Gå til innhold

Forskjellen på angstsympt. og PTSD-sympt.?

Anbefalte innlegg

Gjest vyrje
Skrevet

"Vanlig" angstlidelse: Hvordan arter det seg? Er man først og fremst kronisk redd eller først og fremst kronisk stresset (autonom overaktivitet)? Eller begge deler? Må man nødvendigvis være redd, eller kan man kun ha fysiske stressympt.? -Eller kun redd uten å være stresset? Altså: Hva er det sentrale - stress eller redsel?

Det kroniske stresset man opplever ved PTSD - oppleves det forskjellig fra å ha en "vanlig" angstlidelse ? Jeg tenker her kun på stress/uro-sympt. ved PTSD - ikke de andre sympt. ved denne lidelsen, som flashbacks osv.

I det hele tatt: Hva er forskjellen på angst.sympt. (særlig GAD) og stress/nervøsitetssympt. ved PTSD ?

Gjest god natt!!
Skrevet

PTSD: For meg, en sterk følelse av at noe forferdelig snart kommer til å skje. Sover ikke uten medisiner. Konstant smerter, selvskading, ønsker ingen å ha det sånn!!

Skrevet

Ble litt nyskjerrig på dette jeg og. Hva er PTSD?

Min GAD diagnose har "kun" slått ut fysisk-- med svimmelhet, ernergiløshet,abnorm tretthet kvalme og masse rare øyeforstyrrelser...og masse rare kroppslige symptomer som visstnok er spenningsrelatert. Det igjen gjorde at jeg ble redd jeg var alvorlig syk, så altså en vond rund-dans. Men alle psykosomatikse plagene kom først. Og når jeg ble så enendig over natta omtrent, var det ikke rart jeg begynte å tenke slik.--at det måtte feile meg noe alvorlig.

Kan tidvis slite med sosial-angst--- da spes. mobilisering face to face med halvkjente ..gjør meg svimmel--- så det er og en vond rund-dans det og. Elsker forøvrig folk og folkemengder, har ingen trang til å usynlig-gjøre meg, er ikke sjenert etc.. så psykiatikeren min mener ikke jeg har skikkelig sosialangst, men at det er et GAD-symtom det og. Men dette er som sagt i perioder.

For ett åt siden skulle jeg prøve om cipralex kunne hjelpe meg..men det ble desverre fatalt for meg, for under opptrapping fikk jeg panikkanfall..voldsomt..men slik føles det vel for de fleste. Fikk det når jeg kjørte bil, med det resultat at jeg ikke tør kjøre lenger...så nå har jeg fått angst for panikkangst i tillegg. Og i og med at jeg har så mye kropplige begrensinger, så tatalt tappet for energi,så var bilen god å ha.

Jeg er innflytter her jeg bor nå, bor på landet uten offentlige fremkomstmidler, bortsett fra en og annen skolebuss, og har mange venner andre steder, som jeg besøkte både tidt og ofte. Nå er dette slutt :0((

-- så jeg savner veldig den friheten bilen gav meg.

RL psykiatikeren som jeg begynte hos for å få has på sykdoms-angsten, må nå jobbe kognitivt med meg for å prøve å få meg til å kjøre igjen...

:0((

Går ikke rundt og katastrofetenker utover dette, (men det er vel mer enn nok) og har sjelden "vondt i sjelen".Det tar mere kroppslig.

--kroppen streiker!

Skrevet

Min GAD diagnose har "kun" slått ut fysisk-- med svimmelhet, ernergiløshet,abnorm tretthet kvalme og masse rare øyeforstyrrelser...og masse rare kroppslige symptomer som visstnok er spenningsrelatert. Det igjen gjorde at jeg ble redd jeg var alvorlig syk, så altså en vond rund-dans. Men alle psykosomatikse plagene kom først. Og når jeg ble så enendig over natta omtrent, var det ikke rart jeg begynte å tenke slik.--at det måtte feile meg noe alvorlig.

Kan tidvis slite med sosial-angst--- da spes. mobilisering face to face med halvkjente ..gjør meg svimmel--- så det er og en vond rund-dans det og. Elsker forøvrig folk og folkemengder, har ingen trang til å usynlig-gjøre meg, er ikke sjenert etc.. så psykiatikeren min mener ikke jeg har skikkelig sosialangst, men at det er et GAD-symtom det og. Men dette er som sagt i perioder.

For ett åt siden skulle jeg prøve om cipralex kunne hjelpe meg..men det ble desverre fatalt for meg, for under opptrapping fikk jeg panikkanfall..voldsomt..men slik føles det vel for de fleste. Fikk det når jeg kjørte bil, med det resultat at jeg ikke tør kjøre lenger...så nå har jeg fått angst for panikkangst i tillegg. Og i og med at jeg har så mye kropplige begrensinger, så tatalt tappet for energi,så var bilen god å ha.

Jeg er innflytter her jeg bor nå, bor på landet uten offentlige fremkomstmidler, bortsett fra en og annen skolebuss, og har mange venner andre steder, som jeg besøkte både tidt og ofte. Nå er dette slutt :0((

RL psykiatikeren som jeg begynte hos for å få has på sykdoms-angsten, må nå jobbe kognitivt med meg for å prøve å få meg til å kjøre igjen...

Går ikke rundt og katastrofetenker utover dette, (men det er vel mer enn nok) og har sjelden "vondt i sjelen".Det tar mere kroppslig.

--kroppen streiker!

PTSD (oversatt til post traumatisk stress lidelse)

En lidelse som oftest ses hos mennesker som har vært utsatt for traumer av forskjellig grad. F.eks. ved større ulykker eller kanskje mest hos folk som har opplevd overgrep.

Symptomene kan være alt fra angst, depresjon, "alltid i beredskap", skvettenhet, dissosiering etc

Jeg tror angstfenomenet er likt uansett hva som ligger bak, angst er en reaksjon der man opplever en unaturlig redsel f.eks for store folkemengder, store åpne områder, for å snakke i store forsamlinger. Bare for å nevne noen.

Så, jeg tror angstfølelsen er den samme uansett.

Gjest vyrje
Skrevet

Takk for svarene.

Tror jeg formulerte meg litt kronglete..;-) Det jeg lurer på, tror jeg er:

Ved PTSD er man i konstant "fit for fight"-modus. Da mener jeg IKKE angst (man kan ha det i tillegg riktignok), men på fysiologiske symptomer som: anspenthet, hjertebank, svette, skvettenhet, på vakt, årvåkenhet osv - altså man er stresset.

Er man det også ved angstlidelser, i sær ved GAD ?

Hvis ja: Hvordan vite om disse "fit for fight"-symptomene skriver seg fra en angstlidelse (GAD) eller fra PTSD ?

Gjest vyrje
Skrevet

--kroppen streiker!

Er du i "fit for fight"-modus (stresset) ?

Håper du får trent deg opp til å kjøre bil igjen forresten! Lykke til:)

Gjest vyrje
Skrevet

PTSD (oversatt til post traumatisk stress lidelse)

En lidelse som oftest ses hos mennesker som har vært utsatt for traumer av forskjellig grad. F.eks. ved større ulykker eller kanskje mest hos folk som har opplevd overgrep.

Symptomene kan være alt fra angst, depresjon, "alltid i beredskap", skvettenhet, dissosiering etc

Jeg tror angstfenomenet er likt uansett hva som ligger bak, angst er en reaksjon der man opplever en unaturlig redsel f.eks for store folkemengder, store åpne områder, for å snakke i store forsamlinger. Bare for å nevne noen.

Så, jeg tror angstfølelsen er den samme uansett.

"Symptomene kan være alt fra angst, depresjon, "alltid i beredskap", skvettenhet, dissosiering etc"

Ja, det er den "alltid i beredskap"-greia jeg tenker på:) Er det jeg mener med "fit for fight". Om den er til stede også ved angstlidelser?

Takk for svaret!

Gjest vyrje
Skrevet

PTSD: For meg, en sterk følelse av at noe forferdelig snart kommer til å skje. Sover ikke uten medisiner. Konstant smerter, selvskading, ønsker ingen å ha det sånn!!

Det høres virkelig ille ut..

Kan jeg spørre hva du mener med "en sterk følelse av at noe forferdelig snart kommer til å skje"? Om det er konkrete ting du frykter - som at noen skal dø eller at det skal komme et terrorangrep etc., eller om det er mer en "fornemmelse" av at "noe" kommer til å skje?

Hva slags smerter?

Ønsker deg alt godt! Håper du får det bedre med tiden!

Gjest god natt!!
Skrevet

Det høres virkelig ille ut..

Kan jeg spørre hva du mener med "en sterk følelse av at noe forferdelig snart kommer til å skje"? Om det er konkrete ting du frykter - som at noen skal dø eller at det skal komme et terrorangrep etc., eller om det er mer en "fornemmelse" av at "noe" kommer til å skje?

Hva slags smerter?

Ønsker deg alt godt! Håper du får det bedre med tiden!

Hei. Det er noe konkret jeg er redd for ja. Men dette er vel utløst fra tidligere sjokkopplevelser. Har en på-vakt holdning hele tiden og tror det samme vil skje på nytt. Er redd endel personer også, går derfor nattevakt en del netter.

Smerten er vanskelig å forklare. Den er der, i maven,sjelen tror jeg hvor enn den måtte være, konstant. Innimellom slår lynet ned og jeg skvetter til. Lurt å bruke noen medisiner hvis man får det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...