Gjest vioola Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 jeg spurte deg før om dette men spør igjen . Vi vet det er mangel på både psykologer og psykiatere. Det er enormt mange som trenger behandling i forhold til tilbudet. Har også lest at det er mangel på leger i fremtiden. Vi var at både medisinstudiet og profesjonsstudiet har enormt mange søkere! Og jeg vil påstå at man kunne lage mange flere studieplasser i dag og fylle de opp med høyst kvalifiserte søkere. I oslo er psykologi faget enormt populær , Alle vil bli psykologer. Men på profesjonsstudiet er det noe sånt som bare 30 plasser. 0 Siter
Gjest Den norske lægeforening Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 For legenes vedkommende har de en tradisjonelt enormt sterk fagforening som alltid har satt en effektiv stopper for rekrutteringen til yrket. Hvis altfor mange blir leger, vil lønn, status osv. gå ned, + at man kan risikere at leger blir arbeidsløse. Kanskje psykologene har noe av det samme? 0 Siter
Gjest vioola Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Hva var spørsmålet? hvorfor man ikke utdanner flere psykologer og psykiatere når det er så mange som vil bli det 0 Siter
Carwing Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 hvorfor man ikke utdanner flere psykologer og psykiatere når det er så mange som vil bli det Kan det ha noe med gjennomføringen av studiet? Man må ha praksisplass til alle. Tror det går greit for psykologene men trangere om plassen for medisinerne. Det er og dyrt å utdanne psykologer. Koster noen milioner pr student. Etter endt utdanning skal man også ha en jobb å gå til. Da skal utdanningstallene stå i forhold til stillingstallene. ...og så er det sikkert mange flere grunner som jeg ikke kommer på i farten. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 hvorfor man ikke utdanner flere psykologer og psykiatere når det er så mange som vil bli det For psykologer tror jeg den viktigste begrensningen er praksisplasser. Psykiaterutdanningen begrenses fordi det ikke er flere av de unge legene som vil spesialisere seg i psykiatri. De har jo så utrolig mange spennende spesialiteter å velge i. 0 Siter
Gjest nok..tja Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Det blir vel utdannet ca 80 i Oslo, ca 60 i Bergen, 40 i Tromsø og 40 Trondheim. I året. ca 200 årlig mao 0 Siter
maylene Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 For psykologer tror jeg den viktigste begrensningen er praksisplasser. Psykiaterutdanningen begrenses fordi det ikke er flere av de unge legene som vil spesialisere seg i psykiatri. De har jo så utrolig mange spennende spesialiteter å velge i. Rart, de aller fleste jentene i klassen min ønsker å bli psykiatere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.