Gå til innhold

navnefest et alternativ til dåp?

Anbefalte innlegg

Gjest pepsi maxx
Skrevet

Jeg har ikke satt meg så mye inn i hva navnefest går ut på, og jeg har aldri vært tilstede på noe slikt, men jeg synes det høres ut som et helt greit alternativ til barnedåp for folk som ikke vil melde nurket inn i statskirka.

Å ikke ta med gave til barnet fordi man ikke liker konseptet navnefest er rett og slett ganske barnslig og teit. Jeg er ikke kristen, og har ikke sans for barnedåp, men det kunne ikke falle meg inn å demonstrere det ved å ikke ha med gave i barnedåp. Toleranse er stikkordet!

De kristne har ikke monopol på å få lov til å feire at et nytt barn er kommet til verden, og jeg regner med at ikke-kristne kan ha like stort behov for feiring som kristne.

De som døper barna sine feier at de er blitt medlem av statskirken. Mange velger dette fordi de synest at det hører med når de får barn. For mange er feiringen etterpå nesten det viktigste

Men mange ønsker å feire barnet sitt, men ønsker ikke å være medlem av statskirken. Det må da være lov for disse å velge det, uten å bli beskyldt for å holde på med tull.

Det jeg mener er tull, er å døpe barnet sitt, å himle med øynene av alt kirka står for, og ikke vise seg i kirka før barnet skal konfirmeres. Det er det mange av.

Navnefest er en fin måte å ønske en ny verdensborger velkommen.

Gjest pepsi maxx
Skrevet

De som døper barna sine feier at de er blitt medlem av statskirken. Mange velger dette fordi de synest at det hører med når de får barn. For mange er feiringen etterpå nesten det viktigste

Men mange ønsker å feire barnet sitt, men ønsker ikke å være medlem av statskirken. Det må da være lov for disse å velge det, uten å bli beskyldt for å holde på med tull.

Det jeg mener er tull, er å døpe barnet sitt, å himle med øynene av alt kirka står for, og ikke vise seg i kirka før barnet skal konfirmeres. Det er det mange av.

Navnefest er en fin måte å ønske en ny verdensborger velkommen.

.....

Gjest Thekla84
Skrevet

Tror ikke du er så veldig "bevandret" i religionshistorie...eller tar jeg feil???

Hvorfor er det bare de kristne som skal døpe/konfirmere seg? Kanskje du burde lese litt om hva dåp/konfirmasjon EGENTLIG er....

Hilsen en som har døpt barna sine, men som gleder seg til å gå i navnefest til tantebarn til sommeren

Nå må du gi deg. Det er typisk folk på fol å gå til personlig angrep på. men slike finner en jo overalt...

Gjest Cinette
Skrevet

Tror ikke du er så veldig "bevandret" i religionshistorie...eller tar jeg feil???

Hvorfor er det bare de kristne som skal døpe/konfirmere seg? Kanskje du burde lese litt om hva dåp/konfirmasjon EGENTLIG er....

Hilsen en som har døpt barna sine, men som gleder seg til å gå i navnefest til tantebarn til sommeren

'Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet'.

Når det gjelder konfirmasjon, er altså ikke den kirkelige varianten 'mer rett' enn den borgerlige.

Gjest pepsi maxx
Skrevet

'Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet'.

Når det gjelder konfirmasjon, er altså ikke den kirkelige varianten 'mer rett' enn den borgerlige.

så fint at du hadde funnet frem til dette. Jeg visste egentlig at de kom fra samme latinske ordet, men hadde glemt det.

Gjest pepsi maxx
Skrevet

Nå må du gi deg. Det er typisk folk på fol å gå til personlig angrep på. men slike finner en jo overalt...

bare hev deg over det.

Det er ikke sikkert at de som prøver å være bedre vitende vet så mye mer, egentlig.

Gjest pepsi maxx
Skrevet

Det dreier seg vel mest om behov for overgangsriter både i fhd til dåp/navnefest og konfirmasjon. Det være seg kirkelig eller borgerlig. Greit nok det. For oss var det naturlig å døpe barnet i kirka. Hadde vi stått utenfor kirka hadde ikke Human-etiske varianter vært et aktuelt alternativer. Ikke fordi vi ikke ønsker å feire barnet, men fordi jeg ikke kan stå inne for måten Human-etisk forbund definerer sin virksomhet. Har vært medlem der i mange år, men ikke nå mer. Så jeg vet hvorfor jeg har det standpunktet.

Men blir du invitert i en navnefest, og velger å gå, så ta selvsagt med gaver. Jeg har sansen for å gi praktutgaver av klassisk litteratur til dåpen. Kongesagaen, Ibsen, antikke bøker osv.

Men man trenger ikke å være medlem av human-etisk forbund for å kunne ha navnefest, og barnet blir ikke medlem heller. Honnoraret blir da selvfølgelig høyere for de som ikke er medlem. Jeg føler ikke at de prakker på folk sitt standpunkt i forbindelse med navnefest, konfirmasjon o.s.v.

Mrs. Wallace
Skrevet

Men man trenger ikke å være medlem av human-etisk forbund for å kunne ha navnefest, og barnet blir ikke medlem heller. Honnoraret blir da selvfølgelig høyere for de som ikke er medlem. Jeg føler ikke at de prakker på folk sitt standpunkt i forbindelse med navnefest, konfirmasjon o.s.v.

Men hvis man først velger å ha en seremoni i regi av Human-Etisk forbund og attpåtil betale dem penger for det, bør man ikke da kunne stå inne for det vesentligste av hva de forfekter?

På samme måte som når man velger kirkelig dåp, egentlig.

Jeg er sterkt imot at man skal gradere tro i verdige deltakere og ikke, men man bør kunne forsvare de viktigste standpunktene til en organisasjon/et livssynssamfunn man velger bruke.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg er ikke kristen selv og ønsker å melde meg ut av statskirken, til stooor protest fra min mor.. Hun mener som mange andre at human-etisk forbund stjeler dåpsseremonien, konfirmasjonen osv og er veldig mot det. "De gjør det bare for pengene".

Jeg for min del, ville ikke gjort det for pengene eller støttet mine barn i å gjøre det for pengene, men jeg vil opprettholde tradisjoner som går langt tilbake og videreformidle dem videre til mine barn. Jeg syns det er fint at man nå kan velge mellom flere alternativer når man skal tilpasse tradisjoner til sin familie og sitt liv.

Det er en stor misforståelse at dåp. konfirmasjon og bryllup "tilhører" kirken. Dette er riter som har eksistert i mange kulturer siden lenge før kirken, og det er heller kirken som har tatt disse ritene inn i sin religion for å gjøre den mer "folkevennlig" når den kom. Det er min påstand hvertfall :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...