Gå til innhold

Ungdom med atferdsproblemer

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en sønn som nå er 17 år. Han har alltid vært veldig urolig og har på ungdomsskolen fått kartlagt at han har store konsentrasjonsproblemer. Men han har ikke gått på noen medisinering for ADHD eller fått noen utredening. For ett år siden begynte han å røyke hasj. Etter den tid ble han meget aggressiv mot meg. Han slo meg to ganger med knyttnevene, slik at jeg fikk store blåmerker. I det året som har gått har han stadig hatt raseriutbrudd for små bagateller. Det siste var for en uke siden, hvor han knuste mye i hjemmet.Han ble da flyttet til en institusjon fordi vi ikke klarer å håndtere han her hjemme. Vi har i dette året gått til samtaler på BUP. Han har veldig liten empati for oss i familien. Han klandrer meg for alt som går galt i livet hans. Han skulker kun skolen. Han vil ikke se meg lenger. Den siste tiden han bodde hjemme var han kun hjemme for å være på msn, spise, sove til langt på dag og være ute med hasj-vennene sine. Han vil ikke delta i vanlige familie aktiviteter lenger. Han påstår han ikke misbruker andre rusmidler enn hasj. Men det virker som om han blir veldig aggressiv av det. Ut i fra det jeg skriver, tror du han kan ha ADHD eller en form for psykopati? Han vil nå bli utdredet av psykiatriker på BUP for begge deler. Hvis det skulle vise seg at han har noe av dette, hvilke medisinering vil du da anbefale? Jeg har alltid vært litt i mot medisinering av ADHD, og vi har klart å håndtere han inntil det siste året. Nå er jeg imidlertid helt desperat, og gjør hva som helst for at han skal slutte med hasj og slutte å være så aggresiv, slik at vi kan fungere som en familie igjen og slik at han kan få seg en utdannelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221968-ungdom-med-atferdsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anouschka78

Psykopati? Hvorfor er han psykopat? Jeg ville begynt å tenke depresjon, rusmisbruk, kriminalitet, konsentrasjonsproblemer og ADHD først. Ikke sjelden at ungdomstiden med en ubehandlet ADHD'er er tøff, det vet mamma alt om, men takke meg til, psykopat er jeg heldigvis ikke!

Lykke til, på meg høres det mer ut som ADHD og en gutt som kanskje skulle fått medisiner før.

Håper det ordner seg for dere!

Grunnen til at jeg nevner psykopati er fordi jeg mener å ha lest at enkelte kan få psykopatiske trekk av å røyke hasj. Jeg lurte i grunnen på om NHD har noen formeninger om dette ut i fra den aggressiviteten min sønn har vist. Vanligvis blir de jo veldig rolige av å røyke hasj? Fint om jeg kan få svar fra NHD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...