Gå til innhold

Cipramil eller Seroxat?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 35 år som hittil har brukt cipramil (60 mg). Jeg har hatt vektøkning, og ville forhøre meg om bytting av medisiner. Min fast lege mente at seroxat var bedre. Det er selvsagt viktigere for meg å fungere dagen igjennom. Går også til behandling hos psykolog hver 14.dag og har en behandling ca 2 år fremover. Han byttet dermed over til seroxat 20 mg, men ga meg beskjed om å dele den i 2, altså da får jeg 10 mg seroxat. Vet noen om det er stor forskjell på disse, i og med at jeg bruker 60 mg cipramil og går rett over til 10 mg seroxat?

- prutten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222732-cipramil-eller-seroxat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Det er stor forskjell på doseringene innad i SSRI- gruppen, som begge disse medisinene du nevner er i. Du kan jo selv søke på felleskatalogen og lese litt om de to medisinene. Ikke la deg skremme av alle bivirkningene. De fleste merker man aldri noe til.

Sannsynligvis har han satt deg på en litt lav dose seroxat i starten for å se hvordan du tåler denne medisinen. Så kan du gå opp i dose gradvis om nødvendig.

Synes kanskje det er litt rart at han ikke vil prøve ut cipralex som er en forbedret utgave av cipramil. Mange som går på cipramil, prøver cipralex ved et bytte (denne har også helt andre doseringer)

Skulle seroxat være feil for deg, noe du ikke vet før det går en tid, kan du jo diskutere cipralex med ham. Kanskje har du allerede gjort det.

Lykke til med byttet. Jeg er for å prøve ut noe nytt når man ikke vet om det man går på er det optimale, så får en heller ta litt ubehag i prosessen. Dumt å gå alt for lenge på en medisin når den kanskje ikke virker så godt, når det er så mange andre ulike typer å prøve. Medisiner virker så voldsomt individuelt.

Vh

bugge -jenta

Seroxat fører også til vekttøkning. Fontex er den eneste SSRIen som ikke gjør det.

Dette er ikke sant. Seroxat fører ikke mer til vektøkning enn andre SSRI,og man kan like gjerne gå opp som ned. Alle SSRIene kan føre til vektøkning, også cipramil som her er brukt. Det er individuelt.

Fontex er medisinen en bruker mye ved bulimi, men jeg tror ikke det betyr at en er garantert å ikke gå opp i vekt av denne medisinen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Om og hvordan en legger på seg av et SSRI er individuelt. For deg kan Seroxat være bedre enn Cipramil.

2. Cipramil 60 mg tilsvarer Seroxat 30-40 mg. Legen din velger å starte forsiktig. Sannsynligvis må du øke dosen etterhvert.

Personlig mener jeg at Seroxat er et bedre SSRI enn Cipramil. Cipralex er derimot (minst?) like bra som Seroxat.

1. Om og hvordan en legger på seg av et SSRI er individuelt. For deg kan Seroxat være bedre enn Cipramil.

2. Cipramil 60 mg tilsvarer Seroxat 30-40 mg. Legen din velger å starte forsiktig. Sannsynligvis må du øke dosen etterhvert.

Personlig mener jeg at Seroxat er et bedre SSRI enn Cipramil. Cipralex er derimot (minst?) like bra som Seroxat.

Takker så mye for hurtig svar, lurte faktisk på om å få en annen leges mening.

Dette var faktisk godt å høre.

Har vært deprimert tidligere, brukte da også cipramil og tolvon og hadde vektøkning.

Annonse

bugge -jenta

Takker så mye for hurtig svar, lurte faktisk på om å få en annen leges mening.

Dette var faktisk godt å høre.

Har vært deprimert tidligere, brukte da også cipramil og tolvon og hadde vektøkning.

Hei igjen!

Glad du fikk svar fra NHD, (og pittelitt glad for at jeg ikke var på bærtur:o)

Bedre med svar fra psykiater, selv om det er riktig nok det som kommer fra en amatør. (Særlig hvis du skal konfrontere legen med det. Vet om folk som tar utskrift med seg til legen):o)

Hei igjen!

Glad du fikk svar fra NHD, (og pittelitt glad for at jeg ikke var på bærtur:o)

Bedre med svar fra psykiater, selv om det er riktig nok det som kommer fra en amatør. (Særlig hvis du skal konfrontere legen med det. Vet om folk som tar utskrift med seg til legen):o)

Takk for den bugge -jenta :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...