Gå til innhold

Hvem betaler din bonus NHD..:)

Anbefalte innlegg

Ja, jøss. Du hadde sikkert vært positiv om du var konstant rusa, du også...

Vel, ikke for å være sarkastisk, men noen trenger faktisk medisiner. Og jeg har ALDRI sagt at jeg ikke unner dem det, men jeg personlig synes (som nevnt 1000 ganger før her), at man bør prøve andre alternativer først...!

Mener du virkelig at unger og voksne dfor den saks skyld, som er alvorlig syk, skal prøve alt av svadamedisin og jallabehandlinger før de får en som fungerer ?????

Dette blir for dumt !

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

10

• Svimern

7

• Dory

4

• canticle

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest gulrota

Henvis meg til en randomisert, placebokontrollert klinisk utprøving som har vist effekt, så skal jeg lese den.

Teorier er nødvendig, men må følges opp med kontrollerte kliniske studier,

Inntil slike foreligger, er en på nivå med helbredelse ved bønn eller homøopati dvs overtro.

Hvorfor gjøres det ikke slike randomiserte placebo studier for de mest troverdige alternative behandlingsmetodene?

Hvorfor skal kapitalen (legemiddelindustrien) styre forskning på mennesker?

Gjest gulrota

Mener du virkelig at unger og voksne dfor den saks skyld, som er alvorlig syk, skal prøve alt av svadamedisin og jallabehandlinger før de får en som fungerer ?????

Dette blir for dumt !

En psykolog i Nrk Brennpunkt programmet hadde følgende ønske for ADHD-behandling:

1. Grundig utredning (altså mer grundig enn idag) slik at man er sikker på at ADHD blir riktig diagnose.

2. Krav om gjennomføring av psykososialt behandlingsopplegg.

3. Dersom dette ikke fører frem, gjennomfør medisinering.

Nils Håvard Dahl, psykiater

En psykolog i Nrk Brennpunkt programmet hadde følgende ønske for ADHD-behandling:

1. Grundig utredning (altså mer grundig enn idag) slik at man er sikker på at ADHD blir riktig diagnose.

2. Krav om gjennomføring av psykososialt behandlingsopplegg.

3. Dersom dette ikke fører frem, gjennomfør medisinering.

ad 1) Nå vet vel ikke denne psykologen hvor grundig utredning som gjøres på de ulike BUP-er.

Vår utredning på voksne følger nasjonale standarder og er meget grundig.

Gjest gulrota

Hei folkens !

Må nesten le litt.. Mitt innlegg var ment som en spøk til vår alles kjære dr. NHD. Jeg trodde han fikk med seg programmet på NRK.

Kort fortalt NHD så ble IGJEN medisiner og spesielt produsentene av de fremstilt som store stygge ulver ! Atter en gang mistenkeliggjorde de en lege/psykiater for å ha tett samarbeid med både forskningsinstitusjoner og legemidelprodusenter, atter en gang fokuserte de på de svært sjeldene men alvorligste bivirkninger m.m.

Stakkars Pål Zeiner ble noe grillet.

Så det var på ingen måte vondt ment. Derav smilefjesene i innlegget.

Vel, litt må da dr. Pål Zeiner ha skjønt, for siste budskap i programmet var at han nå har trukket seg fra all sin undervisningsaktivitet på møter arrangert av legemiddelfirmaer og annen samhandling:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5538139.html

Koblingen mellom helsepersonell og legemiddelfirma er for øvrig også høyt oppe på den politiske dagsorden med jevne mellomrom, så det er jo ikke umulig at denne koblingen vil bli strammet inn etterhvert.

Gjest vioola

Det vil ikke være slik for alle, men hvis man har en intoleranse (en IgG reaksjon), vil disse (melkeproteinene)brytes ned til morfinpeptider i stedet for aminosyrer og dipeptider.

De inneholder også noe som heter lektiner.

Begge disse oppfattes som fremmedlegemer av immunforsvaret og spesielt melkeproteinenes peptider har en tendens til å legge seg langs nervebanene (fettet) i hjernen og i ledd og brusk.

Hvete har en annen sammensetning og har tendens til å legge seg i muskulatur og forårsake ting som eks. fibromyalgi.

Man kan måle en IgG rekasjon på masse matvarer og det er en liten blodprøve som et laboratorie i USA analyserer. Man kan også måle de mest kraftige i urin og det er vanlig at casein (melk) og gluten (mel) måles i urin. Jeg jobber med begge deler.

jeg tror veldig på det du sier. Jeg har en stoffskiftesykdom. Og en biokjemiker jeg pleier å snakke med. som kjenner til mange som har diverse matallergier og sånt. Det følger ofte med adferdsvansker eller psykiske problemer. Derfor er det kjempeviktig å få i seg alle stoffene og vitaminene man trenger, og å holde seg unna det man ikke tåler.

Og det her er en medisiner som sier det. Så man burde vel tro at han har faglig tyngde nok til å si noe sånt?

NHD er arrogant når han sammenligner det du sier med bønn og healing

*irritert*

Annonse

Gjest vioola

Takk for opplysende svar til en uvitende, men som jeg faktisk forsto.

Hvilke lidelser vil 'melkeintoleranse' kunne gi dersom man ikke oppdager det? Er svaret ditt kontroversielt (innenfor skolemedisinen)?

NPIF representerer et stort potensiale i forebyggende helsearbeid ved at foreningen arbeider for å være en landsdekkende interesseorganisasjon til fremme av økt forskning og spredning av forskningsresultater og praktiske resultater av diettbruk på området matallergi/intoleranse til fagmiljøer og allmennheten. NPIF har eget informasjonsblad for medlemmene med 4 utgivelser pr år med stoff om bl. a. praktiske erfaringer om sammenhenger mellom lærevansker/ atferdsproblem og proteinintoleranse. NPIF?s fylkeslag arrangerer informasjonsmøter /seminar og likemannsarbeid ( matkurs og samtalegrupper). Utgangspunktet for foreningenes arbeid var forskingsresultater fra Rikshospitalet i Oslo, som viste at visse matvarer,

under unormale omstendigheter, kan brytes ned til bioaktive peptider, som igjen kan ha gjennomgripende innvirkning på pasientens utvikling og livssituasjon. De fleste av medlemmene har selv praktisk erfaring for hva det vil si å få løst slike problemer. På denne hjemmesiden har vi samlet informasjon omkring NPIF. Hva vi står for, forskningsresultater, nyttige linker, seminarinformasjon, nyheter, pasienthistorier og historikk.

Proteinintoleranse innebærer at enkelte proteiner fra mat kan framkalle sykdom. Dette gjelder f. eks kasein (i melk) og gluten (i mel), fordi kroppen har for lite av de enzymene som bryter ned proteinene. Det finnes i dag forskningsresultater som viser at proteiner i melk og gluten spiller en rolle i utvikling av symptomer ved autisme,schizofreni og depresjoner. Når proteiner fra mat fordøyes, dannes det peptider. Det er gjort studier som viser at slike peptider også kan være av betydning ved hyperaktivitet (ADHD). Nyere forskning setter også utslett, migrene, spiseforstyrrelser og psoriasis i sammenheng med proteinintoleranse.

Peptider som stammer fra kasein og gluten, kan ved hjelp av følsomme analysemetoder, påvises i urin. Hvis disse stoffene finnes i større mengder enn normalt, er det gode holdepunkter for at en diett (kasein - og glutenfri) kan føre til merkbare positive endringer.

Analysene utføres av firma NeuroZym Biotech AS i Snåsa i samarbeid med overlege K.L. Reichelt på Rikshospitalet. Analysen må rekvireres av lege, psykolog eller annen ansvarlig terapeut på eget rekvisisjonsskjema fra NeuroZym Biotech AS.

Testen benyttes til å vurdere om det foreligger intoleranse mot proteiner, og om diett bør forsøkes.

Antatt antall personer i Norge som har denne funksjonshemmingen: Det er "umulig" å angi et eksakt tall for antall personer med proteinintoleranse. De finnes blant landets 1% schizofrene, 1-3% AD/HD og 0,1 % autister. Med et nøkternt anslag om at 1/3 av disse har peptid-opphopning i urinen, blir antallet: 1/3x(4 500 000x(0,01+0,02+0,001)= 46.500 I tillegg vet vi at mennesker uten disse diagnosene, også har fått påvist protein - intoleranse. Samlet anslår vi antallet å ligge mellom 50 000 og 100 000 personer.

NHD mener sikkert han overlege K.L. Reichelt er kvakksalver også

Gjest anouschka78

Ja, jøss. Du hadde sikkert vært positiv om du var konstant rusa, du også...

Vel, ikke for å være sarkastisk, men noen trenger faktisk medisiner. Og jeg har ALDRI sagt at jeg ikke unner dem det, men jeg personlig synes (som nevnt 1000 ganger før her), at man bør prøve andre alternativer først...!

Har du ADHD selv? Bare lurer siden du vet så mye om virkninger og hva som hjelper.

Ingen med ADHD blir rusa av ritalin/concerta. Jeg ble svært trøtt. Det er ingen vidunder medisin. Kan du ikke legge frem forskningsresultater, så kan du diskutere fakta etterpå.

Vel, litt må da dr. Pål Zeiner ha skjønt, for siste budskap i programmet var at han nå har trukket seg fra all sin undervisningsaktivitet på møter arrangert av legemiddelfirmaer og annen samhandling:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5538139.html

Koblingen mellom helsepersonell og legemiddelfirma er for øvrig også høyt oppe på den politiske dagsorden med jevne mellomrom, så det er jo ikke umulig at denne koblingen vil bli strammet inn etterhvert.

At det er på dagsorden er bra ! Dette må det være fokus på, og et kontrollerende organ som overalt ellers i samfunnet, ENIG !

MEN, alltid er det fokus på at dette samarbeidet er så negativt, at all ny antidepressiv medisin er laget kun for at de skal tjene penger m.m. Men det hjelper jo mennesker ! Folk blir friske og får en ny sjanse. NATURLIGVIS skal de tjene penger, det er jo å produsere medisin de lever av, som all annen industri i verden MÅ de tjene penger for å overleve.

Gjest Aina E

Henvis meg til en randomisert, placebokontrollert klinisk utprøving som har vist effekt, så skal jeg lese den.

Inntil slike foreligger, er en på nivå med helbredelse ved bønn eller homøopati dvs overtro.

Er dette greit nok?

Boris, M., et al. Foods and additives are common causes of the attention deficit hyperactive disorder in children. Ann Allergy. 72(5):462-468, 1994.

Despite previous studies on the role of foods, preservatives and artificial colorings in ADHD this issue remains controversial. This investigation evaluated 26 children who meet the criteria for ADHD. Treatment with a multiple item elimination diet showed 19 children (73%) responded favorably. On open challenge, all 19 children reacted to many foods, dyes, and/or preservatives. A double-blind placebo controlled food challenge (DBPCFC) was completed in 16 children. There was a significant improvement on placebo days compared with challenge days. Atopic children with ADHD had a significantly higher response rate than the nonatopic group. This study demonstrates a beneficial effect of eliminating reactive foods and artificial colors in children with ADD. Dietary factors may play a significant role in the etiology of the majority of children with ADHD.

Gjest Aina E

Her er en til:

Kaplan, B. J., et al. Dietary replacement in preschool-aged hyperactive boys. Pediatrics. 83(1):7-17, 1989.

Department of Pediatrics, University of Calgary, Alberta, Canada.

A 10-week study was conducted in which all food was provided for the families of 24 hyperactive preschool-aged boys whose parents reported the existence of sleep problems or physical signs and symptoms. A within-subject crossover design was used, and the study was divided into three periods: a baseline period of 3 weeks, a placebo-control period of 3 weeks, and an experimental diet period of 4 weeks. The experimental diet was broader than those studied previously in that it eliminated not only artificial colors and flavors but also chocolate, monosodium glutamate, preservatives, caffeine, and any substance that families reported might affect their specific child. The diet was also low in simple sugars, and it was dairy free if the family reported a history of possible problems with cow's milk. According to the parental report, more than half of the subjects exhibited a reliable improvement in behavior and negligible placebo effects. In addition, several nonbehavioral variables tended to improve while the children received the experimental diet, particularly halitosis, night awakenings, and latency to sleep onset.

Gjest Aina E

Uuups, en til gitt:

Egger, J., et al. Controlled trial of oligoantigenic treatment in the hyperkinetic syndrome. Lancet. 1(8428):540-545, 1985.

76 selected overactive children were treated with an oligoantigenic diet, 62 improved, and a normal range of behaviour was achieved in 21 of these. Other symptoms, such as headaches, abdominal pain, and fits, also often improved. 28 of the children who improved completed a double-blind, crossover, placebo-controlled trial in which foods thought to provoke symptoms were reintroduced. Symptoms returned or were exacerbated much more often when patients were on active material than on placebo. 48 foods were incriminated. Artificial colorants and preservatives were the commonest provoking substances, but no child was sensitive to these alone.

Gjest Aina E

Har du ADHD selv? Bare lurer siden du vet så mye om virkninger og hva som hjelper.

Ingen med ADHD blir rusa av ritalin/concerta. Jeg ble svært trøtt. Det er ingen vidunder medisin. Kan du ikke legge frem forskningsresultater, så kan du diskutere fakta etterpå.

Nå har jeg lagt fram litt forskningsresultater. Se svar til NHD.

Jeg har aldri påstått at de med ADHD blir rusa, men at medikamentene klassifiseres som et rusmiddel.

Annonse

Gjest Aina E

jeg tror veldig på det du sier. Jeg har en stoffskiftesykdom. Og en biokjemiker jeg pleier å snakke med. som kjenner til mange som har diverse matallergier og sånt. Det følger ofte med adferdsvansker eller psykiske problemer. Derfor er det kjempeviktig å få i seg alle stoffene og vitaminene man trenger, og å holde seg unna det man ikke tåler.

Og det her er en medisiner som sier det. Så man burde vel tro at han har faglig tyngde nok til å si noe sånt?

NHD er arrogant når han sammenligner det du sier med bønn og healing

*irritert*

Takk ;-) Men vi er heldige, fordi en del leger har begynt å se nyttigheten av alternativ behandling.

Det er akkurat som om legene våre i dag skulle stått og sagt at "Hippocrates var en dust".

Nesten som om de fnyser av noen tusen års vitenskap og favoriserer et par års utprøving av medisiner før de tas i bruk?

Gjest Aina E

Dette blir for dumt !

Nei, jeg synes INGEN burde ta verken jalla, eller svada. Jeg synes man burde se på de individuelle behov og ikke kjøre på med kjemi på alle og enhver.

Jeg mener... En med en sykdom kan ha fått den sykdommen av helt andre årsaker enn en annen. Det betyr jo også ulik behandling - samme sykdom. Tror du vi mennesker er laget så enkelt at vi bare kan fly rundt og dempe en haug med symptomer? Lik behandling til alle?

Nå gidder jeg desverre ikke bruke mer tid på deg.

Ha en god natt :-)

Det vil ikke være slik for alle, men hvis man har en intoleranse (en IgG reaksjon), vil disse (melkeproteinene)brytes ned til morfinpeptider i stedet for aminosyrer og dipeptider.

De inneholder også noe som heter lektiner.

Begge disse oppfattes som fremmedlegemer av immunforsvaret og spesielt melkeproteinenes peptider har en tendens til å legge seg langs nervebanene (fettet) i hjernen og i ledd og brusk.

Hvete har en annen sammensetning og har tendens til å legge seg i muskulatur og forårsake ting som eks. fibromyalgi.

Man kan måle en IgG rekasjon på masse matvarer og det er en liten blodprøve som et laboratorie i USA analyserer. Man kan også måle de mest kraftige i urin og det er vanlig at casein (melk) og gluten (mel) måles i urin. Jeg jobber med begge deler.

Må legge til at barn med nedsatt hørsel får symptomer som likner på ADHD. Symptomene kan også likne autisme..

Jeg har et barn som er i grenseland for hvorvidt han bør utredes. Han er 8 år og bruker EyeQ, som er et tilskudd av ulike fettsyrer. (EPA-fettsyrer, omega 3 og omega6) Jeg er egentlig ikke en "alternativ" person i det hele tatt, har en inngrodd skepsis til mye av det. Men etter at han begynte med EyeQ har forandringen vært så markant at jeg nesten føler for å misjonere ;o)

Skolen vet ikke om at han bruker EyeQ. En periode trappet vi ned på tilskuddet, da fikk vi etter få dager melding fra skolen om at konsentrasjonen hans var blitt markant dårligere. Og vi hadde ikke sagt noe på forhånd! Da trappet vi opp igjen, det gikk EN uke, så fikk han melding med hjem om at han hadde jobbet godt, vært grei og samarbeidsvillig! Faktisk har vi ikke fått noe annet enn positive tilbakemeldinger i hele den perioden han har brukt EyeQ.

Mulig noen kaller det humbug, men jeg har stor tro på tilskudd av de riktige fettsyrene, jeg ser jo at det virker på mitt barn!

Gjest Aina E

Takk for opplysende svar til en uvitende, men som jeg faktisk forsto.

Hvilke lidelser vil 'melkeintoleranse' kunne gi dersom man ikke oppdager det? Er svaret ditt kontroversielt (innenfor skolemedisinen)?

Tja, intoleranser er jo alltid forstadiet til en allergi. Og det er ikke sikkert det er allergi mot melk vi snakker om, men svekkede slimhinner og IgE reaksjoner på helt andre ting. Bl.a. kryssreaksjoner.

Man kan få mye plager av å ete ting man ikke tåler...

Jeg forstod ikke helt det siste du spurte om. Jeg jobber bare alternativt om du lurte på det?

Gjest vioola

Takk ;-) Men vi er heldige, fordi en del leger har begynt å se nyttigheten av alternativ behandling.

Det er akkurat som om legene våre i dag skulle stått og sagt at "Hippocrates var en dust".

Nesten som om de fnyser av noen tusen års vitenskap og favoriserer et par års utprøving av medisiner før de tas i bruk?

forøvrig er ikke dette bare en biokjemiker jeg kjenner. Det er han som pleier å analysere prøvene mine. .Han jobber på riksen. Blir behandlet av et tverrfaglig team på rikshospitalet som tar seg av oss med stoffskiftesykdom.

er med i en forening som heter norsk protein intoleranse forening :http://www.npif.no/

der finner du noen artikler på norsk om emne hvis du er innteresert.

Gjest gulrota

Nei, jeg synes INGEN burde ta verken jalla, eller svada. Jeg synes man burde se på de individuelle behov og ikke kjøre på med kjemi på alle og enhver.

Jeg mener... En med en sykdom kan ha fått den sykdommen av helt andre årsaker enn en annen. Det betyr jo også ulik behandling - samme sykdom. Tror du vi mennesker er laget så enkelt at vi bare kan fly rundt og dempe en haug med symptomer? Lik behandling til alle?

Nå gidder jeg desverre ikke bruke mer tid på deg.

Ha en god natt :-)

Hvilke diagnoser bruker psykiatrien IKKE antipsykotika mot?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...