Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Driver som sagt å trapper ned på cipralex. Har hatt voldsom reakjon på disse, ble veldig syk under opptrapping og begynte på 1,25 mg og brukte 5 uker på å komme meg opp på 5mg. Og da var jeg mer og mindre sofaliggende hele tiden. Så seponeringen velger jeg å ta sakte. Brukte 7,5mg med serum 40 i 6 mnd for å prøve de ut. Da jeg førsøkte å øke til ti endte det med voldsomt panikkanfall 3. dagen. Forøkte allikevel å ta litt under ti mg i 3 uker etter dette, men det gikk ikke. Hadde små panikkanfall og rykninger/leamus i hele kroppen i tillegg til intens hjertebank hele tiden. Så gikk tilbake til 7,5mg. Nok om det.

Nå seponerer jeg. Går ned 0.75 mg av gangen og går på det noen uker, til jeg tar nye 0,75.

Da jeg kom ned på 3,75mg følte jeg meg bedre. Begynte å kjenne meg selv igjen. Så ble litt ivrig på å komme videre nedover. Så i løpet av 3 uker har jeg gått ned til 2,5. Altså 1,25mg. Og nå har jeg skikkelig angst. Røkkesover om nettene akkurat som i begynnelsen..har indre uro og føler meg ekkel og har vondt i sjelen. Har jeg gjort dette for fort, eller trenger jeg den dosen på 3,75 mg???? At det er den rette for meg??

3,75 høres jo vanvittig lite ut for de fleste, men jeg reagerer som sagt ikke normalt på disse tablettene. Dette er ikke tull på grunn av min GAD,men snarere en overømfindtlighet-- jeg kjenner kroppen såpass. Og så er det vel tilsvarende ca 10 mg cipramil..så ikke så lite heller.

Når man går nedover.. skal man gå i 3 eller 6 uker på den dosen?? Før man går videre nedover? Hvor lang tid tar det for kroppen å venne seg til ny dose med andre ord??

Tror du at den angsten jeg nå har hatt siden mandag (gikk ned på søndag) vil gå over når kroppen har vant seg til det?? Hvor lang tid tar det for hjernen innfinner seg med mindre??

--eller bør jeg ligge på rundt 3,5.

De har ikke hjulpet på utgangsproblemene, så er ikke bedre nå enn jeg var før jeg begynte, men bedre enn da jeg gikk på høyere dose. Mer som jeg var før jeg begynte.

Håper du svarer meg! rotete skrevet, men du finner vel tråden.

Jeg er redd så redd for en baksmell skjønner du, når jeg regagerer som jeg gjør på å gå ned 1,25 mg på 3 uker.

Jeg har vanligvis ikke slik angst som dette. Er mer på spenningsbasis--at jeg er kronisk svimmel og energiløs, derfor blir jeg skremt av denne uroen og vondt i sjelen!

Håper du vil svare meg! da jeg har det vont akkurat nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222836-nhd-pr%C3%B8ver-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes ingen vitenskap eller erfaring fra andre som kan hjelpe en til å komme med et godt svar.

Du må bestemme deg om du vil hoppe i det eller krype i det.

Mitt råd er at du gjør nedtrappingen så sakte som mulig.

Annonse

Gjest islandshest

Hei!

Er du sikker på at måten du reagerer på ikke kan ha med GAD å gjøre? Det er bare litt rart nemlig, for jeg har også GAD, og reagerte på cipralex med å få rykninger/leamus og utmattelse.. Eller hva legger du i voldsom reaksjon og veldig syk? For meg var det på samme måte som å ha høy feber, og klarte ikke holde meg våken mer enn max to timer av gangen.. Og var svimmel. Panikkanfall fikk jeg ikke, men bråvåknet med hjertet i halsen mange ganger mens jeg sov, og var urolig.

Men må legge til at jeg sluttet etter kun 3 dager.. Har i ettertid snakket med legen min som sa at jeg ikke burde ta cipralex pga reaksjonene.

Hilsen

Hei!

Er du sikker på at måten du reagerer på ikke kan ha med GAD å gjøre? Det er bare litt rart nemlig, for jeg har også GAD, og reagerte på cipralex med å få rykninger/leamus og utmattelse.. Eller hva legger du i voldsom reaksjon og veldig syk? For meg var det på samme måte som å ha høy feber, og klarte ikke holde meg våken mer enn max to timer av gangen.. Og var svimmel. Panikkanfall fikk jeg ikke, men bråvåknet med hjertet i halsen mange ganger mens jeg sov, og var urolig.

Men må legge til at jeg sluttet etter kun 3 dager.. Har i ettertid snakket med legen min som sa at jeg ikke burde ta cipralex pga reaksjonene.

Hilsen

Hei islanmdshest!--har hatt mange av dem oppgjennom årene:0) i 20 år faktisk.

Men til saken.. jeg reagerte så sterkt på cipralex i starten som var på 1.25mg at jeg ikke orket meg i det hele tatt. Lå på sofaen. Nettene var et maretritt. Sov røkkevis med et voldsomt tankekjør, og bråvåknet med en intens uro når jeg først fikk en slags søvn. Hadde jeg visst det jeg vet nå så skulle jeg ha sluttet med en gang. For jeg reagerte som om jeg var forgiftet på en måte. Men på den tiden var fastlegen sykmeldt, psykitikeren som jeg akkurat hadde begynt hos for kogniotiv terapi, og som skrev dem ut for meg--i håp om å få opp energien--han var umulig å få tak i.. så jeg hadde bare furumet her å spørre. Og her var det mange som var kjempefornøgd med cipralex, så det ble til at jeg preset meg opp i først fem mg.. (5-6 uker) og deretter opp til 7,5.. så forsøkte jeg etter noen uker å nå 10.. men da sa det pang i etforferdiglig panikkanfall-

Så egentlig så tror jeg cipralex er for potent for oss med somatisert GAD. Med masse spykosomatiske plager og ett fra før oppskrudd sentralnerveresystem, blir bivirkningene også oppgraderte.

Og nå som jeg seponerer opplever jeg omtrent det samme som i oppstart. Angst -uro, vont i sjelen, veldig uro om nettene etc etc..

---og slik var ikke min angst som jeg har slitt med i 11 år før dette forsøket. Da slet jeg med svimmehet og energiløshet og psykosomatikse plager...

Hadde ønsket jeg hadde forsøkt ett mildere ssri, når jeg kastet meg ut i det. Hadde prøvd seroxat noen år tidligere, men hadde da vett til å slutte i tide. Men allikevel fikk jeg strømstøt i hele kroppen dajeg sluttet. Brukte dem i fem uker og bråsluttet ikke.

vel, nok et lang og rotete innlegg fra trøtt og utslitt

inkink..som håper på en bedre natt. Vet ikke hvor mange ganger jeg våknet i natt med omtrent krampe i magen. Det må da gi seg disse abstiensene før eller siden. Har hørt inntil 14 dager, før kroppen har tilvendt seg ny dose.??

Får ta nedtrappingen så sakte som mulig heretter, som NHD rådet meg til.

mvh

Gjest islandshest

Hei islanmdshest!--har hatt mange av dem oppgjennom årene:0) i 20 år faktisk.

Men til saken.. jeg reagerte så sterkt på cipralex i starten som var på 1.25mg at jeg ikke orket meg i det hele tatt. Lå på sofaen. Nettene var et maretritt. Sov røkkevis med et voldsomt tankekjør, og bråvåknet med en intens uro når jeg først fikk en slags søvn. Hadde jeg visst det jeg vet nå så skulle jeg ha sluttet med en gang. For jeg reagerte som om jeg var forgiftet på en måte. Men på den tiden var fastlegen sykmeldt, psykitikeren som jeg akkurat hadde begynt hos for kogniotiv terapi, og som skrev dem ut for meg--i håp om å få opp energien--han var umulig å få tak i.. så jeg hadde bare furumet her å spørre. Og her var det mange som var kjempefornøgd med cipralex, så det ble til at jeg preset meg opp i først fem mg.. (5-6 uker) og deretter opp til 7,5.. så forsøkte jeg etter noen uker å nå 10.. men da sa det pang i etforferdiglig panikkanfall-

Så egentlig så tror jeg cipralex er for potent for oss med somatisert GAD. Med masse spykosomatiske plager og ett fra før oppskrudd sentralnerveresystem, blir bivirkningene også oppgraderte.

Og nå som jeg seponerer opplever jeg omtrent det samme som i oppstart. Angst -uro, vont i sjelen, veldig uro om nettene etc etc..

---og slik var ikke min angst som jeg har slitt med i 11 år før dette forsøket. Da slet jeg med svimmehet og energiløshet og psykosomatikse plager...

Hadde ønsket jeg hadde forsøkt ett mildere ssri, når jeg kastet meg ut i det. Hadde prøvd seroxat noen år tidligere, men hadde da vett til å slutte i tide. Men allikevel fikk jeg strømstøt i hele kroppen dajeg sluttet. Brukte dem i fem uker og bråsluttet ikke.

vel, nok et lang og rotete innlegg fra trøtt og utslitt

inkink..som håper på en bedre natt. Vet ikke hvor mange ganger jeg våknet i natt med omtrent krampe i magen. Det må da gi seg disse abstiensene før eller siden. Har hørt inntil 14 dager, før kroppen har tilvendt seg ny dose.??

Får ta nedtrappingen så sakte som mulig heretter, som NHD rådet meg til.

mvh

Hei! Du er heldig som har islandshester, de er kjempesøte.. Misunner deg! Må nøye meg med bare å ha det som nick jeg da..;) Men gikk på islandshest-rideskole en gang i tiden:)

Du reagerer kraftigere enn meg på cipralex. 1.25 mg er jo svært lite, jeg tok "så" mye som 5 mg. Men selv om jeg tok det i bare tre dager, tok det ca en uke før natte-uroen gikk over - bråvåkning med hjertet i halsen og den slags som jeg skjønner du er godt "fortrolig" med.. Må si jeg synes det er utrolig at du har holdt ut såpass lenge på disse tablettene!

Veldig interessant det du tror om at virkningen/bivirkninger av medisiner blir oppgraderte ved GAD fordi sentralnevesystemet er oppskrudd. Jeg er generelt sensitiv for medisiner, ikke bare cipralex. Så kanskje har dette med GAD å gjøre, når alt kommer til alt.. Det var i grunnen det jeg lurte på. Hadde ikke tenkt over før at det kunne være en sammenheng mellom GAD og denne sensitiviteten..

Vel, du får ha lykke til videre med seponeringen, håper abstinensene gir seg snart!:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...