Gå til innhold

Forskning lykkepillen-Nhd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sofies verden

Kommentert av meg flere ganger tidligere.

Jeg ville ikke gått med en ubehandlet depresjon for å marginalt redusere risiko for benskjørhet i alderdommen.

NTNU-forskningen har også påvist en sammenheng mellom serotonin i blodet og skader på hjerteklaffene. Dette kalles det carcinoide syndrom.

Er det fremdeles slik at det er bedre enn å gå med ubehandlet nedstemthet/depresjon?

Nils Håvard Dahl, psykiater

NTNU-forskningen har også påvist en sammenheng mellom serotonin i blodet og skader på hjerteklaffene. Dette kalles det carcinoide syndrom.

Er det fremdeles slik at det er bedre enn å gå med ubehandlet nedstemthet/depresjon?

Det vet jeg ikke.

Jeg avventer ytterligere forskning.

Enkeltfunn er ikke nok til å bevise sammenheng. De må bekreftes av flere.

Vi får avvente svar...

Gjest Amoline

Dette bare bekrefter min skepsis til SSRI i utgangspunktet. Føler ikke at det hjelper noe særlig en gang.

Vet senkonsekvensene av at en hel generasjon (400 000 per i dag) går på SSRI?

Allmenleger blir feks tilrådd å sette pasienter på SSRI FØR de henviser pasienter til fagpersoner som psykologer og behandlere.

Hvem er det som står bak den tilrådningen? Jeg er forøvrig skeptisk til koblingen leger og medisinindustrien.

Gjest vioola

Dette bare bekrefter min skepsis til SSRI i utgangspunktet. Føler ikke at det hjelper noe særlig en gang.

Vet senkonsekvensene av at en hel generasjon (400 000 per i dag) går på SSRI?

Allmenleger blir feks tilrådd å sette pasienter på SSRI FØR de henviser pasienter til fagpersoner som psykologer og behandlere.

Hvem er det som står bak den tilrådningen? Jeg er forøvrig skeptisk til koblingen leger og medisinindustrien.

lykkepiller er jo guds gave til psykiatrien. Masse mennesker står på venteliste og det er ikke nok ressurser , behandlere eller penger til å hjelpe alle. Så fastlegene kan skrive ut resept på ssri.

jeg har hatt god hjelp med ssri før også , men skader ikke å være litt skeptisk

Annonse

Gjest Amoline

lykkepiller er jo guds gave til psykiatrien. Masse mennesker står på venteliste og det er ikke nok ressurser , behandlere eller penger til å hjelpe alle. Så fastlegene kan skrive ut resept på ssri.

jeg har hatt god hjelp med ssri før også , men skader ikke å være litt skeptisk

SSRI hjelper i de fleste tilfeller ikke mot annet enn symptomene. Det hjelper ikke mot årsakene til depresjonen/angsten.

Det beste er vel å ha et menneske å prate med?

I mitt tilfelle hjelper ikke medisiner særlig mye.

SSRI hjelper i de fleste tilfeller ikke mot annet enn symptomene. Det hjelper ikke mot årsakene til depresjonen/angsten.

Det beste er vel å ha et menneske å prate med?

I mitt tilfelle hjelper ikke medisiner særlig mye.

"SSRI hjelper i de fleste tilfeller ikke mot annet enn symptomene. Det hjelper ikke mot årsakene til depresjonen/angsten."

Dessverre en vanlig feiloppfatning.

Gjest vioola

"SSRI hjelper i de fleste tilfeller ikke mot annet enn symptomene. Det hjelper ikke mot årsakene til depresjonen/angsten."

jo , litt så. lykkepiller gjør ikke at du får det bedre hvis du hater skolen du går på og føler at folk fryser deg ut og at du er dønn ensom og savner kjæreste + at du har lyst å veie 50kg å fly ute på byen og flørte med gutter. :) Hvis det finnes en sånn pille vil jeg gjerne vite

Gjest Amoline

jo , litt så. lykkepiller gjør ikke at du får det bedre hvis du hater skolen du går på og føler at folk fryser deg ut og at du er dønn ensom og savner kjæreste + at du har lyst å veie 50kg å fly ute på byen og flørte med gutter. :) Hvis det finnes en sånn pille vil jeg gjerne vite

Jeg kunne gjerne vite om en sånn pille.

Hva er det feiloppfatningen tuftet på da?

1. Årsaken til depresjon er ofte genetisk. Det hjelper ikke prateterai mot.

2. Om en i årevis prater om hva en tror kan være årsaken til depresjonen, er det ingen holdepunkter for at det fjerner depresjonen.

3. Om depresjonen har sin rot i nåværende livsvansker, vil kun psykoterapi hjelpe. Medisiner vil ikke fjerne årsaken , men vil kunne gi personen energi til å ta fatt i vanskene.

Gjest Amoline

Man kan vel ikke utelukke at det i mange tilfeller er årsaker til at man får depresjoner, og at det beste er å få en person å bearbeide dette med?

I noen tilfeller kan det være biologiske årsaker og dette kan jeg gå god for.

så er det dette med at depresjoner fører til tilbakevendende depresjoner og det må behandles.

Men det finnes da mange måter å gjøre det på?

Samtaler, grupper hvor man kommer i fysisk aktivitet etc.

Tenk om man ble mindre overlatt til seg selv og støtteapparatet til alternative måter å hanskes problemer på var bedre.

Jeg tenker bare på bivirkninger medisiner har. Tenk hvor livsbegrensende det feks er å legge på seg 20-30 kg. Eller alle de skumle bivirkningene man ennå ikke vet om.

Annonse

Gjest Amoline

2. Om en i årevis prater om hva en tror kan være årsaken til depresjonen, er det ingen holdepunkter for at det fjerner depresjonen.

3. Om depresjonen har sin rot i nåværende livsvansker, vil kun psykoterapi hjelpe. Medisiner vil ikke fjerne årsaken , men vil kunne gi personen energi til å ta fatt i vanskene.

Ok, det var mer klargjørende :-)

Da er vi i grunn enige da.Genetisk arvelige depresjoner bør behandles med medisiner.

Kjenner meg litt igjen. Jeg har ikke en medfødt tendens til depresjon, men har opplevd ting i nåtid som er vanskelige. Medisiner hjelper meg lite, og samtaleterapi er egentlig det eneste som duger sånn sett på meg.

Gjest vioola

jeg har hatt god hjelp av cipramil før. Men så pleier jeg å feste endel i helgene. Og da er ikke det så bra å kombinere. Men jeg sliter enormt med å ha viljestyrke til å gjøre noe med vektproblemet mitt og til og begynne og trene og alt sånne ting. og på grunn av vektproblemet mitt isolerer jeg meg fordi jeg synes jeg er så stygg og feit. og dermed holder jeg på å klikke av å ikke ha sosialt liv.

ganske sikker på at jeg ikke har noe klinisk depresjon , har feks det ganske bra for tida egentlig. Selv om altså de tingene jeg nevnte plager meg. kanskje det hadde vært et poeng å prøve AD igjen? men tviler på at det kan hjelpe på ren latskap

Hva med GAD? er det og gentisk(noe jeg tror),og er da kognitiv terapi ikke særlig hjelpsom??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...