i det som skjer.

Uff, rotete dette, men håper poenget kom litt fram ;)

Poengene dine kommer godt frem !

Du skriver om dette på en måte som kan gi økt innsikt for andre:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654323
Del på andre sider

Dette er ikke et svar på hovedspørsmålet ditt, men mer noen tanker rundt det du skriver om at ting er "ditt valg":

Jeg blir litt bekymret når du på den ene siden skriver at du har et lavt funksjonsnivå, at du har hallusinasjoner og at du samtidig har skrevet mye om hvordan din sønn sliter med mye. Jeg tror at dersom du kunne vært friskere psykisk, så ville du hatt mere overskudd til å hjelpe sønnen din med å strukturere sin hverdag. Dersom dette ikke er mulig for deg, så håper jeg du ber barnevern og andre hjelpeinstanser om at sønnen din får tilstrekkelig hjelp til å holde orden på sin hverdag. Barn trenger stabile voksne, og dersom man ikke klarer å være tilstrekkelig stabil må man ta ansvar for å formidle dette til hjelpeinstansene slik at ikke barn blir skadelidende i urimelig grad.

Skriver ikke dette for å gi deg skyldfølelse, eller øke din belastning.

------

Når det gjelder hovedspørsmålet ditt så mener jeg nhd har svart på dette en del ganger før, så du finner kanskje et svar ved å gjøre et søk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654342
Del på andre sider

Dette er ikke et svar på hovedspørsmålet ditt, men mer noen tanker rundt det du skriver om at ting er "ditt valg":

Jeg blir litt bekymret når du på den ene siden skriver at du har et lavt funksjonsnivå, at du har hallusinasjoner og at du samtidig har skrevet mye om hvordan din sønn sliter med mye. Jeg tror at dersom du kunne vært friskere psykisk, så ville du hatt mere overskudd til å hjelpe sønnen din med å strukturere sin hverdag. Dersom dette ikke er mulig for deg, så håper jeg du ber barnevern og andre hjelpeinstanser om at sønnen din får tilstrekkelig hjelp til å holde orden på sin hverdag. Barn trenger stabile voksne, og dersom man ikke klarer å være tilstrekkelig stabil må man ta ansvar for å formidle dette til hjelpeinstansene slik at ikke barn blir skadelidende i urimelig grad.

Skriver ikke dette for å gi deg skyldfølelse, eller øke din belastning.

------

Når det gjelder hovedspørsmålet ditt så mener jeg nhd har svart på dette en del ganger før, så du finner kanskje et svar ved å gjøre et søk.

Jeg er enig i poenget ditt frosken, er man veldig psykisk syk så bør man ikke ha ansvar for et barn. Men bry sier ikke noe om hvilke hallusinasjoner hun har, om de er visuelle eller auditative. Mange mennesker opplever stemmehøring , men faller ikke inn under schizofreni-begrepet av den grunn. Slik jeg har forstått det har bry allerede kontakt med et støtteapparat, og hadde det vært grunn til bekymring for henne eller barnet hadde antakelig denne instansen grepet inn. For meg fremstår bry som veldig skikket til å fostre et barn, for selv om mennesker kan ha et alternativt syn på verden, betyr ikke dette umiddelbart at de ikke er gode forsørgere. Jeg hadde satt pris på om du, frosken, hadde begrunnet hvorfor bry burde blitt vurdert som en dårlig mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654390
Del på andre sider

Jeg er enig i poenget ditt frosken, er man veldig psykisk syk så bør man ikke ha ansvar for et barn. Men bry sier ikke noe om hvilke hallusinasjoner hun har, om de er visuelle eller auditative. Mange mennesker opplever stemmehøring , men faller ikke inn under schizofreni-begrepet av den grunn. Slik jeg har forstått det har bry allerede kontakt med et støtteapparat, og hadde det vært grunn til bekymring for henne eller barnet hadde antakelig denne instansen grepet inn. For meg fremstår bry som veldig skikket til å fostre et barn, for selv om mennesker kan ha et alternativt syn på verden, betyr ikke dette umiddelbart at de ikke er gode forsørgere. Jeg hadde satt pris på om du, frosken, hadde begrunnet hvorfor bry burde blitt vurdert som en dårlig mor.

Jeg må ha ordlagt meg dårlig siden det jeg skrev kunne oppfattes som jeg mente at bry vår en dårlig mor!

Det jeg forsøkte å si noe om var at når man har ansvar for barn, så har man kanskje ikke like stor rett som ellers til kun å velge ut i fra det som føles best for en selv. I tillegg bør man vel velge ut i fra det som sannsynligvis er best for sine barn. Når det gjelder hvorvidt man skal være villig til å følge råd om å bruke medisiner, så tenker jeg at man må ta med i vurderingen hva som vil gjøre en best egnet til å gi ens barn en god hverdag.

Men samme hvor mye medisiner man evt. tar, så er det ikke gitt at man kan få et såkalt "høyt funksjonsnivå", eller at man kan bli "frisk". Man blir ikke av den grunn nødvendigvis en dårlig mor. Men dersom man har barn med spesielle behov (noe jeg har forstått det som at bry har), så kan kombinasjonen av mors psykiske vansker og barnets spesielle behov medføre at andre voksne bør trå til ekstra mye i barnets hverdag.

Det er ingen selvfølge at hele familiesituasjonen er fremme i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn i forhold til barn med spesielle behov. Dersom man ser på barnevern og ppt som noen som vil bruke ens eventuelle svakheter mot en, så kan det medføre at man er ganske tilbakeholdende med å fortelle om egne vansker. Dette har jeg stor forståelse for - men igjen kan det bli barnet som blir skadelidende.

Jeg har ikke ment å si at bry bør kontakte barnevernet fordi hun selv ikke skulle ha omsorgen for sin sønn - men jeg er oppriktig bekymret over kombinasjonen av det hun har beskrevet av sine og sin sønns problemer - særlig sett i lys av at hun også har beskrevet manglende oppfølgening fra hjelpeapparatet. Det kan virke som at hennes sønn så avgjort kan trenge hjelp fra flere voksenpersoner.

Men - det jeg ikke kan huske å ha lest noe om er hvor hans far er i bildet - og det kan godt hende at familien totalt sett klarer seg ok.

--------

En av mine kjepphester er hvilke virkninger foreldres psykiske vansker har på barn. Foreldre er ikke skyld i sine vansker eller de konsekvenser de har for barnas utvikling - men de har et spesielt ansvar for å forsøke å minimere eventuelle negative virkninger. At negative virkninger kan være tilstede på mange områder er grundig dokumentert - men økt bevissthet rundt dette kan redusere skadevirkningene.

--------

Håper det ble klarer hva jeg mener nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221629-skader-det-hjernen/#findComment-1654429
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...