Gå til innhold

"Stop walking on eggshells"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest vioola

tror ikke den fins på norsk.

har ikke lest noen bra bøker om borderline personlighetsforstyrrelse på norsk..dessuten følte jeg meg litt dum når jeg søkte på amazon..bare masse sånn hvordan bli kvitt en borderliner , stop walking on egg shells how to get out of an abusive relationships..blabla..

fæl stigmatiserende diagnose altså

Gjest lincca

har ikke lest noen bra bøker om borderline personlighetsforstyrrelse på norsk..dessuten følte jeg meg litt dum når jeg søkte på amazon..bare masse sånn hvordan bli kvitt en borderliner , stop walking on egg shells how to get out of an abusive relationships..blabla..

stop walking on eggshells er nok ikke sånn nei... tror du bør lese den før du dømmer.. :) Den forklarer hvorfor de sier som de gjør og hvordan takle det og faktisk leve med en du er glad i som sliter med en ganske vond lidelse, som (ikke til å legge under en stol) kan gå ut over ens nærmeste... Boken har empati, og fremstiller ikke noen som noen forferdelige mennesker eller lignende. Overhodet ikke.

Gjest Maria74

Trist det skal være sånn. Og når vi er inne på det, så er vel borderline inne i samme cluster B, som antisosial. Er jo veldig stigmatiserende det.

Det jeg fikk forklart en gang er at borderline er en "sekkediagnose" og at det er store individuelle forskjeller på mennesker med denne diagnosen.

Tror denne diagnosen er så stigmatiserende at mange ville tatt avstand fra en person som har den. Venner etc.

Gjest Maria74

stop walking on eggshells er nok ikke sånn nei... tror du bør lese den før du dømmer.. :) Den forklarer hvorfor de sier som de gjør og hvordan takle det og faktisk leve med en du er glad i som sliter med en ganske vond lidelse, som (ikke til å legge under en stol) kan gå ut over ens nærmeste... Boken har empati, og fremstiller ikke noen som noen forferdelige mennesker eller lignende. Overhodet ikke.

Men den er på engelsk?

Annonse

Gjest vioola

Trist det skal være sånn. Og når vi er inne på det, så er vel borderline inne i samme cluster B, som antisosial. Er jo veldig stigmatiserende det.

Det jeg fikk forklart en gang er at borderline er en "sekkediagnose" og at det er store individuelle forskjeller på mennesker med denne diagnosen.

Tror denne diagnosen er så stigmatiserende at mange ville tatt avstand fra en person som har den. Venner etc.

ja , seriøst , jeg er mye på et forum som heter deppa.com.

er du ung jente som kanskje utagerer litt og som skader seg selv er det fryktelig lett å få den diagnosen

jeg har forøvrig diagnose depresjon,borderline ,angst ,bipolar you name it.. alt dette er forskjellige leger som har puttet diagnosene på meg etter innleggelse

Gjest lincca

Nå virker jo du like stigmatiserende mot personer med antisosial personlighetsforstyrrelse!

En ER ikke diagnosen sin. og en trenger ikke være noen psykopatisk person for å ha den diagnosen.

Jeg har forresten MANGE venner med diagnosen borderline. Er ingen som har tatt avstand fra dem pga en diagnose. Det sier mer om personen som tar avstand bare over noe sånt enn den som har diagnosen. Om folk tar avstand fra andre kommer det nok av at man blir behandlet dårlig eller andre er så dårlig at de ikke orker se på. Og det gjelder uansett diagnoser.

Den eneste jeg kjenner som er virkelig hånete mot borderlinere, har forresten borderline sjøl. Men hun fornekter det og manipulerer seg til å få andre diagnoser i stedet osv. Hun er et helvete om du ikke er 100% for henne. Men de fleste andre jeg kjenner er snillheten selv.

En trenger ikke være en vanskelig person fordi om man har det vanskelig. Men ei har sagt at diagnosen er såpass stigmatiserende at man ikke kan fortelle til andre mennesker at man har den...

Vel uansett er bøkene bra :)

firebird1365380441

Jeg har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.Og ja,det er i høy grad stigmatiserende.Har opplevd at folk har sammenlignet mennesker som har borderline/emosjonell ustabil personlighetsfortyrrelse med det som tidligere ble kalt psykopati.Det ligger jo i cluster B....

Det folk stort sett ikke vet er at det er gradsforskjeller innen Borderline.Og det heter jo ikke bare Borderline,men også ustabil og impulsiv type,som "utspringere" fra "grunndiagnosen".

Å ha diagnosen Borderline,har i mange tilfeller vært en stor belastning for meg.Etter at jeg startet på medisiner som har gjort meg mer stabil,har flere av symptomene på Borderlinen "min" blitt borte...

Lurer på om menn med BPD opplever diagnosen som like belastende som mange av oss kvinner?

Annonse

firebird1365380441

oki , kanskje jeg skal kjøpe den boka.

Har lest boka Biological Unhappiness.Er det den samme?Var mye om Borderline der,og boka var på engelsk.Lettlest bok,uten for mange innvikla "doktorord".Forklarte veldig bra både om hvordan det er å leve MED denne diagnosen og hvordan andre mennesker kan få et enklere forhold til de som har diagnosen.

En god bok!

Gjest Maria74

Jeg har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.Og ja,det er i høy grad stigmatiserende.Har opplevd at folk har sammenlignet mennesker som har borderline/emosjonell ustabil personlighetsfortyrrelse med det som tidligere ble kalt psykopati.Det ligger jo i cluster B....

Det folk stort sett ikke vet er at det er gradsforskjeller innen Borderline.Og det heter jo ikke bare Borderline,men også ustabil og impulsiv type,som "utspringere" fra "grunndiagnosen".

Å ha diagnosen Borderline,har i mange tilfeller vært en stor belastning for meg.Etter at jeg startet på medisiner som har gjort meg mer stabil,har flere av symptomene på Borderlinen "min" blitt borte...

Lurer på om menn med BPD opplever diagnosen som like belastende som mange av oss kvinner?

Om menn opplever belastningen like stor som kvinner vet jeg ikke. Mener å ha lest en plass at det er flere kvinner med borderline og flere menn med antisosial pf. Men dette er med forbehold at jeg husker feil.

Kanskje har dette med kjønnsforskjeller å gjøre?

Når venner spør meg om jeg har fått en diagnose så svarer jeg veldig svevende. En av grunnene er at mange av mine venner er sykepleiere og da vet de hva den diagnosen går ut på. Den andre grunnen har litt med den først grunnen å gjøre; jeg vet at diagnosen er stigmatiserende og når folk kjenner til den så er det best de ikke vet det.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om menn opplever belastningen like stor som kvinner vet jeg ikke. Mener å ha lest en plass at det er flere kvinner med borderline og flere menn med antisosial pf. Men dette er med forbehold at jeg husker feil.

Kanskje har dette med kjønnsforskjeller å gjøre?

Når venner spør meg om jeg har fått en diagnose så svarer jeg veldig svevende. En av grunnene er at mange av mine venner er sykepleiere og da vet de hva den diagnosen går ut på. Den andre grunnen har litt med den først grunnen å gjøre; jeg vet at diagnosen er stigmatiserende og når folk kjenner til den så er det best de ikke vet det.

Det er korrekt det du skriver om den ulike fordeling på pf mellom de to kjønn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...