Gå til innhold

NHD - Utrede og håndtere hodepine/migrene.

Anbefalte innlegg

Gjest Noe konstruktivt?

Jeg er 50% ufør pga posttraumatiske plager som har "festet seg".

Jeg har lav stresståleranse og blir forholdsvis fort utslitt, selv om jeg over kortere tid kan nå opp til gamle høyder. Så synker jeg sammen igjen.

Jeg har store muskelspenninger og mye nakke og skulderplager. Er også en del plaget med kvalme.

Flere ganger i uken kan jeg ha hodepine som er delvis invalidiserende. Kan utløses/forverres av stress, dårlig søvn, uregelmessige måltider etc., men kan også komme tilsynelatende umotivert.

Jeg blir ikke klok på om det er migrene, spenningshodepine en blanding eller noe annet. Den kan ligne på hodepine man får ved tette bihuler i kombinasjon med sterkt sløvende rus. Blir ekstremt lydfølsom. Har prøvd Imigran uten større hell.

Hittil har jeg ikke greid å forutse anfallene. Men i dag sjokkerte min 8-åring meg ved å si at han så jeg hadde hodepine 1-2 timer før jeg selv merket det. Han sa jeg så trett ut på øynene. I går kveld og i dag formiddag var jeg så kvalm at jeg trodde jeg var i ferd med å få magesjau.

I dette virvarret av vondter og små og store plager, er det ikke enkelt å være min fastlege...

Hva kan jeg gjøre for å best mulig forklare og få oversikt over hvordan hodepinen opptrer?

Hvordan kan jeg lære meg å forutse hodepine / migrene for å forebygge? Hvordan forebygge?

Til daglig kjenner jeg lite etter både på kropp og følelser. Er mer opptatt av det jeg holder på med helt til jeg blir innhentet av fysiske / psykiske smerter som er for store til å oversees. Er det en dårlig strategi?

Jeg er lut lei av å være pasient, og går for tiden kun sporadisk til psykolog. Burde jeg også vurdere fysioterapi?

Kan det han noen hensikt å bli henvist til en eller annen spesialist? I så fall spesialist på hva?

I forhold til mine psykiske plager er det et stort poeng å begrense antall helsepersonell jeg forholder meg til. Jeg kan trenge mye tid på å klare å forholde meg til et ny person.

Jeg er takknemlig for alle innspill. Både fastlegen og jeg er noe tom for gode idéer.

mvh

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...