Gå til innhold

Bytte fra cipramil til seroxat

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 35 år som lider av angst.

Jeg går til behandling til psykolog (hver 14.dag) og fastlege (ca hver 3 mnd). Jeg har hittil brukt cipramil 60 mg pr dag (morgen) og 30 mg tolvon (kveld, for søvn). Jeg har hatt plager med vektøkning, ca 20 kg opp siden høst 2004. Begynte med 20 mg, og gradvis økning til 60 mg cipramil. Var hos min fastlege i dag, og han byttet ut cipramilen med seroxat novo 20 mg, jeg skal ta 1/2 altså 10 mg pr dag og fortsette med tolvon. Behandlingstiden hos psykologen er pr dags dato satt til ca 2 år fremover. Det føles som om min lege ikke helt setter seg inn i min sak, da han fortsatt ikke har lest skrivet fra min psykolog enda, som der forklarer hva vi gjør fremover, og hun anbefaler ingen endringer av medisinen. Har hatt tvangs tanker om selvmord ganske ofte. Det jeg lurer på er om jeg bør prate med en annen lege, eller om det er riktig dosering min lege gir meg. Har også tatt blod og urin prøver, ingen ting galt der, kolestrol fint, stoffskifte fint, fikk kun beskjed om å ta 1 calcigran om dagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222733-bytte-fra-cipramil-til-seroxat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Tolvon er en litt spesiell medisin. Svært mange legger på seg av denne medisinen, og får plager med mye vann i kroppen. Trøtthet er en bivirkning som kan brukes positivt, derfor går en del på denne om kvelden for å få sove bedre. Av disse medisinene(cipramil og tolvon) vil jeg tro det er veldig sannsynlig at det er tolvonen som gir deg vektøkningen. Selv om et SSRI også kan gjøre det, og de kan "virke sammen" om det.

Jeg har prøvd tolvon selv, og jeg vet ærlig talt ikke om så mange som ikke gir uttrykk for vektøkning ved bruk av tolvon. De finnes sikkert, men står ikke frem ofte med det her på forumet i hvertfall.

Jeg håper forandringene vil hjelpe deg, men er litt redd for at så lenge dosen på tolvon står fast, vil lite skje med hensyn til vekten.

Her håper jeg NHD vil komme inn og svare deg.

Vh

Tolvon er en litt spesiell medisin. Svært mange legger på seg av denne medisinen, og får plager med mye vann i kroppen. Trøtthet er en bivirkning som kan brukes positivt, derfor går en del på denne om kvelden for å få sove bedre. Av disse medisinene(cipramil og tolvon) vil jeg tro det er veldig sannsynlig at det er tolvonen som gir deg vektøkningen. Selv om et SSRI også kan gjøre det, og de kan "virke sammen" om det.

Jeg har prøvd tolvon selv, og jeg vet ærlig talt ikke om så mange som ikke gir uttrykk for vektøkning ved bruk av tolvon. De finnes sikkert, men står ikke frem ofte med det her på forumet i hvertfall.

Jeg håper forandringene vil hjelpe deg, men er litt redd for at så lenge dosen på tolvon står fast, vil lite skje med hensyn til vekten.

Her håper jeg NHD vil komme inn og svare deg.

Vh

Tusen takk for det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...