Gå til innhold

Hva gjør jeg, NHD??

Anbefalte innlegg

Gjest Tussi-jente21

Jeg sliter veldig med søvnen. Har egentlig gjort dette leeeeeeengeeeee.....men nå er det blitt verre en før.

Du og andre som leser dette synes kanskje at det er et lite bagatellisert problem, men for meg er det IKKE det.

Er ikke det at jeg ikke får sove liksom, men jeg småvåkner _mange_ ganger hver eneste natt. Og da blir jeg forferdelig sliten og tappa mye for energi. Jeg tenker at det som gjør at jeg mister så mye av energien kan være fordi at når man våkner, så sover man lett. Og sover man lett, så sover man ikke dypt, og da får man ikke den dype søvnen man trenger så og så mange timer hver natt. Så siden jeg våkner så mye, så får jeg vel kanskje ikke den søvnen jeg skal ha og trenger.

Men jeg blir å frustrert. Har prøvd forskjellige ring for å få søvnen til å bli bedre:

Gått tur, lagt meg til ca samme tid og stått opp til samme tid, brukt medisiner,stått opp og ikke ligget i timesvis dersom jeg ikke får sove, spist sånn at jeg ikke er sulten og ikke er stappmett når jeg skal sove.

Ja, en god del med andre ord.

Hva annet kan jeg prøve????

Har som sagt prøvd ut forskjellige medisiner, men måtte slutte fordi jeg fikk hangover,og det er jo heller ikke bra. Da får man liksom et helt annet problem.

Da jeg var på besøk med en venninne forleden så fikk jeg 2 Fennargan (tilsammen 75 mg) med henne. Og det tilsvarer jo 7,5 vallergan, men likevel hjalp det ikke.

Hva kan være årsaken til dette?

Kan det rett og slett være at kroppen min ikke klarer å ta til seg stoff i medisiner???

Hvilken annen medisin eller ting vil du råde meg til å prøve??

Er helt hysterisk etter å få hjelp. Så du MÅ svare meg....PLEASE.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222272-hva-gj%C3%B8r-jeg-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

a) Antihistaminer som Phenergan og Vallerga mister sin effekt etter 2-3 uker. Da må det legges inn pause på minst 3 dager før de virker igjen.

B) For gjennomsoving bruker jeg disse:

Antihistamin: Vallergan.

AD: Tolvon. Trapp opp med 10 mg per kveld inntil søvn.

Antipsykotika, gamle: Truxal opp til 500 mg. Deretter det enda kraftigere Nozinan. Opptrappende.

Nye: Seroquel, Zyprexa.

Gjest sverger til de små blå

Hvis ikke noe annet funker, og du virkelig ikke blir uthvilt slik du sover nå, er det ikke bedre med litt hang-over? Da vet man jo i det minste at man våkner etterhvert utover dagen i motsetning til når man er trøtt på morgenen på grunn av for lite/dårlig søvn?

Gjest Tussi-jente21

a) Antihistaminer som Phenergan og Vallerga mister sin effekt etter 2-3 uker. Da må det legges inn pause på minst 3 dager før de virker igjen.

Antipsykotika, gamle: Truxal opp til 500 mg. Deretter det enda kraftigere Nozinan. Opptrappende.

Bruker seroquel, men har trappa ned. Men sov ikke noe bedre da heller. Og fikk veldi hangover, og d er jo ikke noe liv det heller liksom når man går på skole og sånn.

Truxal har jeg også prøvd, men det var mest til å roe meg. Kanskje jeg skal prøve den igjen,skal snakke me psyk. i morgen og da skal jeg høre. Har nozinan, men tør ikke ta den nettopp fordi jeg får sånn hangover, og man kan jo bli veldig deprimert av det også.....iallefall blir jeg det i lengden. For man må liksom kjempe for å holde seg våken, å det er ikke bare bare dag etter dag. Blir slitsomt i lengden.

Gjest vioola

jeg bruker de medisinene. Men synes ikke den pausen hjelper noepå meg . De funker akkurat like dårlig etter pausen . Hvis de skal funke igjgen må jeg slutte en hele måned omtrent

Gjest Amoline

Sånne som man legger på seg av det:(

Annonse

Gjest vioola

Bruker seroquel, men har trappa ned. Men sov ikke noe bedre da heller. Og fikk veldi hangover, og d er jo ikke noe liv det heller liksom når man går på skole og sånn.

Truxal har jeg også prøvd, men det var mest til å roe meg. Kanskje jeg skal prøve den igjen,skal snakke me psyk. i morgen og da skal jeg høre. Har nozinan, men tør ikke ta den nettopp fordi jeg får sånn hangover, og man kan jo bli veldig deprimert av det også.....iallefall blir jeg det i lengden. For man må liksom kjempe for å holde seg våken, å det er ikke bare bare dag etter dag. Blir slitsomt i lengden.

hvis du har skikkelig søvnproblemer finnes det jo ting ala rohypnol og mer hardcore sovepiller. Men de får du sikkert ingen lege til å skrive ut til deg

bugge -jenta

Det er et naturpreparat. Kan fåes på resept (registreringsfritak) hos lege, eller bestilles på nettet.

Anbefalt dosering er 3 mg 12 timer før ønsket oppvåkning...

Jag har selv hatt store søvnproblemer, og har prøvd det meste av medisiner.

Er du sikker på at du kan få det skrevet ut av lege? Trodde eneste måten å få det på var over nettet. Har du fått skrevet det ut av lege til deg selv nå i det siste?

Blir veldig glad for svar, og håper du sjekker svarene dine.

Vh

Er du sikker på at du kan få det skrevet ut av lege? Trodde eneste måten å få det på var over nettet. Har du fått skrevet det ut av lege til deg selv nå i det siste?

Vh

Hei. Jeg får Melatonin skrevet ut hos legen. Ikke lenge siden sist. Får det til ett av barna som tidligere har hatt store problemer med å sove.

bugge -jenta

Hei. Jeg får Melatonin skrevet ut hos legen. Ikke lenge siden sist. Får det til ett av barna som tidligere har hatt store problemer med å sove.

Takk for svar. Det var gode nyheter. Min psyk. anbefaler en lyslampe om morgenen også.

Må sjekke dette ut litt nærmere. Trodde man måtte få det på nettet. Skjønner selvsagt at det ikke bare er å gå til legen og vips få dette) Har slitt så lenge nå.(Er immun mot alt av søvnmidler, bortsett fra etterhvert relativt store doser vallergan.

Jeg trenger søvn!

Vh

Jeg har fått det på resept men legen må/måtte søke om registreringsfritak eller noe sånnt. Men mulig det er endret med de nye reglene. Er ikke særlig effektiv som sovemiddel med mindre man har forskjøvet døgnrytme tror jeg.

Takk for svar. Det var gode nyheter. Min psyk. anbefaler en lyslampe om morgenen også.

Må sjekke dette ut litt nærmere. Trodde man måtte få det på nettet. Skjønner selvsagt at det ikke bare er å gå til legen og vips få dette) Har slitt så lenge nå.(Er immun mot alt av søvnmidler, bortsett fra etterhvert relativt store doser vallergan.

Jeg trenger søvn!

Det som er så bra med Melatonin, er at du kan gå på det i kjempe lang tid, uten at det er noe farlig. Vi produserer alle dette stoffet, men noen mindre enn andre.

Jeg ble også anbefalt lysbehandling for minsten. Har ennå ikke prøvd det ut, men kommer nok til å gjøre det til høsten.

Skulle ikke være noe problem å få dette av legen din. Det er jo mye bedre hvis dette kan hjelpe deg, i stedet for vanedannende sovemedisiner.

Lykke til. Håper du snart får sove:)

Annonse

bugge -jenta

Jeg har fått det på resept men legen må/måtte søke om registreringsfritak eller noe sånnt. Men mulig det er endret med de nye reglene. Er ikke særlig effektiv som sovemiddel med mindre man har forskjøvet døgnrytme tror jeg.

Problemet mitt er at jeg har "angstiden" min når andre går og legger seg. Fra ti og utover til to-tre(og mer) er den verste tida på døgnet. Det er i denne perioden jeg også får matkickene mine. Noen ganger sover jeg litt ut på dagen,(ikke heldig for migrenen) andre ganger ikke, andre ganger sovner jeg dessverre på ettermiddagen, det mest uheldigste av alt.

Så lei av dette.

Jeg har ett barn som bruker dette som sovemedisin. h-n har kjempe bra effekt av dette. Gis ca en halv time før leggetid.

Ble anbefalt dette av en nevrolog, som hadde både barn og voksne som brukere av dette.

bugge -jenta

Det som er så bra med Melatonin, er at du kan gå på det i kjempe lang tid, uten at det er noe farlig. Vi produserer alle dette stoffet, men noen mindre enn andre.

Jeg ble også anbefalt lysbehandling for minsten. Har ennå ikke prøvd det ut, men kommer nok til å gjøre det til høsten.

Skulle ikke være noe problem å få dette av legen din. Det er jo mye bedre hvis dette kan hjelpe deg, i stedet for vanedannende sovemedisiner.

Takk skal du ha for dine vennlige ord. Det er alltid håp om at noe kan forandre seg.

Problemet mitt er at jeg har "angstiden" min når andre går og legger seg. Fra ti og utover til to-tre(og mer) er den verste tida på døgnet. Det er i denne perioden jeg også får matkickene mine. Noen ganger sover jeg litt ut på dagen,(ikke heldig for migrenen) andre ganger ikke, andre ganger sovner jeg dessverre på ettermiddagen, det mest uheldigste av alt.

Så lei av dette.

Kan jo være at "angsttiden" henger sammen med døgnrytme. I såfall kan melatonin og lysbehandling vare til god hjelp. Tar melatonin fem timer før leggetid og lysbehandling om morgenen i perioder for å holde rytmen i sjakk. Funker veldig bra.

Blir litt søvnig når jeg tar de men for meg funker de ikke som sovepiller i det hele tatt, bare holder rytmen på plass. Men som avtrykk sier, det funker for noen. Senker jo kroppstemperaturen noe og det er nok for en del. Håper du er en av de! Lykke til!!

Takk skal du ha for dine vennlige ord. Det er alltid håp om at noe kan forandre seg.

Nei, du må ikke gi opp å håpe at du finner noe som hjelper deg. - Bare vær litt kritisk i ditt valg av hjelp. Det er mange som utnytter mennesker som er "desperate".

Nå skal jeg forsøke å sove litt:) Natta

Det er vel ikke gjort noen langtidsstudier på effekten av melatonintilskudd? Ble iallfall anbefalt å klare meg mest mulig med lysbehandling fordi langtidsvirkning ikke er kjennt.

Det er vel ikke gjort noen langtidsstudier på effekten av melatonintilskudd? Ble iallfall anbefalt å klare meg mest mulig med lysbehandling fordi langtidsvirkning ikke er kjennt.

Det er neppe gjort noen studier i Norge.

Fikk beskjed om at så lenge det var et naturpreparat, som de aller fleste produserer selv, var det ingen fare.

Nevrologen mente at årsaken til at barnet mitt ikke sov, kunne være at han ikke produserte nok av dette stoffet.

Sov ca seks - syv timer fra h-n var baby. Nå er søvnen slik som hos andre barn.

Melatonin fremstilles fra kua, når den melkes om natta=)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...