Gå til innhold

NHD - Utredning - og hva nå?

Anbefalte innlegg

Var på utredning på DPS for over to måneder siden. Har ikke hørt noen ting etter det. Jeg har ringt flere ganger, men i resepsjonen vet de ikke noe. Kan de ikke i alle fall si om jeg får behandling og i så fall når? Eller gi en tilbakemelding til fastlegen? Et eller annet? Har jeg krav på et svar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222960-nhd-utredning-og-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig har du krav på et svar,dette er for dårlig.

Virker nesten som de har glemt det,så du får heller ringe å høre med dem igjen.

Tror dette skal være avgjort innen seks uker...

Men utredning har du vel ikke fått,det er vel forvernsamtale du mener?

Ja, klart du har krav på et svar!!!

De skylder også din henvisende fastlege et svar. Jeg antar at det er denne som har initiert ønske om en utredning.

Lag en skriftlig oversikt med datoer for første møte, med påfølgende purringer (pr. brev og telefon). Send dette til DPSn, og spør hvor saken din nå står.

Hvis du etter dette ikke hører noe, skriver du igjen og ber om en kopi av journal og epikrise.

Lykke til!

Selvfølgelig har du krav på et svar,dette er for dårlig.

Virker nesten som de har glemt det,så du får heller ringe å høre med dem igjen.

Tror dette skal være avgjort innen seks uker...

Men utredning har du vel ikke fått,det er vel forvernsamtale du mener?

Jeg vet egentlig ikke hva det var. Hva er forvern? Jeg var på en over to timer lang samtale med psykiater. Poenget var vel bare å finne ut om jeg er bipolar eller ikke. Jeg sender et brev til DPS-en da. Det er de vel nødt å svare på...

Hei igjen,

Jeg sitter med et vedlagt ark fra DPSn med overskriften

"Orientering til pasienten".

Her står det noe som fikk meg til å tenke på din situasjon.

Her står det:

"PRIORITERING OG VURDERING. Henvisning som sykehuset mottar skal vurderes innen 30 virkedager. Henvisningen skal bl.a. vurderes opp mot pasientrettighetslovens bestemmelse om "rett til nødvendig helsehjelp", som gir noen pasienter et rettslig krav på behandling innen en gitt frist (pasientrettighetsloven §2-1 annet ledd). Begrepet omfatter i denne sammenheng bl.a. utredning, behandling og rehabilitering".

Mye tyder på at de har rotet litt med tid og pasientlister i ditt tilfelle. Kanskje det er lurt å ta en prat med fastlegen om dette?

Good luck!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mye av dette har du fått svar på, men jeg gjentar de likevel.

Når du søkes til vurdering, skal denne gjøres innen 30 dager. Dette er gjort hos deg.

Jeg synes det er merkelig at det på slutten av samtalen ikke ble sagt noe om veien videre. Denne kan i prinsippet gå i to retninger:

a) Fastlegen din har kun bedt om en vurdering. Videre behandling skal foregå hos fastlegen. Da er det rimelig at denne kaller deg inni løpet av noen uker etter vurderingen.

B) Vurderingen konkluderer med at du trenger behandling i spesialisthelsetjenesten (DPS, poliklinikk ol). Da skal du straks (innen to uker) motta beskjed om at du er satt på venteliste. Det skal også være satt en individuell frist for når du senest skal starte behandling. Denne fristen kan ikke overstige 6 mnd.

Din sak viser at god kvalitet ikke bare er ekspertkunnskap på psykiatri, men også ryddighet og orden i dokumentflyten

Annonse

Mye av dette har du fått svar på, men jeg gjentar de likevel.

Når du søkes til vurdering, skal denne gjøres innen 30 dager. Dette er gjort hos deg.

Jeg synes det er merkelig at det på slutten av samtalen ikke ble sagt noe om veien videre. Denne kan i prinsippet gå i to retninger:

a) Fastlegen din har kun bedt om en vurdering. Videre behandling skal foregå hos fastlegen. Da er det rimelig at denne kaller deg inni løpet av noen uker etter vurderingen.

B) Vurderingen konkluderer med at du trenger behandling i spesialisthelsetjenesten (DPS, poliklinikk ol). Da skal du straks (innen to uker) motta beskjed om at du er satt på venteliste. Det skal også være satt en individuell frist for når du senest skal starte behandling. Denne fristen kan ikke overstige 6 mnd.

Din sak viser at god kvalitet ikke bare er ekspertkunnskap på psykiatri, men også ryddighet og orden i dokumentflyten

Tusen takk for svar! Det er mye lettere å "mase" når jeg vet hva jeg har krav på.

Psykiateren snakket om Lamictal og sa at han skulle ta kontakt. Det har han som sagt ikke gjort. Fastlegen har heller ikke fått tilbakemelding. Jeg har riktignok en annen fastlege (på samme legekontor) enn den som henviste meg, men det påpekte jeg til psykiateren.

Da sender jeg brev til DPS.

Kan forresten fastlegen starte opp Lamictal, eller er det nødt å skje på DPS? Går det greit å kombinere med Aurorix?

Gjest anouschka78

Tusen takk for svar! Det er mye lettere å "mase" når jeg vet hva jeg har krav på.

Psykiateren snakket om Lamictal og sa at han skulle ta kontakt. Det har han som sagt ikke gjort. Fastlegen har heller ikke fått tilbakemelding. Jeg har riktignok en annen fastlege (på samme legekontor) enn den som henviste meg, men det påpekte jeg til psykiateren.

Da sender jeg brev til DPS.

Kan forresten fastlegen starte opp Lamictal, eller er det nødt å skje på DPS? Går det greit å kombinere med Aurorix?

Aurorix og lamictal passer veldig bra sammen :)

Jeg bruker 750mg aurorix og 500 mg lamictal, og de funker bra sammen. :)

Jeg vet egentlig ikke hva det var. Hva er forvern? Jeg var på en over to timer lang samtale med psykiater. Poenget var vel bare å finne ut om jeg er bipolar eller ikke. Jeg sender et brev til DPS-en da. Det er de vel nødt å svare på...

Forvernsamtale er for å finne ut om du skal gå der,men hvis det var det du var på burde du hørt noe nå,foressten det burde du uansett.

Amatør-messig når de lar folk gå å vente i uvisshet.

Å skrive et brev var en god ide syns jeg,de lar nok høre fra seg da,hvis ikke må du ringe....=)

*Lykke til*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...