Gjest Skalblisterk Skrevet 15. mars 2001 Del Skrevet 15. mars 2001 Bør de forskjellige musklene trenes forskjellig? Jeg tenker da på antall rep, hvor ofte pr uke, eventuelt flere/mindre set. Er litt usikker på dette. Har ikke trent så lenge, ca 1år, og det svirrer mange spørsmål rundt i hodet mitt angående dette med trening. Man vil jo gjerne få best resultat og det forstår jeg jo at det kan kunn gjøres gjennom rett trening. Og det kan jo være litt vanskelig for den som ikke har så mye peil. Topper`s med mange svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest John Skrevet 16. mars 2001 Del Skrevet 16. mars 2001 Hvordan du bør trene, avhenger av hva du skal bruke treningen til, eller målet med treningen med andre ord. Derfor er det litt vrient å svare direkte på dette. Generelt vil jeg si at den sunneste og kanskje også beste måten å trene på, er variert. Da mener jeg i forhold til øvelser og repetisjoner. Dersom treningen har et formål i forhold til en annen spesifikk idrett, er det lettere å svare på spørsmålet. Ønskes "store muskler" virker det som om 10-12 rep er anbefalt, mer eller mindre uavhengig av muskelgruppe. Ønskes styrke/eksplosivitet kan 3-6 være ideelt. Ønskes hurtighet kan man ligge på 15-20 rep (av max 20-25, hvis du skjønner. Yte 80% av max). Det er imidlerid mange delte syn på dette. Sats på variert trening i første omgang uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 16. mars 2001 Del Skrevet 16. mars 2001 Hvordan du bør trene, avhenger av hva du skal bruke treningen til, eller målet med treningen med andre ord. Derfor er det litt vrient å svare direkte på dette. Generelt vil jeg si at den sunneste og kanskje også beste måten å trene på, er variert. Da mener jeg i forhold til øvelser og repetisjoner. Dersom treningen har et formål i forhold til en annen spesifikk idrett, er det lettere å svare på spørsmålet. Ønskes "store muskler" virker det som om 10-12 rep er anbefalt, mer eller mindre uavhengig av muskelgruppe. Ønskes styrke/eksplosivitet kan 3-6 være ideelt. Ønskes hurtighet kan man ligge på 15-20 rep (av max 20-25, hvis du skjønner. Yte 80% av max). Det er imidlerid mange delte syn på dette. Sats på variert trening i første omgang uansett. Hei. Bena krever fler repitisjoner enn for eks. biceps for å vokse, derfor skal du bare se bort fra Johns kommentar om at for alle muskelgrupper gjelder 10-12 reps. For bryst: kjor så tung belastning at du ikke klarer den 6.repitisjonen x 4 -6 triceps: dips, 3 x så mange du greier. (normalt 10 -30) biceps: så tung belastning at du ikke klarer den 6. rep. x 3 Ben: kjor på med 15 -20 repitisjoner Rygg: Chins jeg hviler 4-5 dager mellom hver muskelgruppe, og alt jeg kan si er at det som har funket for meg er å ta seg maksimalt ut vaer gang. John: Hva mener du med "store muskler"? Jeg forstår ikke hva ".." har i den setningen å gjore. Er det det samme som når det "regner" uten at man blir våt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 16. mars 2001 Del Skrevet 16. mars 2001 Hvordan du bør trene, avhenger av hva du skal bruke treningen til, eller målet med treningen med andre ord. Derfor er det litt vrient å svare direkte på dette. Generelt vil jeg si at den sunneste og kanskje også beste måten å trene på, er variert. Da mener jeg i forhold til øvelser og repetisjoner. Dersom treningen har et formål i forhold til en annen spesifikk idrett, er det lettere å svare på spørsmålet. Ønskes "store muskler" virker det som om 10-12 rep er anbefalt, mer eller mindre uavhengig av muskelgruppe. Ønskes styrke/eksplosivitet kan 3-6 være ideelt. Ønskes hurtighet kan man ligge på 15-20 rep (av max 20-25, hvis du skjønner. Yte 80% av max). Det er imidlerid mange delte syn på dette. Sats på variert trening i første omgang uansett. Hei, Jeg er ikke enig at hele kroppen trenger 10-12 reps for å utvikle seg. Det kan i perioder være lurt å skifte mellom lav og høy repp trening for variasjonen sin skyld. For å utvikle en stor muskel er det helt individuelt hvordan du skal trene, da vi alle er forskjellige og reagerer også forskjellig. Selv har jeg bra framgang når jeg ligger på mellom 4-8 reps og 10-12 reps på beina. Muskler følger styrke og styrke følger muskler! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LJB Skrevet 16. mars 2001 Del Skrevet 16. mars 2001 Hei, Jeg er ikke enig at hele kroppen trenger 10-12 reps for å utvikle seg. Det kan i perioder være lurt å skifte mellom lav og høy repp trening for variasjonen sin skyld. For å utvikle en stor muskel er det helt individuelt hvordan du skal trene, da vi alle er forskjellige og reagerer også forskjellig. Selv har jeg bra framgang når jeg ligger på mellom 4-8 reps og 10-12 reps på beina. Muskler følger styrke og styrke følger muskler! Med vennlig hilsen Til Muscular: Liker det du sier. Kunne ikke sagt det bedre selv. Er så lei av alle som sier at tunge/få reps ikke resulterer i god muskelutvikling i tillegg til styrke!! For å bli stor må man bli sterk!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 16. mars 2001 Del Skrevet 16. mars 2001 Til Muscular: Liker det du sier. Kunne ikke sagt det bedre selv. Er så lei av alle som sier at tunge/få reps ikke resulterer i god muskelutvikling i tillegg til styrke!! For å bli stor må man bli sterk!!! Hei, Helt enig med deg! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 19. mars 2001 Del Skrevet 19. mars 2001 Hei, du vil kunne trene forskjellig på forskjellige muskelgrupper. Grunnen til dette er forskjellig treningsgrunnlag i forskjellige muskelgrupper. Jo større treningsgrunnlaget er, jo hardere og mer trening vil du tåle. Leggene er et godt eksempel på muskelgrupper som ofte vil kunne tåle mye juling, mens nakken ofte er et eksempel på sted hvor relativt lite belastning tåles. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.