Gå til innhold

Ikke møtt - 10,3%

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Gjest forstår ikke helt

Gjøre det mulig å avbestille via sms.

Bevisstgjøre pasienter på at oppmøte til behandling - selv når man kan tenke seg å la være - er et vesentlig element i en vellykket behandling.

Fremheve at det foreligger en gjensidig forpliktelse mellom pasient og behandler om å overholde avtalene.

Kreve inn full betaling (dvs. egenandel med tillegg) fra de som ikke møter uten å avbestille i tide.

For de hvor det å ikke møte er et ledd i å "sabotere" behandlingen bør det ikke gis erstatningstimer, dvs. dersom man pleier å få time hver 14 dag bør det gå minst 14 dager til man får en ny sjanse .

Hva mener du med at noen saboterer bahandlingen?Det er vel frivillig å gå til psykolog/psykiater og dersom noen ikke vil ha behandlingen kan de vel bare slutte? (oftest)

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

5

• Sør

3

• pip

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

Mest aktive i denne tråden

Hva mener du med at noen saboterer bahandlingen?Det er vel frivillig å gå til psykolog/psykiater og dersom noen ikke vil ha behandlingen kan de vel bare slutte? (oftest)

Hvis de vil slutte, er jo det helt greit. Problemet er når de slutter å møte til timer uten å slutte å avtale timer. Eller når de møter til avtalte timer kun når de finner det for godt en gang i mellom.

mvh

Jeg skrev "sabotere" i anførselstegn fordi jeg tenkte på de som mer eller mindre ubevisst ødelegger for seg selv på flere områder - også i terapi. Selvdestruktivitet kan slå ut på så mange områder, og det å ikke gjøre det som må til for at behandling kan virke (nemlig å møte opp) kan være en del av et slikt mer omfattende mønster. I såfall er det her som ellers viktig at en etterhvert må ta konsekvensene av sine egne valg, slik at f.eks. det å velge å bli i senga i stedet for å møte til en timeavtale medfører at man må vente til neste gang før en ny mulighet til terapisamtale byr seg.

Det er vanskelig å si noe om, før man vet grunnen.

Personlig så har jeg problemer med å koble dag, uke og time. I årenes løp har jeg kommet mye feil. Vanligvis dagen før, eller uka før, men også uka etter eller dagen etter. Jeg skriver opp feil i telefonen, hører feil, og jeg sjekker feil. Dette er utrolig vanskelig, plagsomt og flaut å leve med, men jeg begynner å bli flinkere til å ikke ta det så innover meg. Det handler ikke om mangel på vilje, eller å ta lett på ting.

For meg hadde Pie-Lill sitt forslag om SMS og frivillighetssentral vært bra, men det er jo sjelden jeg glemmer faste avtaler, det er enkeltimer som er problematiske.

Et annet problem er når jeg er for syk til å møte, eller er så dårlig at jeg blir forsinket, og det ikke er mulig å få gitt en telefonbeskjed! Når man har time mandag morra klokka 8, så hjelper det ikke om man blir dårlig fredag kveld, det er uansett ikke mulig å gi beskjed i tide.

Jeg vet ingen steder (mua tannelgen min) hvor det er mulig å gi beskjed på telefon eller e-post. Mange steder åpner ikke engang sentralbordet før etter at man skulle ha vært på en time, eller det stenger før dagen er over.

Det er faktisk svært frustrerende at man vil gi beskjed, men ikke har mulighet.

På et par sykehus sender de ut SMS, og man skal svare på denne. Det er lurt!

Det er vanskelig å si noe om, før man vet grunnen.

Personlig så har jeg problemer med å koble dag, uke og time. I årenes løp har jeg kommet mye feil. Vanligvis dagen før, eller uka før, men også uka etter eller dagen etter. Jeg skriver opp feil i telefonen, hører feil, og jeg sjekker feil. Dette er utrolig vanskelig, plagsomt og flaut å leve med, men jeg begynner å bli flinkere til å ikke ta det så innover meg. Det handler ikke om mangel på vilje, eller å ta lett på ting.

For meg hadde Pie-Lill sitt forslag om SMS og frivillighetssentral vært bra, men det er jo sjelden jeg glemmer faste avtaler, det er enkeltimer som er problematiske.

Et annet problem er når jeg er for syk til å møte, eller er så dårlig at jeg blir forsinket, og det ikke er mulig å få gitt en telefonbeskjed! Når man har time mandag morra klokka 8, så hjelper det ikke om man blir dårlig fredag kveld, det er uansett ikke mulig å gi beskjed i tide.

Jeg vet ingen steder (mua tannelgen min) hvor det er mulig å gi beskjed på telefon eller e-post. Mange steder åpner ikke engang sentralbordet før etter at man skulle ha vært på en time, eller det stenger før dagen er over.

Det er faktisk svært frustrerende at man vil gi beskjed, men ikke har mulighet.

På et par sykehus sender de ut SMS, og man skal svare på denne. Det er lurt!

Nå tenkte jeg ikke på psykiatrien når jeg skrev, jeg tenkte generelle avtaler.

Annonse

Om jeg ikke gjetter feil er det rundt 5% av pasientene som står for 95% av uteblivelsene eller noe slikt.

Ikke lag ordninger som teite kontrakter el.l. som skjærer alle under en kam. Jeg hadde for å si det pent blitt sint om jeg hadde blitt presentert en slik kontrakt ved første konsultasjon eller tidligere. Hva tar de meg for? Klart jeg møter opp! Jeg er da bare gal, ikke dum! Det gir et inntrykk av at man forventer at pasientene er upålitelige og har innført barnehageregimer på forhånd.

Dessuten er det de som har størst behov for en slik kontrakt som også med størst sannsynlighet kommer til å blåse i den.

Spar kruttet til dem som behøver det.

Derimot ville jeg sett det som saklig informasjon og fått f.eks. et skriv som forteller meg hva det koster å utebli.

La de som ikke møter og heller ikke gir beskje betale både egenandel og tygdekontorets refusjon. De som avbestiller samme dag kan slippe med kun egenandel. De som avbestiller innen et visst klokkeslett dagen før, slipper å betale.

Dette kan slå veldig hardt ut for personer med svak økonomi. Det må kanskje tas hensyn til.

Praktiser det mer lempelig i forhold til pas. som har en bra oppmøtestatistikk, men ble akkutt syke el.l. Dere vil jo ikke ha noen dit med magesjau fordi de ikke har råd til å være hjemme.

Ingen dum ide å ringe pas. og tilby telefonkonsultasjon, eller gi pas en mulighet til å ringe på forhånd å be om tlf.konsultasjon i stedet.

Om en pas tre ganger i løpet av en viss tid f.eks. to mndr. unnlater å møte uten å ha avbestilt senest dagen før, bør de neste tre konsultasjonene gjøres på følgende måte:

Pas. får møte om morgenen og slipper til om det er noen som ikke har møtt opp. Da slår dere to fluer i en smekk. Dette kan kanskje også være en mulighet for pas. som ønsker en ekstra time, eller noen som ønsker å 'snike' i køen.

En person som er villig til å sitte å vente kanskje en halv dag, flere ganger på rad, har vel vist noe som kan kalles motivasjon.

Det går kanskje å fordele "ventetimer" slik at ikke alle kommer på en onsdag. Og gi en garanti om time for noen som har ventet så og så mye.

Et annet alternativ er å ha en liste over pas. som kan stille på kort varsel og ringe disse. Vaneskulkerne bør pålegges å bekrefte at de kommer både dagen før og en time før avtalen. Hvis ikke kan de risikere at timen går til noen andre. Om timen til en vaneskulker blir fyldt opp, bør vedkommende likevel betale en viss avgift for merarbeidet med å fylle timen.

Man kan også dobbeltbooke vanskulkere og førstemann til mølla, eller at de får dele timen om begge skulle glimte til å møte.

Om noen stadig vekk ikke møter til timene sine bør behandlingen avsluttes etter skriftlig advarsel. Det er ikke riktig overfor de som gladelig hadde møtt.

mvh

Dette syntes jeg var svært gode tanker om temaet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...