Gjest pepsi maxx Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har ikke satt meg så mye inn i hva navnefest går ut på, og jeg har aldri vært tilstede på noe slikt, men jeg synes det høres ut som et helt greit alternativ til barnedåp for folk som ikke vil melde nurket inn i statskirka. Å ikke ta med gave til barnet fordi man ikke liker konseptet navnefest er rett og slett ganske barnslig og teit. Jeg er ikke kristen, og har ikke sans for barnedåp, men det kunne ikke falle meg inn å demonstrere det ved å ikke ha med gave i barnedåp. Toleranse er stikkordet! De kristne har ikke monopol på å få lov til å feire at et nytt barn er kommet til verden, og jeg regner med at ikke-kristne kan ha like stort behov for feiring som kristne. De som døper barna sine feier at de er blitt medlem av statskirken. Mange velger dette fordi de synest at det hører med når de får barn. For mange er feiringen etterpå nesten det viktigste Men mange ønsker å feire barnet sitt, men ønsker ikke å være medlem av statskirken. Det må da være lov for disse å velge det, uten å bli beskyldt for å holde på med tull. Det jeg mener er tull, er å døpe barnet sitt, å himle med øynene av alt kirka står for, og ikke vise seg i kirka før barnet skal konfirmeres. Det er det mange av. Navnefest er en fin måte å ønske en ny verdensborger velkommen. 0 Siter
Gjest pepsi maxx Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 De som døper barna sine feier at de er blitt medlem av statskirken. Mange velger dette fordi de synest at det hører med når de får barn. For mange er feiringen etterpå nesten det viktigste Men mange ønsker å feire barnet sitt, men ønsker ikke å være medlem av statskirken. Det må da være lov for disse å velge det, uten å bli beskyldt for å holde på med tull. Det jeg mener er tull, er å døpe barnet sitt, å himle med øynene av alt kirka står for, og ikke vise seg i kirka før barnet skal konfirmeres. Det er det mange av. Navnefest er en fin måte å ønske en ny verdensborger velkommen. ..... 0 Siter
Gjest Thekla84 Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 Tror ikke du er så veldig "bevandret" i religionshistorie...eller tar jeg feil??? Hvorfor er det bare de kristne som skal døpe/konfirmere seg? Kanskje du burde lese litt om hva dåp/konfirmasjon EGENTLIG er.... Hilsen en som har døpt barna sine, men som gleder seg til å gå i navnefest til tantebarn til sommeren Nå må du gi deg. Det er typisk folk på fol å gå til personlig angrep på. men slike finner en jo overalt... 0 Siter
Gjest Cinette Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 Tror ikke du er så veldig "bevandret" i religionshistorie...eller tar jeg feil??? Hvorfor er det bare de kristne som skal døpe/konfirmere seg? Kanskje du burde lese litt om hva dåp/konfirmasjon EGENTLIG er.... Hilsen en som har døpt barna sine, men som gleder seg til å gå i navnefest til tantebarn til sommeren 'Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet'. Når det gjelder konfirmasjon, er altså ikke den kirkelige varianten 'mer rett' enn den borgerlige. 0 Siter
Gjest pepsi maxx Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 'Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet'. Når det gjelder konfirmasjon, er altså ikke den kirkelige varianten 'mer rett' enn den borgerlige. så fint at du hadde funnet frem til dette. Jeg visste egentlig at de kom fra samme latinske ordet, men hadde glemt det. 0 Siter
Gjest pepsi maxx Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 Nå må du gi deg. Det er typisk folk på fol å gå til personlig angrep på. men slike finner en jo overalt... bare hev deg over det. Det er ikke sikkert at de som prøver å være bedre vitende vet så mye mer, egentlig. 0 Siter
Gjest pepsi maxx Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 Det dreier seg vel mest om behov for overgangsriter både i fhd til dåp/navnefest og konfirmasjon. Det være seg kirkelig eller borgerlig. Greit nok det. For oss var det naturlig å døpe barnet i kirka. Hadde vi stått utenfor kirka hadde ikke Human-etiske varianter vært et aktuelt alternativer. Ikke fordi vi ikke ønsker å feire barnet, men fordi jeg ikke kan stå inne for måten Human-etisk forbund definerer sin virksomhet. Har vært medlem der i mange år, men ikke nå mer. Så jeg vet hvorfor jeg har det standpunktet. Men blir du invitert i en navnefest, og velger å gå, så ta selvsagt med gaver. Jeg har sansen for å gi praktutgaver av klassisk litteratur til dåpen. Kongesagaen, Ibsen, antikke bøker osv. Men man trenger ikke å være medlem av human-etisk forbund for å kunne ha navnefest, og barnet blir ikke medlem heller. Honnoraret blir da selvfølgelig høyere for de som ikke er medlem. Jeg føler ikke at de prakker på folk sitt standpunkt i forbindelse med navnefest, konfirmasjon o.s.v. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 12. mars 2006 Skrevet 12. mars 2006 Men man trenger ikke å være medlem av human-etisk forbund for å kunne ha navnefest, og barnet blir ikke medlem heller. Honnoraret blir da selvfølgelig høyere for de som ikke er medlem. Jeg føler ikke at de prakker på folk sitt standpunkt i forbindelse med navnefest, konfirmasjon o.s.v. Men hvis man først velger å ha en seremoni i regi av Human-Etisk forbund og attpåtil betale dem penger for det, bør man ikke da kunne stå inne for det vesentligste av hva de forfekter? På samme måte som når man velger kirkelig dåp, egentlig. Jeg er sterkt imot at man skal gradere tro i verdige deltakere og ikke, men man bør kunne forsvare de viktigste standpunktene til en organisasjon/et livssynssamfunn man velger bruke. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Jeg er ikke kristen selv og ønsker å melde meg ut av statskirken, til stooor protest fra min mor.. Hun mener som mange andre at human-etisk forbund stjeler dåpsseremonien, konfirmasjonen osv og er veldig mot det. "De gjør det bare for pengene". Jeg for min del, ville ikke gjort det for pengene eller støttet mine barn i å gjøre det for pengene, men jeg vil opprettholde tradisjoner som går langt tilbake og videreformidle dem videre til mine barn. Jeg syns det er fint at man nå kan velge mellom flere alternativer når man skal tilpasse tradisjoner til sin familie og sitt liv. Det er en stor misforståelse at dåp. konfirmasjon og bryllup "tilhører" kirken. Dette er riter som har eksistert i mange kulturer siden lenge før kirken, og det er heller kirken som har tatt disse ritene inn i sin religion for å gjøre den mer "folkevennlig" når den kom. Det er min påstand hvertfall :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.