Gå til innhold

Selvskading en psykose eller vrangforestillinger? hjelp eller ikke?

Anbefalte innlegg

Bare lurte på om selvskading kan være et tegn på en psykose?

opplever at jeg må ut av meg selv, på en måte. må bare skade for å ikke føle den inderlige smerten inni meg. Komme bort fra virkeligheten, men også kjenne at jeg er til, straffe meg selv..

klarer ikke å slutte, bare må...

Fortsetter under...

Gjest mini jess

selvskading er som oftest tegn på personlighetsforstyrrelse, spiseforstyrrelser, kompleks-post traumatisk stresslidelse eller depresjon.

Ikke psykose eller vrangforestillinger. Skader du deg fordi Gud har befalt deg å gjøre det, så er det psykose.

Kjære deg!

Jeg tror ikke det er så viktig hva man kaller selvskadingen din. Kanskje kan man si det er en fluktmekanisme. Uansett vil jeg, som tidligere skadet meg selv, si at jeg skjønner deg så inderlig godt, hvorfor du skader deg, og at det gir deg litt "fri". Men det er en ond sirkel, og du må nå velge å kjempe med nebb og klør for at skadingen skal stoppe. Det kommer nemlig av og til til et punkt der alt er ute av kontroll, og det ønsker du ikke, med hilsen fra en som har lang fartstid i psykiatrien. Prøv heller det motsatte når du vil skade deg: gjør noe godt for deg selv! Ta en dusj, sett deg under dyna med en bok, hør på en avspennings-CD, eller ta en sjokoladebit om du føler det er ok. Stopp selvskadingen nå!

Lykke på ferden ønskes deg av

Gjest vrang-rett

Hvis selvskading er en psykose så har jeg vært psykotisk hele mitt liv. Det har jeg ikke!

Du kan meget godt skade deg selv uten å være psykotisk. Som du jo også beskriver, så er denne smerten "inni deg" så stor at du må flykte. Dette er nok for mange mekanismen som ligger bak selvskading (finnes sikkert også mange andre årsaker).

Jeg greier å la være å skade meg i "friske" perioder, men når jeg blir psyk., kommer denne tendensen tilbake. Dette irriterer meg veldig, da arrene er stygge og jeg må gjemme dem eller lyve dem bort til både barn,familie,venner osv.

Du må søke hjelp for dette. Snakk med lege eller psykolog å spør om hjelp til hvordan slutte. Men, NB! Du må ville dette selv og seriøst gå inn for å jobbe med det. Det er veldig hardt arbeide psykisk, hvor du må være meget streng med deg selv, og være mottakelig for andres forslag og gode råd.

Jeg har fått god hjelp gjennom et "selvskadingsprogram" hvor jeg ble bevisstgjort mine handlinger. Forsto årsakene til det jeg drev med og fant noen alternativer til å la være.

Problemet er når en forferdelig angst driver meg til dette. Da er det bare medisiner som hjelper.

Søk hjelp, snakk med noen som skjønner seg på dette og lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...