Svimern Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 De sa det i et innslag på nyhetene. Stemmer dette tallet så bruker ca 10% av Norges befolkning lykkepiller. Noen som vet ? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Tallet baserer seg på DDD - definerte døgndoser. DDD for Cipralex er 10 mg og for Zoloft 50 mg. En person som bruker Cipralex 20 mg telles da som om to personer brukte SSRI. En person på Zoloft 200 mg telles som fire. 0 Siter
Svimern Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Skrevet 16. mars 2006 Tallet baserer seg på DDD - definerte døgndoser. DDD for Cipralex er 10 mg og for Zoloft 50 mg. En person som bruker Cipralex 20 mg telles da som om to personer brukte SSRI. En person på Zoloft 200 mg telles som fire. Ok takk for oppklaring ! 0 Siter
Gemini Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Tallet baserer seg på DDD - definerte døgndoser. DDD for Cipralex er 10 mg og for Zoloft 50 mg. En person som bruker Cipralex 20 mg telles da som om to personer brukte SSRI. En person på Zoloft 200 mg telles som fire. Dette er jo hårreisende! Finnes det ingen bedre måter å telle på? Ser du har skrevet her tidligere at personer med visse diagnoser bruker langt høyere dagsdoser enn hva en moderat deprimert som oftest vil behøve. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Dette er jo hårreisende! Finnes det ingen bedre måter å telle på? Ser du har skrevet her tidligere at personer med visse diagnoser bruker langt høyere dagsdoser enn hva en moderat deprimert som oftest vil behøve. Hårreisende. Problemet er ikke tellemåten. Problemet er at enkelte journalister lever av å lage sensasjonsoppslag om saker de ikke har peiling på. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Hårreisende. Problemet er ikke tellemåten. Problemet er at enkelte journalister lever av å lage sensasjonsoppslag om saker de ikke har peiling på. Men vet du hvor mange nordmenn som går på lykkepillen da, hvis vi teller på den måten vi lærte på skolen. 1 nordmann + 1 nordmann = 2 nordmenn 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Men vet du hvor mange nordmenn som går på lykkepillen da, hvis vi teller på den måten vi lærte på skolen. 1 nordmann + 1 nordmann = 2 nordmenn Nei, det vet jeg ikke. Men vi kan prøve å lage en beregning av hvor mange som burde bruke dem. Først må vi definere "lykkepiller". Kun SSRI eller alle AD? Jeg går for alle AD. Punkt prevalens (PP) er den delen av en befolkning som har en sykdom på et bestemt tidspunkt f.eks i dag. PP for aktueller lidelse. Depresjon 5%. Ca 4% burde bruke AD. Panikklidelse 2-3%. 2% burde bruke SSRI. Sosial fobi > 8%. Minst 6% burde bruke SSRI. Alvorlig OCD > 2%. Alle burde bruke SSRI. GAD 5%. KAnskje 2% burde bruke AD. PTSD 2%. Kanskje 1% burde bruke SSRI. Summert blir dette ca 17% av den voksne befolkning. Nå finnes svært mange av disse lidelsene samtidig hos samme person (komorbiditet). Dermed er det kanskje 10% av den voksne befolkning som ville ha nytte av å bruke dem. Husk i denne sammenheng at tall fra WHO viser at depresjon er den lidelse som fører til mest uførhet i verden. I denne listens 10 på topp, er 5 av sykdommene psykiatriske. Verdt å merke seg er det også at nummer 1 (depresjon) fører til mer enn dobbelt så mye uførhet som nummer 2 på listen (tuberkulose). 0 Siter
Gjest rota Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Nei, det vet jeg ikke. Men vi kan prøve å lage en beregning av hvor mange som burde bruke dem. Først må vi definere "lykkepiller". Kun SSRI eller alle AD? Jeg går for alle AD. Punkt prevalens (PP) er den delen av en befolkning som har en sykdom på et bestemt tidspunkt f.eks i dag. PP for aktueller lidelse. Depresjon 5%. Ca 4% burde bruke AD. Panikklidelse 2-3%. 2% burde bruke SSRI. Sosial fobi > 8%. Minst 6% burde bruke SSRI. Alvorlig OCD > 2%. Alle burde bruke SSRI. GAD 5%. KAnskje 2% burde bruke AD. PTSD 2%. Kanskje 1% burde bruke SSRI. Summert blir dette ca 17% av den voksne befolkning. Nå finnes svært mange av disse lidelsene samtidig hos samme person (komorbiditet). Dermed er det kanskje 10% av den voksne befolkning som ville ha nytte av å bruke dem. Husk i denne sammenheng at tall fra WHO viser at depresjon er den lidelse som fører til mest uførhet i verden. I denne listens 10 på topp, er 5 av sykdommene psykiatriske. Verdt å merke seg er det også at nummer 1 (depresjon) fører til mer enn dobbelt så mye uførhet som nummer 2 på listen (tuberkulose). Takk for svar. Det siste avsnittet ditt var jo mildt sagt skremmende. Depresjon som nr. 1 av uførhets årsak. Det burde komme i fokus på politisk toppnivå synes nå jeg. Og AD kommer jo ikke akkurat i noe godt lys da, hvis så store pasientgrupper blir uføre istedenfor friske. Men statistikk er statistikk, kanskje det er flere Sudbøer ute og går :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Takk for svar. Det siste avsnittet ditt var jo mildt sagt skremmende. Depresjon som nr. 1 av uførhets årsak. Det burde komme i fokus på politisk toppnivå synes nå jeg. Og AD kommer jo ikke akkurat i noe godt lys da, hvis så store pasientgrupper blir uføre istedenfor friske. Men statistikk er statistikk, kanskje det er flere Sudbøer ute og går :-) Dette er tall på verdensbasis. Problemet for storparten av disse er at de ikke har tilbud verken på AD eller andre gode behandlinger for depresjon. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Dette er tall på verdensbasis. Problemet for storparten av disse er at de ikke har tilbud verken på AD eller andre gode behandlinger for depresjon. Ok, det forklarer statistikken. For de som ikke har tilgang på god behandling og oppfølging har vel ikke tilgang på andre goder heller. F.eks gode trygdeordninger. Jeg tenker altså slik at depresjon og depresjon ikke er det samme. Hvis jeg f.eks sammenligner meg selv som møtte veggen for noen år siden og havnet i kjelleren, med en flyktning fra afrika som prøver og komme seg til kanariøyene. Jeg ble sykmeldt og fikk samme lønn. Jeg var bare ute av drift både psykisk og fysisk. Jeg kom sikkert under statistikken for depresjon, men å plassere meg på samme statistikk som en båtflyktning som har mistet alt håp i sitt land, blir vel ikke rettferdig, selv om vi begge var deprimerte per definisjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.