Gå til innhold

innleggelse i forhold til selvskading og selvmordsfare

Anbefalte innlegg

Gjest utlagt

Hei!

Jeg undres over hva som ligger til grunn for vurdering av hvem som trenger innleggelse for å beskyttes mot seg selv og/eller hvem som vil ha nytte av slik innleggelse og hvem som har det best med å være ute i sitt vandte miljø.

Jeg blir forundra da jeg har blitt tvangsinnlagt. Selvmordstanker ja, også om hvordan, men ikke om tidspunkt, metoden var usikker og det var noe som holdt meg igjen. Dette noe mente legen ikke var nok. Jeg har aldri skada meg selv ordentlig før og aldri forsøkt å ta mitt liv.

Andre som gjerne tidligere har vist at de er istand til å skade seg selv, som sier ifra at nå er de redd for å miste kontrollen og ber om å få komme inn, slipper gjerne ikke til.

Hva ligger til grunn??

Jeg forstår at hvis man skader seg selv eller sier at man vil gjøre det for å få oppmerksomhet, så vil kanskje oppmerksomhet forsterke slik atferd, men hvordan kan man vite når det er det som er tilfelle?? Er det ofte tilfelle egentlig? Og om så er, så er det vel fortsatt et tegn på at man trenger en slags hjelp..

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er i hvert fall en viktig faktor som du ikke har nevnt. Det er om en er utredet og kjent i systemet eller ikke.

Ved førstegangs suicidalitet/ ønkser om villet egenskade, er en relativt liberal med innleggelse for observasjon.

Om det som følge av denne blir klartgjort at det ikke dreier seg om en psykoselidelse, er en mer opptatt av å ansvaliggjøre pasienten og tilby poliklinisk behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...