Gå til innhold

Johannesurt

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et krevende år med mange belastninger. Dette har ført til at jeg har fått tilbake angst som jeg tidligere har slitt litt med. Jeg kjenner også håpløshet i forhold til situasjonen min, er sliten og trøtt (har sovet lite over lengre tid).Legen min vil at jeg skal begynne med Seroxat, men jeg har svært liten lyst til det. Har brukt det tidligere for mange år siden....men var nok en del dårligere når jeg begynte med det da. Det virket bra på meg, men bivirkningene var leie. Vektøkning var det ene...det andre var svekket sexlyst og store vanskeligheter med å få orgasme. Jeg følte meg seksuelt død...Nå har barna mine blitt store og jeg ønsker inderlig å treffe en partner etter å ha vært aleine i alle år. Tror du Johannesurt kan være noe for meg å prøve...før seroxat..?? Og i så fall...kan jeg av og til ta en vival, selv om jeg går på johannesurt daglig. Bruker vival bare ved sterkt behov og misbruker det absolutt ikke. De hjelper ofte nok at jeg vet jeg KAN ta dem. Har Johannesurt kjente bivirkninger? Jeg vil til slutt nevne at jeg betrakter problemene mine med angst og evt. depresjon som milde-moderate. Men kan ikke jobbe slik jeg har det akkurat nå. Takknmelig for raskt svar.AnnaSara

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222503-johannesurt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Kjære deg!

Hvis du ikke går på triptaner, det vil si migrenemedisin, ville jeg prøvd aurorix. Det er ikke et SSRI, slik som seroxat, men et antidepressiva i en annen gruppe som hjelper mot angst og depresjon.

Den har ikke avflating av seksuallivet som bivirkning.

Man må opp i høyere doser enn det som står i felleskatalogen for å få god virkning.

Johannesurt har mange av de samme bivirkningene som seroxat og andre SSRI, i følge min psykiater. Jeg tror nok at din depresjon og dine angstproblemer er det som kalles "moderate", men er ikke så sikker på at Johannesurt vil gjøre den forandringen i livet ditt som du trenger.

Ellers ville jeg ikke begynt på seroxat, men heller valgt cipralex, fontex eller zoloft hvis jeg skulle begynt på et SSRI. Jeg vil presisere at dette siste her er min egen mening, basert på samtaler med min psykiater og lesing av innlegg her over tid. Seroxat kan være helt utmerket for mange, og har vært mange legers førstevalg. Den gir imidlertid en del bivirkninger, og kan være tøff å seponere. Jeg synes ikke den bør være førstevalg av den grunn. Av ulike antidepressiva er det min subjektive opplevelse etter mye lesing her inne at efexor og seroxat kan være litt tøffere rent "statistisk" enn andre SSRI. Men misforstå meg ikke, for mange er de den beste medisinen. Jeg ville likevel ikke hatt den som førstevalg selv.

Du kan dessuten like gjerne gå litt ned i vekt som opp av SSRI.

Var jeg deg, og migrenefri, ville jeg gått for Aurorix, og jeg tror dosen burde overstige 600 mg og oppover, men der må jeg ta forbehold om å kanskje huske feil. (Korriger meg noen hvis dette er feil:o))

Lykke til med valget ditt. Bedre å gå på medisiner med noen bivirkninger enn å leve med angst og depresjon. Selv har jeg prøvd meg litt frem og funnet frem til en medisin som ikke gir altfor mange bivirkninger.

Vh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222503-johannesurt/#findComment-1664802
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...