Gå til innhold

Sammenheng mellom sykdomslengde og prognoser

Anbefalte innlegg

Gjest nienna

Hvor mye har lengden på sykdomsperioden å si for prognosene?

Jeg har selv vært syk i 9 år og har fått veldig intensiv behandling de siste 7 årene. I løpet av disse årene har det meste av det som finnes av behandling vært prøvd og selv om jeg er litt bedre nå er jeg langt i fra velfungerende og klarer ikke vanlige ting som skole. Akkurat nå er min aller største frykt å ikke bli frisk.

Jeg vil så gjerne leve et friskt liv og studere. Jeg blir rett og slett trist og motløs av å se at alle mine venner lever det livet jeg så inderlig ønsker å delta 110 % i.

Jeg vet jo at dere ikke kan si noe om mine prognoser siden dere ikke kjenner meg og min sykdom, men lurer på hvordan dette henger sammen på generelt grunnlag. Er det mange som blir helt friske etter feks 10-15 år med sammenhengende sykdom?

En annen ting er at jeg ser skygger som går i gangene, det kommer masse prikker som beveger seg i luften og jeg hører barneskrik og latter selv om jeg er alene. Kan dette være en form for hallusinasjoner? Jeg klarer som regel fint å skille dette fra virkeligheten, men hvis jeg er ute blant folk hender det at jeg får store problemer med å skille "mine" lyder fra de virkelige. Dette er noe jeg ikke tør å prate med mine behandlere om. Vil tilføye at jeg aldri har slitt med psykoseproblematikk.

Fortsetter under...

Gjest vioola

vet ikke hva jeg skal si jeg. Man hører endel solskinnshistorier om mennesker med psykiske problemer som plutselig blir såååå lykkelig og heeelt friske

dessverre tror jeg ikke det er normen , tror det er ganske vanlig for de av oss som har hatt langvarige alvorlige psykiske lidelser at det blir en evigvarende kamp for å holde seg frisk. Alle kan kansje ikke være fullt funskjonerende heller

Nils Håvard Dahl, psykiater

Generelt blir prognosen dårligere dess lengre en har hatt en sykdom uten bedring, og dess flere behandlingstiltak som har sviktet.

Så hender det en gang i blant at det kommer en ny mulighet i form av en medisin, eller en behandler som ser noe de andre ikke har sett.

Jeg må bare spørre:

a) Er det du ser pseudohallusinasjoner slik en ser hos personer som har opplevd overgrep? De vil no være der, de forsinner ikke av medisiner, og de er helt ufarlige og fører ikke til psykose.

B) Er du utredet for nevrologiske sykdommer som f eks epilepsi?

Gjest nienna

Generelt blir prognosen dårligere dess lengre en har hatt en sykdom uten bedring, og dess flere behandlingstiltak som har sviktet.

Så hender det en gang i blant at det kommer en ny mulighet i form av en medisin, eller en behandler som ser noe de andre ikke har sett.

Jeg må bare spørre:

a) Er det du ser pseudohallusinasjoner slik en ser hos personer som har opplevd overgrep? De vil no være der, de forsinner ikke av medisiner, og de er helt ufarlige og fører ikke til psykose.

B) Er du utredet for nevrologiske sykdommer som f eks epilepsi?

Jeg får krysse fingrene for at mine behandlere og jeg i fellesskap klarer å finne på noe lurt som får meg på beina igjen =)

a) Jeg er jo fullt klar over at mine sansebedrag ikke er reelle, så at det kan være pseudohallusinasjoner virker ikke urimelig. Hvis det er det, finnes det noe som kan hjelpe eller vil det brenne ut av seg selv etter hvert som man får bearbeidet ting? Det virker veldig forstyrrende i sosiale sammenhenger og det gjør at jeg mister konsentrasjonen.

Kan pseudohallusinasjoner oppstå uten en fortid med overgrep?

B) Jeg har ikke blitt utredet for nevrologiske sykdommer.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg får krysse fingrene for at mine behandlere og jeg i fellesskap klarer å finne på noe lurt som får meg på beina igjen =)

a) Jeg er jo fullt klar over at mine sansebedrag ikke er reelle, så at det kan være pseudohallusinasjoner virker ikke urimelig. Hvis det er det, finnes det noe som kan hjelpe eller vil det brenne ut av seg selv etter hvert som man får bearbeidet ting? Det virker veldig forstyrrende i sosiale sammenhenger og det gjør at jeg mister konsentrasjonen.

Kan pseudohallusinasjoner oppstå uten en fortid med overgrep?

B) Jeg har ikke blitt utredet for nevrologiske sykdommer.

a.) Kanskje denne linken kan gi deg noe?

http://www.krisepsyk.no/temasider/courtois.htm

b.) Når ingenting hjelper, må en være kreativ vedr andre diagnoser. Terskelen for utredning på andre ting senkes også.

Kanskje du skal lufte muligheten for nevrologisk sykdom som en diff-diagnose for behandleren din?

Gjest nienna

a.) Kanskje denne linken kan gi deg noe?

http://www.krisepsyk.no/temasider/courtois.htm

b.) Når ingenting hjelper, må en være kreativ vedr andre diagnoser. Terskelen for utredning på andre ting senkes også.

Kanskje du skal lufte muligheten for nevrologisk sykdom som en diff-diagnose for behandleren din?

Takk for svar =)

Skal ta å nevne dette for behandlerene mine.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...